עין עצלה: טיפול במשקפיים אלקטרוניים

(31)
לדרג

משקפיים אלקטרוניים שפותחו בישראל מאפשרים טיפול בעין עצלה - ומונעים את הצורך בשימוש ברטייה. מחקר מעלה כי כבר כעבור תשעה חודשים מושג שיפור משמעותי

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

לאחרונה ניתן אישור ה-FDA האמריקאי לטיפול חדשני בעין עצלה, באמצעות משקפיים אלקטרוניים, כתחליף לטיפול ברטייה. המשקפיים האלקטרוניים פותחו בישראל.

ד"ר שמואל לוינגר, המנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים "עיניים", שופך אור על הבעיה ועל הטיפולים השונים.

מהי עין עצלה?

"כ-4% מהאוכלוסיה סובלים מעין עצלה ("אמבליופיה"). מבחינה אנטומית העין בריאה לחלוטין. בעיית הראייה נובעת מקשר לקוי בין העין למוח. "עין עצלה" מתפתחת אצל תינוקות, בדרך כלל בשל פזילה, או נוכח הבדל גדול במספר בין שתי העיניים, מצב הגורם למוח לבחור רק את התמונה הברורה - ולהתעלם מהתמונה הפחות ברורה, המגיעה מהעין החלשה יותר. סיבה פחות שכיחה היא בעיה מולדת של עפעף נפול (פטוזיס), בעיה הגורמת לחסימת שדה הראייה של התינוק."

מהם הביטויים הקליניים של עין עצלה?

"התעלמות המוח, לאורך זמן, מהתמונה שמגיעה מהעין החלשה, תגרום לכך שהעין תתפתח כ"עין עצלה". הביטוי לכך יהיה: ירידה בחדות הראייה, ירידה ברגישות לניגודיות - וברוב המקרים, היעדר של ראיית עומק. לרוב הבעיה קיימת בעין אחת, אולם כאשר התשבורת חריגה בשתי העיניים, ייתכן מצב בו תהיינה שתי עיניים עצלות. הבעיה עלולה להיות חמורה מאוד, אם במהלך החיים העין החזקה נפגעת עקב מחלה או תאונה - ואז, למעשה, עלולים לסבול מעיוורון."

האם משקפי ראייה "רגילים" עשויים לסייע בטיפול בעין עצלה?

"במצב של "עין עצלה", משקפי ראייה רגילים יתקנו רק מספר או צילינדר, אבל לא יטפלו בבעיה של הקשר הלקוי בין העין לבין המוח. היות שמערכת הראייה מתפתחת בשנים הראשונות של הילד, ניתן להשפיע על תפקודה לכל המאוחר עד גיל 10. זהו הגיל הקריטי לטיפול בבעיה."

מתי נהוג לאבחן עין עצלה?

"חשוב לבצע בדיקה עיניים לפעוטות בין גיל חצי שנה לבין גיל שנה, על מנת לקבוע, לפחות באופן ראשוני, חשד לעין עצלה - ולבעיות ראייה אחרות. האבחון נועד לבדוק הבדלים בין שתי העיניים, באמצעות כיסוי כל עין בנפרד ובדיקה של העין שאיננה מכוסה. אצל ילדים גדולים, בודקים חדות ראייה ע"י מבחני "סנלן" (תרשימי אותיות ומספרים המבוצעים גם אצל אופטומטריסט). אצל ילדים קטנים, מבוצעת הבדיקה באמצעות תרשימי תמונות - ואצל תינוקות, באמצעות תגובה לכיסוי העין (לתינוקות נטייה למנוע כיסוי העין הטובה, להתרגז ולבכות בשל כך). בנוסף, רופאי עיניים יערכו בדיקה יסודית של העין, על מנת לבדוק האם קיימת בעיה אחרת שגורמת להתפתחות עין עצלה."

מהו הטיפול בעין עצלה?

"על מנת "לאלץ" את העין החלשה - "העצלה" - לתפקד, נהוג לחסום את הראייה של העין החזקה. במשך עשרות שנים, הטיפולים היחידים לעין עצלה כללו חבישת רטייה על העין הבריאה, למספר שעות ביום למשך חודשים עד שנים; או שימוש בטיפות אטרופין, שמטרתן לטשטש את הראייה בעין החזקה.

חבישת רטייה לחיזוק העין העצלה היא טיפול מוכח ומקובל, אולם חוסר הנוחות, הגירוי לעור ותגובת הסביבה - כל אלה גורמים להיענות נמוכה לטיפול ברטייה.

בעיה שנייה היא פגיעה בהתפתחות התקנית של הראייה הדו-עינית. מאחר שבמשך תקופה ארוכה, העין הטובה נחסמת למספר שעות ביום. הטיפול השני מבוסס על מתן טיפות אטרופין לעין החזקה, במטרה ליצור טשטוש - ולאלץ את העין העצלה לתפקד. אולם הטשטוש גורם לסבל ולאי נוחות לילד.

על מנת לקבוע את משך הטיפול הדרוש במשקפיים האלקטרוניים, יש להקפיד על כך שהילד יעבור לפני גיל 6 בדיקת עיניים מקיפה אצל מומחה ברפואת עיניים לילדים."
צילום: רשת "עיניים" צילום: רשת "עיניים"

ומה בנוגע לטיפול החדשני בעין עצלה, באמצעות משקפיים אלקטרוניים?

הטיפול ניתן באמצעות מרשם רופא עיניים - ומבוסס על פטנט של ד"ר עומרי בן עזרא. לדבריו: "מכיוון שרוב הילדים עם עין עצלה זקוקים למשקפי ראייה, המשקפיים האלקטרוניים משלבים, בנוסף למנגנון הייחודי לטיפול בעין עצלה, גם עדשות משקפיים מתקנות, כך שלמעשה הילד פשוט מרכיב משקפי ראייה, כפי שהיה עושה, אם היה זקוק רק למשקפיים, ללא הבעיה של עין עצלה.

למשקפיים עדשות LCD המופעלות ע"י מנגנון אוטומטי. מדי 30 שניות, עדשת המשקפיים של העין החזקה הופכת לכהה יותר, זאת על מנת לאלץ את העין העצלה לתפקד. מכיוון שהראייה נחסמת לסירוגין, הילד לא חש בכך - ולכן הטיפול קל יותר וידידותי עבורו ולא מלווה בכאב או חוסר נוחות, בהשוואה לרטייה. יתרון נוסף של טיפול זה הוא בהיבט האסתטי - המשקפיים מעוצבים כמשקפי ראייה והילד לא צריך להתמודד עם תגובות הילדים והסביבה לרטייה על העין".

מתוצאות מחקר שנערך בשלושה מרכזים רפואיים: הדסה, תל השומר ומאיר, מחקר אשר פורסם בירחון המקצועי investigative ophthalmology & visual science, עולה כי כעבור 9 חודשים:

השיפור בראייה לרחוק היה 3.5 שורות בממוצע (נחשב שיפור מצוין).
שיפור בראייה לקרוב חל אצל 80% מהמשתתפים.
הראייה התלת-ממדית היתה טובה אצל 21% מהילדים, בהשוואה ל-8% בתחילת הטיפול.

המשקפיים מכוונים מבעוד מועד על ידי אופטומטריסט מורשה, על פי מרשם של רופא עיניים.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום