פיתוח ישראלי: צמח נגד סוכרת

(4)
לדרג

החוקרים מנסים להפיק טיפול בסוכרת מצמח בר בשם כתלה חרפה. תהליך הגידול אמור לחקות את התנאים "המלחיצים" בטבע, התורמים למיצוי היכולת הרפואית

מאת: מערכת zap doctors

ייתכן שהצמח הישראלי 'כתלה חרפה' (Chiliadenus iphionoides) יוכל לשמש לטיפול בסוכרת. כך לפי מחקר שיוצג בקרוב בכנס מחקרי המו"פ האזורי שומרון ובקעת הירדן שייערך השבוע באוניבסיטת אריאל.

מתברר כי ישנם צמחים רבים אשר נמצאים בשימוש מסורתי לטיפול בסוכרת, אולם מעטים מהם פותחו והותאמו לגידול בקנה מידה גדול בצורה יעילה. כתלה חריפה, שיח ישראלי קטן, נמצא בשימוש באופן מסורתי לטיפול בסוכרת והפוטנציאל הטיפולי שלו כבר הוכח גם במודלים תאיים וגם בבעלי חיים לטיפול בסוכרת. מיצוים של 'כתלה חרפה' הגדילו את קליטת סוכר בתאי שריר שלד ותאי שומן וגם הורידו את רמת הסוכר בדם.

עם זאת, כמו רוב צמחי המרפא, יש צורך לחקור ולפתח על מנת שניתן יהיה לנצל את הפוטנציאל שלו על מנת להפיץ אותו בקרב הציבור לשימוש רחב. כשמעוניינים להשתמש בצמחי בר לטיפולים יש צורך לוודא שהפעילות הביולוגית אינה מופחתת כשמגדלים את אותם צמחים באופן סטנדרטי ולא בגידולם הטבעי.

במסגרת המחקר, שאותו יציג ד"ר יונתן גורליק, מהמרכז למחקר ופיתוח ביהודה, מתבצע תהליך המאתר את האופן הטוב והיעיל ביותר כדי למצות את היכולת הרפואית של הצמח כתלה חריפה. לצורך כך נאספו דגימות מאוכלוסיות של הצמח בכל רחבי הארץ. על גבי אותן דגימות נעשתה בדיקה של הפעילות האנטי סוכרתית, באמצעות מודלים תאיים של סוכרת לזיהוי הקווים בעלי המטען הגנטי המבטיח ביותר.

בגידול של צמחי מרפא מהבר, קיים החשש להפחתת הפעילות הביולוגית, במקרה הזה האנטי סוכרתית, כאשר הצמחים גדלים בתנאי גידול סטנדרטים ולא בגידול בר.תופעה זו מקושרת בדרך כלל לתגובות ללחץ בצמחים בתנאי בר אשר מעודדים את הצמח לייצר מטבוליטים משניים. על מנת לחקות את התנאים הטבעיים ה"מלחיצים" השוררים בטבע, ולשמור על פעילות ביולוגית גבוהה בקווים המפותחים, משתמשים בכלים ממקור חי (כמו חרק או פטריה) ואביוטי (ממקור לא חי כמו חום או חוסר מים) על מנת לעורר תגובת לחץ בצמחים. תגובת לחץ ב'כתלה חריפה', בהטלת לחצים ביוטיים ואביוטיים, תעודד פעילות ביולוגית נגד סוכרת. קביעת תנאי גידול "מלחיצים" אידיאליים לא רק תסייע בפיתוח בקנה מידה גדול של כתלה חריפה כטיפול לסוכרת בעתיד, אלא גם בפיתוח הפוטנציאל של צמחי מרפא מבטיח אחרים, אשר עד עכשיו גודלו רק בתנאי בר.

הכנס ייערך ביום חמישי הקרוב, 11.6.15 באוניברסיטת אריאל קמפוס תחתון בניין ראאב 52 אולם 1.4

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום