תרופה לסרטן: קרובה מתמיד?

(0)
לדרג

טיפולים חדשים ומבטיחים לסרטן; טיפול משולב המצמצם גידולי מלנומה בקרב כ-60% מהחולים, ותרופה חדשה הבולמת את התקדמות סרטן המעי הגס

מאת: מערכת zao doctors

התקדמות משמעותית בחקר הסרטן. בכנס האיגוד האונקולוגי האמריקאי הוצגה אתמול (ב') תרופה חדשה, קיטרודה, המסוגלת לצמצם 13 סוגי ממאירויות, בהן סרטן המעי גס, הריאות והשחלות.

לפי הנתונים שהוצגו קיטרודה הצליחה לגרום לנסיגה של המחלה בקרב 60% מחולי סרטן הגס שהשתתפו במחקר, ובאופן כללי התקדמות המחלה לא נרשמה אצל 90% ממשתתפי המחקר לאחר השימוש בתרופה. זהו חידוש גדול בתחום רפואת סרטן המעי הגס, שבו לא נרשמה פריצת דרך בשנים האחרונות.

בנוסף הוצג טיפול חדש המבוסס על שילוב שתי תרופות מוכרות לטיפול במלנומה גרורתית, אשר הצליח לצמצם את הגידולים אצל כ-60% במדגם של כ-950 חולים במצב של מחלה מתקדמת. מדובר בתרופות מוכרות ממשפחת האימונותרפיה, תרופות המעודדות תגובה חיסונית, והן נמכרות בארץ תחת השמות "ירבוי" (Yervoy) ו"אופדיבו" (Opdivo). המחקר הנוכחי, שנערך בשיתוף מומחים אמריקאים, בריטים וישראליים, הדגים תוצאות טובות לטווח זמן של שנה, כשבחלק מהמקרים הגידולים נעלמו כלל. ד"ר ג'יימס לרקין מבית חולים רויאל מרדסן בבריטניה שהיה שותף למחקר, הסביר בראיון לבי-בי-סי הבריטי כי "שילוב התרופות הידועות יחדיו, במחקרים קודמים, שיעורי הכיווץ של הגידולים לא חצו 50%, ולכן מדובר בתוצאות שהן בגדר עתיד מזהיר לאימונותרפיה".

ד"ר עידו וולף, מנהל אונקולוגיה רפואית, המערך האונקולוגי המרכז הרפואי ת"א (איכילוב), מסביר כי מנגנון הפעולה של התרופות מתבסס על חשיפת הגידול לפני מערכת החיסון בצורה יעילה יותר. "התרופות האלה מסוגלות לא רק לעצור את ההתקדמות, אלא גם לגרום להפוגה ממושכת שזה דבר שלא רגילים לראות". כמו כן, לתרופות מהדור החדש יש פחות תופעות לוואי מהכימותרפיה, אבל חשוב לזכור כי הן יעילות לחלק מהחולים ורק חלק מהגידולים. כך למשל, במקרה של סרטן המעי הגס, התרופה החדשה צפויה לעזור רק ל-15% מהחולים, אך בכל עת מנסים לאתר את החולים המתאימים ביותר לטיפול זה.

לדבריו, ישראל נמצאת בחזית המחקר בתחום, ובתי חולים השונים משתתפים במספר רב של מחקרים הבודקים את יעילות השימוש בתרופות האימוניות. בבית חולים איכילוב נערכים בימים אלו מחקרים בתחומי סרטן קיבה סרטן שד ואחרים.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום