רפורמה בברה"נ: קווים לדמותה

(0)
לדרג

ביולי הקרוב תעבור האחריות על שירותים פסיכיאטריים לקופות החולים, מהלך שבו יושקעו 1.9 מיליארד שקלים; עד כה נפתחו כ-60 מרפאות חדשות

מאת: מערכת zap doctors

ביולי השנה תחל הרפורמה בשירותי בריאות הנפש, במהלכה תועבר האחריות על התחום ממשרד הבריאות לקופות החולים, ובדומה לשירותים אחרים, המבוטחים יטופלו בקופת ובמרפאות ראשוניות משולבות או במרפאות מתמחות.

לפי תוכנית משרד הבריאות, "מלבד שיפור איכות השירות, הגדלה משמעותית של מספר מקבלי הטיפול לצד צמצום תורי ההמתנה, המטרה להפחית את הסטיגמה החברתית כלפי המתמודדים עם מצוקה נפשית בישראל. הטיפול הנפשי יוכר כחלק מכלל הטיפול הרפואי בישראל. מהלך זה צפוי להביא לשיפור בבריאותם הגופנית של המטופלים הממושכים בבריאות הנפש ולהגדלה משמעותית באיתור ובטיפול המוקדם של אנשים הסובלים ממצוקות נפשיות ובשיפור איכות חייהם".

במסגרת ההיערכות לרפורמה, נקבעה יחד עם קופות החולים תוכנית מדורגת לפתיחת מרפאות חדשות לבריאות נפש ברחבי הארץ.

עד כה, נפתחו 61 מרפאות חדשות של קופות החולים, ונוספות עתידות להיפתח בתקופה הקרובה, מתוכם 28 מרפאות קטינים. כל מרפאה חדשה עוברת בקרה ואישור של האגף לבריאות הנפש, לאחר שעמדה בסטנדרטים הנדרשים. ערב הרפורמה, מכמות של 52,000 מטופלים במגזר הציבורי ממשלתי, כיום יש קרוב ל-120,000 מטופלים.

בנוסף, מסבירים במשרד הבריאות כי פתיחת שירותי בריאות נפש נוספים על ידי הקופות נועדה להוסיף שירותים ולא להחליפם. היעד הוא להגדיל את שיעור מקבלי הטיפול מ-0.8% מכלל הילדים עד גיל 18, לכדי 2%, ומכ-1.8% מכלל המבוגרים עד ל-4%. זאת, תוך פריסה רחבה של שירותי בריאות נפש בישראל.

המטופלים במרפאות הממשלתיות והציבוריות טרם הרפורמה יוכלו להמשיך בטיפול באותן המסגרות, למעט אם יקבלו הפניה מקופות החולים למרפאה חלופית ראויה לאחר בחינה פרטנית של עניינם. על החלטה של קופה להעברה למסגרת שירות אחרת נתונה למבוטח זכות לפנות בדרכי הערעור המקובלות כבר היום לגבי שירותים גופניים ובכלל זה פניה לנציבת קבילות הציבור לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאות. משרד הבריאות יחד עם קופות החולים נוקטים בפעולות אשר נועדו להקל על מי שכבר נמצא בטיפול ערב הרפורמה, ולצמצם ככל שניתן את הצורך להגיע פיזית למרפאת הקופה לשם הוצאת טופס 17.

130 שקל לטיפול

במסגרת העברת האחריות על תחום בריאות הנפש לקופות החולים מועבר תקציב של כ-1.9 מיליארד שקלים. התקציב יאפשר להקים מרפאות חדשות, ולהרחיב את היקף השירותים הניתנים כיום בתחום. מרגע כניסת הרפורמה לתוקף, כמו בכל תחום רפואי אחר, תהיה השתתפות עצמית רבעונית עליה יחולו כל הכללים לגבי פטורים מהשתתפות עצמית.

מי שיבקש טיפול שלא במסגרת מרפאה לבריאות נפש אלא יעדיף טיפול אצל מטפל עצמאי הנמצא בהסדר עם קופת חולים יחויב בהשתתפות עצמית של כ-130 שקלים לטיפול בודד. עם זאת יודגש, כי זכותו של כל מבוטח לקבל שירות מרפאתי, לכל היותר בהשתתפות רבעונית בלבד והאפשרות לקבלת השירות על ידי מטפל עצמאי נתונה לבחירת המבוטח בלבד.

לשאלות נוספות ניתן לפנות למשרד הבריאות מוקד קול הבריאות 5400* החל מ-21.6.15

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום