משקפי שמש: היופי לא קובע

(0)
לדרג

אל תתפתו לרכוש משקפי שמש רק כי הם אופנתיים, מה שחשוב שהם יהיו בעלי מסנן קרינה בדרגת UV 400. ויש גם עדשות מתכהות ומפחיתות סנוור

מאת: גונן עומר

קרינת השמש, בעיקר במדינה חמה כמו ישראל, ידועה כגורמת נזק לעור, אולם היא מזיקה גם לעיניים. שמש יכולה לגרום להתפתחות של מחלת הקטרקט, אשר מתבטאת בטשטוש ראייה, כתוצאה מעכירות בעדשת העין.

כמו כן קרינת השמש עלולה לגרום להתפתחות פטריגיום - עיבוי של לחמית העין, כמעין קרום לבן. בחלק מהמקרים הוא מטפס על הקרנית ומפריע לשדה הראייה.

משקפי שמש נועדו להפחית את כמות האור הנכנסת לעיניים בעזרת עדשות כהות.

על מנת שלא ייגרם נזק לעיניים, מוסיפים לעדשות מסנן UV בדרגות שונות (כפי שמקובל במסנני קרינה המיועדים להגנה על העור). מסנן הקרינה במשקפי השמש המומלץ ביותר והיעיל ביותר, מוגדר כ-UV 400. כדי לדעת האם משקפי השמש שאתם רוכשים אכן מסננים ברמה זו, יש לבדוק בחנויות אופטיקה מורשות בעזרת מכשיר הבודק את כמות סינון ה- UV.

חשוב לדעת כי אם אין למשקפיים מסנן קרינה, עדיף לא להרכיבם כלל. הסיבה היא שעדשות כהות גורמות לכך שהאישון מתרחב ואם אין מסנן קרינה, מתאפשרת כניסת כמות גדולה יותר של קרני אור לעיניים והן גורמות לנזק.
נוסף למסנן קרני UV, ישנן עדשות בעלות פילטר הנקרא פולורייזד (POLARIZED), אשר תפקידו להפחית את רמת הסנוור. עדשות מסוג זה נחשבות למומלצות ביותר מכיוון שהן מבטלות סנוורים המגיעים מהכביש כהחזר אור ובכלל מכל משטח מסנוור.

סוג אחר הוא עדשות למשקפי שמש העשויות מזכוכית מחוסמת ולא מפלסטיק והן בעלות איכות אופטית גבוהה יותר. חסרונן הוא שמשקלן מעט גבוה יותר.

קיימות גם עדשות אשר מתכהות בהתאם לכמות האור, כך שאם ניכנס לאזור מוצל, העדשה תתבהר והפוך, באזור שמשי הן יהפכו לכהות יותר.

לאחרונה נכנסו לשימוש עדשות שמש מראה והן זהות באיכותן לעדשות שמש רגילות, כמובן אם הן עומדות בתקנים שהוזכרו לעיל.

משקפי שמש אופטיות

למרכיבי משקפי ראייה, מומלץ להתאים עדשות שמש אופטיות, על ידי אופטומטריסט מוסמך. האופטומטריסט ימליץ על עדשות לפי הקריטריונים: בסיס העדשה, אשר יותאם לקימור משקפי השמש, קוטר העדשה שיותאם לפי מרחק האישונים, כהות לפי דרישת הלקוח ומסנני קרינה מקסימאליים. כמו כן ניתן לשלב בעדשת שמש אופטית את המאפיינים של עדשת פולורייזד ועדשה מתכהה (אפשרי גם בעדשות פלסטיק).

הנחיות לבחירת משקפי שמש בטיחותיים:

אל תתפתו לרכוש משקפי שמש רק מכיוון שהם נראים אופנתיים, מה שחשוב הוא איכות העדשות.

מומלץ לרכוש משקפיים בעלי מסנן קרינה בדרגת UV 400.

יש לבחור משקפי שמש שאינם מעוותים את הראייה.

יש לבחור עדשות משקפיים, שאינן רק מפחיתות בהירות, אלא גם בעלות פילטר UV.

למבוגרים וכמובן גם לילדים, לא רצוי לרכוש משקפי שמש זולים, היות שהעדשות אינן בעלות מסנני קרינה כנדרש.

אין קשר בין כהות העדשה לבין חסימת קרני ה- UV. חסימת שלהן נעשית ע"י מסנן הקרינה, שאינו נראה לעין.

גונן עומר הוא אופטומטריסט בכיר ברשת המרכזים הרפואיים והאופטיקה 'עיניים ד"ר לוינגר'

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום