בהלה: מחפשים טיפול למרס

(0)
לדרג

בדרום קוריאה מתחילים בטיפולים ניסיוניים בפלסמה נגד הנגיף הקטלני שהתפרץ במדינה. משרד הבריאות: לטסים לדר' קוריאה להמנע ממגע עם חולים במחלה נשימתית

מאת: מערכת zap doctors

מחוזר שמפרסם היום (ד') משרד הבריאות בנוגע להתפשטות הנגיף MERS בדרום קוריאה עולה כי בחודש ספטמבר 2012 זוהה בעולם נגיף קורונה חדש - MERS - C0V הגורם לתחלואה נשימתית קשה. נכון לאמצע יוני 2015, דווח על למעלה מ-1300 מקרים מוכחים ב-26 מדינות. ברוב המקרים מדובר במחלה נשימתית חדה חמורה מלווה בחום, שיעול וקוצר נשימה. 455 חולים נפטרו עד כה (שיעור קטלניות של כ-35%).

עיקר המקרים המדווחים הינם במזרח התיכון בממספר מדינות: ערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטר, ירדן, עומן, כווית, מצריים, תימן, לבנון ואירן. בנוסף, דווח על מקרים מיובאים בצרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, אוסטריה, טורקיה, איטליה, יוון, טוניסיה, אל'גריה, מלזיה, דרום קוריאה, סין, פיליפינים וארהב. בשלוש מדינות היתה העברה שניונית של המחלה.

ארגון הבריאות העולמי הודיע על חולה שחזר ב-20.5.15 ממדינות ערב לדרום קוריאה ועל התפשטות תחלואה נשימתית קשה בבני אדם במהירות גבוהה עקב הדבקה בנגיף MERS- COV במדינה זו. מ-20.5.15 ועד היום התגלו 154 מקרים בדרום קוריאה, מתוכם 19 נפטרו (שיעור קטלניות כ- 12%). מ-20.5.15 ועד היום התגלו 154 מקרים בדרום קוריאה, מתוכם 19 נפטרו. זוהי ההתפרצות הגדולה ביותר בעולם עד כה מחוץ למדינות ערב אחרי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. מעניין לציין שראשי התיבות של הווירוס הקטלני הם Middle East Respiratory Syndrome, וירוס נשימתי של המזרח התיכון, ומדובר בווירוס מאותה משפחה של הסארס. נכון להיום אין חיסון או טיפול לנגיף המרס.

בדרום קוריאה מחפשים טיפול לנגיף המרס שגבה עד כה 19 קורבנות. בבי-בי-סי הבריטי דווח כי מדובר בניסוי בטיפול בפלסמה. טיפול דומה כבר הוכיח את עצמו בטיפול בווירוסים קטלניים אחרים, כולל אבולה, ועיקרו הוא שימוש בדמם של מטפלים שהצליחו להתגבר על אותו זיהום.

גרמניה דיווחה אתמול (ג') על מקרה מוות ראשון של גבר בן 65.

מאפייני פיזור המחלה בדרום קוריאה.

חשוב להדגיש שעד כה, המחלה לא נרכשה בקהילה, אלא רק במגע עם חולה ידוע אחר במוסד רפואי. למשל בין חולה לצוותים רפואיים שמטפלים בו, בקרב מאושפזים, בין חולים לבני משפחתם, בין חולים למבקרים בבית החולים.

האם זה בטוח לטוס לדרום קוריאה?

ארגון הבריאות העולמי וכן ארגוני בריאות בינלאומיים אחרים לא הוציאו אזהרת מסע לדרום קוריאה.

להלן המלצות משרד הבריאות לנוסעים לדרום קוריאה:

בעת הנסיעה:

* יש להימנע מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה.
* יש להקפיד על היגיינה אישית (רחיצת ידיים יסודית עם מים וסבון או בחומר חיטוי לעיתים קרובות ולאחר שיעול ועיטוש, לאחר מגע עם טישו משומש ולאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו).
* שטיפת ידיים לעתים קרובות מקטינה את הסיכון להדביק ולהידבק.
* יש להימנע מנגיעה בעיניים, באף ובפה.

להלן הנחיות למקרה של הופעת מחלה נשימתית (חום ושיעול) בזמן הנסיעה לקוריאה או לאחריה:

* יש לצמצם מגע עם אחרים כדי לא להדביק אותם.
* יש לכסות את הפה והאף בעת שיעול ועיטוש, רצוי שלא בעזרת כף היד, אלא יש להשתמש בטישו ולזרוק לפח. כך יקטן הסיכוי להדביק את אחרים כאשר נוגעים בחפצים משותפים.

לאחר החזרה לישראל: אם מופיעים חום וסימני מחלה נשימתית בתוך 14 ימים לאחר שהות במוסדות רפואיים בדרום קוריאה או לאחר מגע עם חולה במחלה נשימתית בדרום קוריאה, יש לפנות בהקדם לרופא המטפל. עד לבדיקת הרופא יש לכסות את הפה ואת האף במסכה.

יוזמה לצמצום זיהומים בבתי חולים

בתוך כך סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נפגש עם מובילי יוזמה אזרחית לצמצום הזיהומים בבתי החולים. בפגישה הועלו מספר חלופות, כדוגמת הפעלת פיילוט בכמה בתי חולים להורדת שיעור המוות מזיהומים נרכשים בבתי חולים ב-50% לפחות תוך 3 שנים, לצד תיקוף תוצאות ההתערבות בכלים מחקריים.

סגן השר קיבל בברכה את היוזמה האזרחית ויפעל להטמיע את היוזמה ככל שזו תצליח, "חייבים לטפל ברצינות ובנחישות נושא רגיש ובעייתי זה ולאמץ כל יוזמה שתסייע בידינו להציל חיים, זאת לצד הפעולות שהמשרד נוקט באמצעות המומחים, לצמצם את מספר הזיהומים בבתי החולים ".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום