הנקה מגנה מפני לוקמיה

(0)
לדרג

סקירה: הנקה במשך חצי שנה לוותה בירידה של 19% בסיכון להתפתחות לוקמיה בילדות בהשוואה להנקה לפרק זמן קצר יותר או הזנה באמצעות תחליף חלב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

הנקה במשך לפחות שישה חודשים מלווה בסיכון מופחת ללוקמיה בילדות, בהשוואה להנקה לפרק זמן קצר יותר או ללא הנקה כלל. כך עולה מנתונים חדשים מאוניברסיטת חיפה, שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירות ד"ר אפרת אמית וד"ר ליטל קינן-בוקר כי לוקמיה אחראית ל-30% מהממאירויות בילדות, אך הגורמים לממאירות אינם מובנים היטב. שכיחות המחלה עלתה מ-1975 עד 2011 בקצב של כ-0.7% בשנה. כעת, הושלמה סקירה שבחנה את הקשר בין הנקה ולוקמיה בילדות, עם 18 מחקרים שענו על הקריטריונים המתאימים.

הנקה במשך שישה חודשים ומעלה לוותה בירידה של 19% בסיכון להתפתחות לוקמיה בילדות בהשוואה להנקה לפרק זמן קצר יותר או ללא הנקה כלל. בנוסף, מסקירה נפרדת שכללה 15 מחקרים עם נתונים על ילדים שלא ינקו מעולם, עלה סיכון נמוך ב-11% ללוקמיה בילדות בילדים שינקו אי פעם. החוקרים כותבים כי על בסיס הסקירה הנוכחית, 14%-19% מכלל מקרי לוקמיה בילדות ניתנים למניעה עם הנקה במשך לפחות שישה חודשים.

אך מהו ההסבר לכך? לדברי החוקרים, מספר מנגנונים עשויים לעמוד בבסיס ההשפעה המגנה של הנקה; ייתכן שמרכיבי מערכת החיסון המועברים בחלב אם מספקים הגנה מפני התפתחות לוקמיה. מועד התפתחות לויקמיה במקרים רבים היא בילדות מוקדמת, תקופה שבה זיהומים נפוצים מאוד, וצורת ההתפתחות של חלק מהגידולים תומכת בתיאוריה זו. מאזן החיידקים השונה בילדים יונקים בהשוואה לאלו הניזונים מפורמולה הוא מנגנון אפשרי נוסף להשפעה המגנה של הנקה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת הקשר בין הנקה והתפתחות לוקמיה בילדות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום