1 מ-3 נחשף לעישון פסיבי

(0)
לדרג

כך לפי סקר ליום ללא עישון; כחמישית מהישראלים מעשנים, וגם, כמה זה עולה לנו? שוק הטבק מגלגל מיליארדים, חלק ממשקי הבית מוציאים רבע מהתקציב על סיגריות

מאת: מערכת zap doctors

כל ישראלי חמישי מעל גיל 21 מעשן - כך עולה מדו"ח שר הבריאות על העישון בישראל ב-2014, המתפרסם היום לרגל היום הבינלאומי ללא עישון. בהשוואה ל-2013, מדובר בירידה קלה -19.8% בשנה שעברה לעומת 23.1% ב-2013, בחלוקה לפי מין, 27% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו-13% מכלל הנשים בישראל מעשנות; שיעור העישון הוא 26.3% בקרב ערבים ו-18.4% בקרב יהודים.

למעלה ממחצית מהגברים המעשנים דיווחו על צריכה של 20-10 סיגריות ליום, יהודים וערבים,וגם בקרב הנשים שיעור הצורכות פחות מ-10 סיגריות ליום הינו גבוה (כ-40%) ודומה אצל יהודים ואצל ערבים. בהשוואה עולמית, שיעור העישון בקרב גברים בישראל (27.3%) נמוך במעט מהממוצע (28.5%) של מדינות האיחוד האירופי שיעור העישון בקרב נשים בישראל (12.6%) נמוך ביחס למדינות האיחוד העומד על 18%.

35% מהמרואיינים הלא מעשנים דיווחו כי הם חשופים לעישון כפוי: כ- 30% מהיהודים ולמעלה ממחצית מהערבים, כשהמקומות המועדים ביותר לחשיפה לעישון כפוי היו בית המגורים (נשים) ומקום העבודה (גברים).

על פי הערכות מומחים, בישראל העישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כ-700 מהם בקרב לא מעשנים שנחשפו לעישון כפוי. הערכות העלות הישירה והעקיפה של נזקי העישון למערכת הבריאות הן בסביבות 1.7 מיליארד שקלים בשנה, עלויות עקיפות נוספות הנגרמות כתוצאה מהפסדי פרודוקטיביות של אובדן כושר עבודה וימי מחלה מוערכים בכ-1.9 מיליארד שקלים, וערך אובדן חיי האדם, בחישוב ממוצע של כ-10 מיליון שקל לכל אדם כפי שמקובל במדינות OECD, מגיע לכ-8 מיליארד שקלים לשנה, ובסך הכל עלויות העישון הישירות והעקיפות למשק הישראלי מוערכות בכ-12.8 מיליארד שקלים לשנה.

כדאי לזכור שבמקביל לסכום זה, משקי הבית בישראל הוציאו ב-2014 מעל ל-8.2 מיליארד שקלים על רכישת מוצרי טבק ועישון. להמחשת גובה הסכום, ניתן לציין היקפי מכירות של מוצרי צריכה שונים במהלך 2014: שוק החלב (חלב לשתייה, גבינות וכדומה) היה 7.5 מיליארד שקלים, מכירות הגבינות הצהובות הסתכמו בכמיליארד שקלים, שוק החיתולים לתינוקות גלגל כ-600 מיליון שקלים בשנה, ואילו שוק דגני הבוקר הסתכם בכ-619 מיליון שקלים. במשקי בית השייכים למעמד סוציואקונומי נמוך מדובר לעתים על הוצאה העשויה להגיע לכ-25% מכלל ההכנסה החודשית של משק הבית, והדבר גורם בין השאר לפגיעה בביטחון התזונתי ולהגדלת הפערים בבריאות ובחברה בכלל.

בהתאם לסל שירותי הבריאות, כל קופות החולים מציעות סדנאות גמילה מעישון בפריסה כלל ארצית ובהנגשה שפתית ותרבותית למגוון קבוצות באוכלוסייה, ללא עלות כלל, ובחלק מקופות החולים מוצעים למבוטחים בנוסף או כחלופה גם ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון וכן ייעוץ אישי. כל מי שמשתתף בסדנה לגמילה מעישון זכאי לרכוש בהנחה של 85% תרופות מרשם לגמילה מעישון או לרכוש תחליפי ניקוטין במחיר מלא. במידה והנגמל אינו יכול להשתמש בתרופות המרשם, ההנחה ניתנו לו על רכישת תחליפי הניקוטין.

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום