פוסט טראומה - מזדקנים מזה

(0)
לדרג

לפי סקירה מקיפה, תסמונת דחק בתר-חבלתית מובילה להזדקנות מואצת ברמת התא, ולעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, כיבים במערכת העיכול ודמנציה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר מצער. תסמונת דחק בתר-חבלתית (PTSD או Posttraumatic Stress Disorder) עלולה להביא לעלייה במדדי תהליכי הזדקנות ומצבים רפואיים, דוגמת מחלת לב, הקשורים בגיל מתקדם ולהוביל לתמותה מוקדמת. כך עולה ממאמר שפורסם במהלך החודש בכתב העת American Journal of Geriatric Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לפוסט טראומה משמעות ציבורית רבה ויש עדויות לקשר אפשרי בין תסמונת זו להזדקנות מוקדמת או מואצת עם השלכות משמעותיות על איכות החיים. כעת הם ערכו סקירה מקיפה של מחקרים שפורסמו בספרות הרפואית בנוגע לקשר בין הזדקנות מוקדמת בחולים עם PTSD.

החיפוש כלל את מאגרי PubMed, PsycINFO ו-PILOTS אחר דיווחים משנת 2000 בנוגע להזדקנות מוקדמת ופוסט טראומה, כולל סמנים להזדקנות ברמה כרומוזומלית ומדדים פרו-דלקתיים בתאים, שכיחות מצבים רפואיים הקשורים בהזדקנות ושיעורי מוות.

כל ששת המחקרים שבחנו את אורך הטלומרים (קצות כרומוזומים) בכדורי הדם הלבנים דיווחו על קיצור אורך טלומרים בחולי PTSD. עוד עלתה עדות עקבית לעלייה בסמנים פרו-דלקתיים בחולים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית. מרבית המחקרים שנבחנו העידו גם על עלייה במחלות רפואיות הקשורות עם הזדקנות תקינה, כולל מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, מחלת כיב במערכת העיכול ודמנציה. החוקרים מצאו כי שבעה מבין עשרה מחקרים העידו על קשר בין פוסט טראומה למוות בטרם עת.

לדברי החוקרים, עולה קשר אפשרי בין תסמונת דחק בתר-חבלתית להזדקנות מואצת. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את טיב הקשר.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום פוסט טראומה והלם קרב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום