COPD: צנתור חדשני בריאות

(18)
לדרג

בשורה לחולי ריאות: בבית חולים כרמל נערך צנתור מיוחד בריאות. מומחה: מרווח נשימה תרתי משמע ושיפור דרמטי באיכות החיים

מאת: מערכת zap doctors

אחרי 45 שנה של עישון סיגריות, ריאות סתומות וקושי ללכת ולנשום, חזר משה רוזנברג מהצפון לנשום לרווחה, לאחר שעבר צנתור מיוחד בבית חולים כרמל.

רוזנברג הוא המטופל הראשון בצפון שצונתר בהצלחה בשיטה החדשה, שאותה יישם ד"ר אמיר אברמוביץ, מנהל היחידה לברונכו-סקופיה פולשנית במכון הריאות בבית חולים כרמל. "במהלך הצנתור מוחדרים באמצעות ברונכוסקופיה קפיצים קטנים לחלל הריאות של החולה, מרחיבים אותו ומחזירים לחולה את יכולת הנשימה שהיתה חסרה לו. זהו סליל מתכת מיוחד מחומר הנקרא 'נטינול'", מסביר ד"ר אברמוביץ, "זהו החומר שמשמש סטנטים קרדיולוגיים בצנתורי לב. החומר עמיד ומאושר להשתלה בגוף האדם כשהוא יודע לשמור על הזיכרון שלו. הקפיץ החדשני מוחדר לדרכי האויר הקטנות בריאה באמצעות ברונכוסקופ וצנתר כשהוא מתוח וישר, ובתוך הריאה הוא חוזר לצורתו הקפיצית. הפעולה נעשית בחדר טיפולים תחת הרדמה מלאה חשוב לדעת זה לא ניתוח זאת ברונכוסקופיה התערבותית שמבוצעת ללא שום חתך בגוף. כשהסליל נפתח בתוך הריאה הוא מחזיר לריאה את האלסטיות שלה ועל יד כך בעצם הוא פותח את דרכי האויר, ומאפשר לאוויר הכלוא להשתחרר ובכך מקל דרמתית על החולה. תחשבו שאתם רוצים לנפח בלון כשהוא כבר נפוח באוויר, כך המצב בריאות החולה. באמצעות הקפיצים החדשניים האויר הכלוא משתחרר וחולה מסוגל לחזור ולנשום".

כ-70% מהחולים הכרוניים במחלות ריאה בעולם חולים במחלת האמפיזמה COPD נפחת הריאות. המחלה מופיע בעיקר אצל מעשנים ונחשבת לחסרת טיפול, וגם כשמפסיקים לעשן היא לא נעצרת. המחלה פוגעת קשות ברקמת הריאות מה שמוביל לירידה דרמתית באיכות החיים. "הסובלים מהמחלה הופכים להיות נכים נשימתית", מסביר ד"ר יוחאי אדיר מנהל מכון הריאות בכרמל. הם נזקקים להסתובב עם בלוני חמצן רדיוס הסיבוב שלהם קצר והם מבלים את רוב היום בישיבה. לעיתים יש החמרות עם זיהומים בריאות ויכול להגיע לאי ספיקה נשימתית ולטיפול נמרץ". לדבריו, הטיפול החדשני נותן מרווח נשימה תרתי נשמע עם שיפור דרמטי באיכות החיים.

בית חולים כרמל הוא היחיד בצפון המורשה לבצע את הפעולה והיא כרגע אינה בסל הבריאות. "זהו עוד נדבך בפעילות המכון כאשר אנחנו מצליחים לסייע לחולים בפעולות זעיר פולשניות אשר מחליפות טיפולים ניתוחיים וברמת סיכון גבוה, אנו מקווים שנוכל לעזור לכמה שיותר חולים במחלה קשה זו", אומר ד"ר אדיר.

בואו לדבר על זה בפורום COPD - חסמת הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום