מה בין קנאביס לטרשת נפוצה?

(0)
לדרג

לפי נתונים חדשים, עישון קנאביס להקלה על כאבים משפיע על התפקוד הקוגניטיבי בחולי טרשת נפוצה; הסכנה עולה כשמתחילים לעשן כמתבגרים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כ-40% מהחולים בטרשת נפוצה השתמשו בשלב מסוים בקנאביס להקלה על כאבים, התכווצויות או לשיפור השינה, כך עולה מנתונים שהוצגו לאחרונה בכנס השנתי מטעם CMSC (Consortium of Multiple Sclerosis Centers). עם זאת, לעישון קנאביס השפעה שלילית על התפקוד הקוגניטיבי.

"המחלה עצמה עשויה להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי", מסבירים החוקרים, "40-70% מהחולים עם טרשת נפוצה סובלים מליקוי מסוים במהירות עיבוד מידע, זיכרון עבודה, ראייה מרחבית ו/או תפקוד ניהולי. מהנתונים עולה כי אם החולים מתחילים לעשן קנאביס, מספרים אלו עולים עוד מאחר שהקנאביס מחמיר חסרים קוגניטיביים קיימים".

מחקר גדול אחר שבחן את השתן למטבוליטים של קנאביס מצא עוד הבדלים קוגניטיביים משמעותיים בין מעשני קנאביס ואלו שלא עישנו קנאביס. ממצאים דומים תוארו עבור מהירות עיבוד מידע. מחקר אחר מצא כי אין שינויים מבניים משמעותיים במוח בהשוואה לאלו שעישנו קנאביס.

החוקרים מסבירים כי השלב במהלך החיים שבו מתחילים לעשן קנאביס הוא נקודה חשובה גם כן בהתפתחות המוחית. במחקר מניו-זילנד עקבו חוקרים אחר למעלה מ-1,000 משתתפים בגילאי 25 שנים, תוך הערכת השימוש בקנאביס לאורך הדרך. מהנתונים עלה כי באלו שהחלו לעשן מריחואנה במהלך גיל ההתבגרות ועשו זאת לפחות ארבע פעמים בשבוע, תועדו חסרים קוגניטבייים משמעותיים עד לשנות השלושים לחייהם. חלק מהחסרים הקוגניטיביים הללו אינם חוזרים לערכי הבסיס ונראה כי מתבגרים מהווים קבוצה פגיעה במיוחד.

עם זאת, במקרים שבהם המשתתפים לא החלו לעשן לפני גיל ההתבגרות, בקרב נבדקים ללא טרשת נפוצה שהפסיקו לעשן, התפקוד הקוגניטיבי היה עשוי לשוב לערכי הבסיס. עם זאת, השאלה הגדולה היא אם התפקוד הקוגניטיבי שב לערכי הבסיס בחולים עם טרשת נפוצה המפסיקים לעשן קנאביס, ולסוגיה זו עדיין אין תשובה.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום