הריון ולידה: צמחי מרפא

(0)
לדרג

צמחי מרפא, להם סגולות רבות, יכולים לסייע בהכנת הגוף במהלך ההריון והלידה. למשל האלוורה מסייעת לטיפול בבחילות, תה סרפד מסייע במחסור בברזל ועוד

מאת: שרון קוצר

תהליך ההריון והלידה מביא עמו שינויים רבים בכל מערכות הגוף, ברובד הפיזי והנפשי. הכנת הגוף לחוויה הנשית והעוצמתית הזו כבר משלב התכנון עשויה לסייע לתמיכה וחיזוק הגוף אל מול השינויים הרבים אותם הוא עובר ועתיד לעבור.

צמחי המרפא, להם סגולות רבות, יכולים לסייע רבות בהכנת הגוף לחוויית הלידה. להלן מספר דוגמאות לצמחי מרפא שיוכלו להעניק לאישה תמיכה, חיזוק, הקלת כאב והעשרת חווית הלידה:

לפני ההריון

במידה ומדובר בהריון מתוכנן, מומלץ להיערך ולהתחיל בניקוי הגוף מרעלים. תהליך זה של ניקוי וחיזוק הגוף יכול להתבצע באמצעות תזונה נכונה וצמחי מרפא. בין צמחי המרפא היעילים לניקוי וחיזוק הגוף ניתן למצוא את: הכורכום (והחומר הפעיל בו כורכומין) - ידוע כבעל סגולות מחזקות רבות, מסייע לניקוי הגוף ולטיפול בתהליכים דלקתיים. שן הארי - מסייע לחיזוק הכבד ולתהליך הניקוי, סרפד - צמח מגוון ביותר, מזין, עשיר במינרלים וברזל, מסייע בספיגת הברזל בגוף, משתן ועוזר בפינוי רעלים מהגוף. זרעי גדילן מצוי - מסייע לשיפור תפקוד הכבד ומתאים גם בזמן ההריון ובהנקה. לשיפור הפריון, ניתן להשתמש בצמחי מרפא מחזקים, כגון: אבקת מאקה, ג'ינסנג אמריקאי, ג'ינסנג סיבירי וויטניה משכרת.

במהלך ההריון

בזמן ההריון הגוף עומד בעומס ואתגר גדול, וחשוב לתמוך במערכת החיסונית ובכל צרכי הגוף, תהליכי ספיגה, הפרשה ופירוק. לצורך כך, ניתן להשתמש בפרוביוטיקה אשר נותנת תמיכה חיונית ביותר לכל צרכי הגוף, כי זה מערך ההגנה הראשון של הגוף, מסייע לתפקוד תקין של הגוף ושומר על הגוף מפני מזהמים ונותן תשובה לצרכים מטבוליים הייחודיים להריון.

בעיה נפוצה נוספת בעת הריון, היא בחילות. ניתן לטפל בבחילות באמצעות שימוש במשקה האלוורה עם מרכיב ה-Acemanan, שהוא מזון על עשיר בוויטמינים ומינרלים, יעיל ועוזר בתהליכי עיכול וספיגה לכל אורך ההריון, והשימוש בו בטוח בזמן הריון. מזון על נוסף, בטוח לשימוש גם בזמן הריון והנקה הינו "מאקה", מחזק את הגוף, את הנפש עוזר להתמודדות עם סטרס ובעל ערכים תזונתיים גבוהים ומעולים.

עוד תופעה שכיחה במהלך ההריון היא מחסור בברזל. צריכת הברזל בתקופה זו גבוהה מהרגיל משום שמאגרי הברזל מועברים לטובת התפתחות העובר, תהליך אשר במסגרתו עולה נפח הדם בגוף. מחסור בברזל ניתן לזהות באמצעות בדיקת דם פשוטה, והוא בא לידי ביטוי בדרכים שונות, ביניהן היעדר תיאבון, עייפות, תשישות. מומלץ לנשים בהריון להיות במעקב אחר רמות הברזל, על מנת לוודא, שאינן סובלות ממחסור. במקרה הצורך מומלץ לאכול מזונות עשירים בברזל, דוגמת תאנים, ביצים, מולסה, ירקות עליים, תותים ואגוזי קשיו, ולהרבות בשתיית תה סרפד אשר עשיר גם הוא בברזל. כמו כן, ישנם צמחי מרפא אשר יכולים לעזור ולסייע בספיגת הברזל בגוף וגם בטוחים לשימוש במהלך ההריון כמו עלי ארטישוק, גרגר נחלים, שורש שן ארי, סכיסנדרה סינית וסרפד. ניתן לקחת גם טריפלה, שהיא פורמולה מהרפואה האירוודית, העובדת על מערכת העיכול ומסייעת בין השאר לספיגה.

נשים בהריון נוטות לסבול גם מבצקות ברגליים לקראת החודשים האחרונים של ההריון, כתוצאה מהצטברות נוזלים. הדבר גורם לנפיחות בקצוות הרגליים והידיים ולעיתים גם בפנים. במצבים כאלה, מומלץ להקפיד על תזונה דלה בנתרן ועשירה באשלגן. לצד התזונה הבריאה, ניתן להוסיף חליטות מצמחי מרפא אשר ייסעו בצמצום עודפי הנוזלים בגוף כמו פטל אדום וסרפד, בנוסף יעזרו גם להכין את רצפת האגן לקראת הלידה.

בשעת הלידה

כהכנה לקראת הלידה, לחיזוק והזנת שרירי הרחם רצפת האגן והסדרת צירים, ניתן להשתמש בעלי פטל אדום, אשר מחזקים מצד אחד ומרפים מצד שני.

בשעת הלידה, ישנם צמחי מרפא אשר יכולים להקל על תחושת הכאב להרגיע ולחזק את מערכת העצבים, להפחית חרדות ולעודד כיווץ יעיל יותר של הרחם. כזכור, אישה רגועה תעבור לידה קלה יותר, שכן הסטרס עצמו גורם לכיווצים שונים וכואבים. ישנן פורמולות שונות המכילות צמחי מרפא באיכות גבוהה בדומה ל: פרחי קמומיל, קינמון וג'ינג'ר, צמחי מרפא אלו בטוחים לשימוש בהריון ואצל תינוקות ופעילותם המרגיעה והמרפה מצד אחד וגם מזרימה, מניעה ומקדמת את הלידה מצד שני, ובכך מסייעת להליך לידה קל ורגוע יותר.

מאחר ולידה יכולה להגיע לעיתים מוקדם או מאוחר מהמתוכנן, לא תמיד בישול צמחי מרפא על מנת להכין מהם תמציות לשימוש במהלך הלידה, מתאימה. מכאן, דרך נוספת להיעזר בצמחי מרפא במהלך הלידה היא באמצעות תמציות אלכוהוליות (טינקטורות). התמציות נספגות במהירות ומשפיעות מהר, כאשר ההמלצה היא למהול את התמצית האלכוהולית ביחס של 20-30 מ"ל בבקבוק מים קטן או בכוס מים או מיץ, ולבלוע כל כמה דקות.

כל אישה מחליטה מתי לבלוע את התמצית, בהתאם למצבה. קיימים סוגים שונים של צמחי מרפא המיועדים להפחתת חרדות אצל היולדת, צמצום כאבים וכיווצים, בהם שורש לריאן (Valeriana spp.), קוהוש שחור (Cimicifuga racemosa), לואיזה (Lippia citriodora), לוונדר (Lavendula angustifolia) וצמחים מניעים ומגבירי זרימת דם, כגון ג'ינג'ר (Zingiberofficinalis) וקלנדולה (Calendula officinalis).

כמו כן, ניתן להשתמש בשמנים לעיסוי היולדת, על מנת להרגיע אותה, להגביר זרימת דם ולעזור בהפחתת כאבים והתפתחות לידה. האזורים שבהם כדאי להתמקד בעיסוי הם שכמות, עמוד שדרה, אגן וכפות רגליים.

לאחר הלידה

קרעים וחתכים באזור החיץ, הם נחלתם של נשים רבות. שמן תפר קל, המורכב משמנים צמחיים ואתריים, ידוע ביכולותיו האנטי דלקתיות, מחטאות ומאחות רקמות פגועות. כמו כן, מקל על הכאב, הנגרם בעקבות התפרים באזור הרגיש.

בנוסף, יש נשים שסובלות לאחר הלידה משינויים הורמונליים תכופים, ירידה ברמת המינרלים בגוף וירידה בכמות הוויטמינים. מחסורים אלה עלולים לגרום לעיכוב בהחלמה מהלידה ומהתדלדלות מצבורי המינרלים והויטמינים החיוניים בגוף, תופעות העלולות לעכב את החלמתה מהלידה, גם ברמה הנפשית.

לצורך התמודדות עם תופעות אלה, ניתן להשתמש בחיזוק לאם הטריה, צמחי מרפא המחזקים את הגוף ואת שרירי הרחם דוגמת ג'ינסנג סיבירי, אסטרגלוס, אנג'ליקה סינית ושורש שן הארי, אשר יסייעו בחיזוק כללי של הגוף, חיזוק מערכת החיסון ומערכת העיכול. שימוש בצמחי מרפא במקרים מהסוג הזה יתרום גם להפחתה בשינויים הורמונליים ויעלה את מצב רוחה של היולדת.

בזמן הנקה

צמחי מרפא שונים עשויים לסייע להגברת תנובת החלב ובזמן ההנקה. דוגמת: שומר - העוזר גם להגברת החלב וגם מסייע בתהליכי עיכול אצל האם וכמובן מפיג גזים אצל התינוק שעובר דרך חלב האם. אספרגוס הודי - מצוין בזמן הנקה. חילבה - עוזר ומסייע בזמן הנקה בעיקר להגברה חלב אם.

הסתגלות לאורח חיים בריא, לצד תזונה נבונה ופעילות גופנית, בשילוב תמיכה וחיזוק של צמחי המרפא השונים חשובים לאיזון הגוף והנפש. עם הפלא מגיעה אחריות רבה, בריאות הילד מתחילה בנו, ובהרגלי החיים אותם אנו מקנים לו כבר בהיותו ברחם. מזל טוב.

שרון קוצר, הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת 'ברא צמחים'

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום