אלרגיה: ילד אסור, ילד מותר

(0)
לדרג

ילדים אלרגיים למוצרי מזון מהווים אתגר עבור גני ילדים. למרבה הצער, לא כל הגנים מוכנים לקבל אותם. החדשות הטובות: יש גנים שערוכים להתמודד עם הבעיה

מאת: מערכת zap doctors

מוצרי חלב, גבינות ומעדנים הם הכוכבים של ארוחת הערב הישראלית. אבל משפחות רבות נאלצות לוותר על מוצרים אלה, בשל אלרגיה של ילדם למוצרי חלב.

אור שמר מחדרה, אימא לזיו בת ה-3, אלרגית למוצרי חלב: "לאורך כל השנה, אני נוהגת במשנה זהירות כדי שביתי לא תיחשף בגן למוצרי החלב. אני מפחדת לקחת את הסיכון, שמא זיו תלגום בטעות מבקבוק של ילד אחר או תטעם לחם עם חמאה המוגש לעיתים לילדים. הלגימה או הטעימה הקטנה הזו, עלולים - בתוך שניות - להוביל לתופעות לוואי חמורות מנשוא. לצערי, לא כל גני הילדים ערוכים לטיפול בילדים אלרגיים. הרבה פעמים אני לוקחת חופש מהעבודה, רק כדי להישאר עם הילדה בבית. כשהחלטתי להכניס את ביתי בפעם הראשונה לפעוטון בגיל 3 חודשים וחצי, לא חשבתי כי אתקל בטריקת דלת.

בשיחה הטלפונית, המטפלת סיפרה לי שיש עוד מספר מקומות פנויים בגן והזמינה אותי בשמחה להתרשם ממנה ומהפעוטון. הגעתי למקום תוך שעה. הגן היה לטעמי - והיתה לי כימיה מידית עם המטפלת. באתי לחתום על החוזה - ותוך כדי, סיפרתי לה שהילדה אלרגית לחלב פרה וחלב סויה. ואוכלת רק תחליף חלב רפואי מיוחד. החיוך של המטפלת התחלף - וראיתי מיד שהגננת מהססת. הגננת פשוט סירבה באלגנטיות לקבל את הילדה. גנים מפחדים לקחת את הסיכון לטפל בילדים אלרגיים - ואנחנו ההורים נאלצים לחפש אלטרנטיבות לילדים. כל גן צריך לדעת להיערך ולקבל ילדים אלרגיים. אין שום סיבה בעולם שתהיה מסגרת מיוחדת לילדים אלרגיים".

מדוע גנים מתקשים להיערך להתמודדות עם אלרגיות של ילדים?

שירה לינדנפלד, תזונאית המייעצת בנושא לחברת נטלי שירותי רפואה מסבירה: "גנים רבים אינם ערוכים מספיק להתמודדות עם ילדים אלרגיים, למרות שההערכות הן שכ-5% מכלל האוכלוסיה מאופיינים כאלרגיים למזון כלשהו. האלרגיה השכיחה ביותר בקרב ילדים בגיל הרך היא האלרגיה לחלב פרה (1%-3% מהתינוקות). מדובר באלרגיה לחלבון של החלב - ולא ללקטוז (לקטוז: הסוכר שבחלב). אלרגיה לחלב עלולה לסכן חיים. ועל כל גן לאמץ נהלים ברורים להתמודדות עם ילד אלרגי. טיפול נכון, במיוחד בגנים - בגיל הרך - בהם התלות של הילד בגננת היא מוחלטת, מציל חיים ומסייע בהורדת לחצים ודאגות עבור ההורים".

כיצד ניתן להתמודד עם אלרגיה לחלב?

לינדנפלד: "עם אלרגיה לחלבון חלב ניתן להתמודד במספר דרכים. פרט לעובדה שיש להימנע באופן מוחלט מחלב ומוצריו, ניתן לשקול להחליף את החלב בתחליף על בסיס סויה, לאחר שנבדק כי לא קיימת אלרגיה לסויה, או לתת תחליפים בפורמולות ייחודיות, בהן חלבון החלב מפורק, וכך לא גורם לתגובה אלרגית (סוג הפורמולה ורמת פירוק החלבון תלויים ברמת האלרגיה).

ההחלטה על התחליף המתאים תינתן לאחר יעוץ תזונתי. הבשורה הטובה היא שבמרבית המקרים, אלרגיה לחלבון חלב פרה חולפת עם הגיל".

לינדנפלד מוסיפה: "כמו האלרגיה לחלב, לרוב, בגיל הרך קיימת גם אלרגיה לבמבה ולבוטנים. על כן, יש לתת לתינוק בפעם הראשונה את חטיף הבוטנים בכמות קטנה - ולעקוב. הפתרון הטוב ביותר עבור ילד אלרגי היא ללמוד אותו מגיל צעיר, לפני גיל שנתיים. לאיזה מזונות הוא אלרגי? חשוב ללמד את הילד, תוך מתן הסברים, כדי ליצור שיתוף פעולה בנושא".

שרית סויסה, מנהלת פדגוגית של רשת מעונות יובלים לגיל הרך, מסבירה על החשש של ההורים להפקיד את הילדים בידיים הססניות שאינן מוסמכות: "לצערי, אני מכירה גנים שלא מוכנים לקבל ילד אלרגי, בשל הטיפול האינטנסיבי סביבו, שכן בחינוך הפרטי יש למוסד אפשרות שלא לקלוט את כלל הילדים. מאחר שלא מדובר במקרה בודד - ובכל שנה אנו מבחינים בעלייה במספר הילדים המדווחים כסובלים מאלרגיה כלשהי, לסוגי מזון שונים, קיבלנו החלטה ברשת - לתת מענה לאותם ילדים, באמצעות פיקוח מסיבי וערני".

"לתפיסתנו, כחלק בלתי נפרד ממערכת החינוך, זו חובתנו: זה תמיד עדיף על האפשרות שילד ייאלץ להישאר בבית, מאחר ובגן טרקו בפניו את הדלת - והוריו אינם מוצאים עבורו מקום במסגרת מתאימה. כחלק מההיערכות, העברנו את כל הצוות בגן הדרכות מקצועיות ומקיפות של אנשי מקצוע מטעם נטלי לשירותי רפואה, שלימדו אודות התסמונות השונות ואודות התחליפים האפשריים. אין כל סיבה שהורים יחפשו מסגרות מתאימות לילדים אלרגיים. כל גן צריך לקבל - ולדעת להיערך לכך. אצלנו ברשת, אנחנו דואגים לתת חלופות למוצרים הבעייתיים. למשל: במקום גבינת קוטג', ניתן לילד טחינה, חומוס, טונה וכיו"ב. בנוסף, במיוחד בזמן הארוחה, אנחנו דואגים למטפלת צמודה שתשב לצד אותם ילדים אלרגיים, על מנת שהיא תפקח מקרוב מה הילד מכניס לפה. אנחנו משתמשים בכלים בצבע שונה לילדים האלרגיים, שכן לילדים יש נטייה להחליף כפיות בינם לבין חבריהם, כך שאנחנו יכולים לזהות האם הם החליפו כלים ביניהם. במקרים חמורים, אנחנו מצמידים סייעת 24/7 דרך הרווחה, לילדים עם אלרגיה. אמנם זה מצריך מאתנו קצת יותר ממה שילד רגיל מצריך, אבל זה שווה את זה. אנחנו לא נקבע מי ייכנס לגן ומי לא. מבחינתנו, כולם שווים - ומגיע לכולם את אותו הטיפול ואותו היחס".

מהי הדרך הרגשית הנכונה לסייע לילד אלרגי, כך שלא יפתח כעס או תסכול?

נעמה ביליצקי, פסיכולוגית ילדים, מסבירה: "ניתן להבין את דאגתם של הורים לילדים עם אלרגיות, לגבי השתלבותם במסגרות חינוכיות. יש צורך בהשגחה צמודה ודקדקנית, במקרים של אלרגיות למזון, שכן פעוטות בגיל הרך חוקרים את סביבתם בצורה אקטיבית - ומעוניינים להתנסות בכל הגירויים הסובבים אותם. מבחינה התפתחותית, זהו זמן מתאים להתחיל להציג לילד את המגבלות החלות עליו בצורה פשוטה ומובנת - פעוטות מתחילים לגלות הבנה לדרישות חברתיות ולאיסורים, ומכאן יכולה לצמוח אחריות ותחושת מסוגלות.

כמובן שהאחריות וההשגחה מוטלים על הצוות, שכן ילדים בגיל הרך אינם מסוגלים לנהל את עצמם ולעמוד בפני הדחפים שלהם בצורה מושלמת".

"הצוות בגן צריך לגלות הרבה יצירתיות וחשיבה על המסרים שמעבירים לילד האלרגי. מומלץ להציג בפני הילד האלרגי את המזון המתאים לו ואת האיסורים בצורה חיובית ולא על דרך השלילה. יש לגלות הבנה לרגשות של תסכול וכעס מצד הפעוט האלרגי, על כך שנמנעים ממנו מזונות שהאחרים אוכלים, מזונות שייתכן כי הם אהובים עליו. יש להכיל רגשות אלה ולהכיר בהם, לצד הצבת המגבלות".

מהי התרומה האפשרית של הורים בגן לשילובו של הילד האלרגי?

ביליצקי: "גורם נוסף, החשוב בשילובו של ילד אלרגי בגן ילדים, הוא ההורים של כלל ילדי הגן. כדי להצליח במשימה כזו, נדרש גיוס של כל המשפחות שילדיהם מגיעים לגן. מומלץ שההורים האחרים יהיו מודעים לאלרגיות של הפעוט ולהשלכות של חשיפה למזון האלרגני, על מנת שירגישו שותפים למאמץ שנעשה בגן ויאפשרו לשינויים הנדרשים להתבצע בצורה נעימה.

ההורים הם גם חלק חשוב בשיח מול הילדים - כאשר ההורים יחושו שותפים למאמץ שהגן עושה בשילוב הילד האלרגי, הם יצליחו לתווך לילדיהם את הדרישות של הגן בצורה טובה יותר (למשל, מדוע לא ניתן להגיש במבה ביום הולדת כאשר יש ילד אלרגי לבוטנים). גם במסגרת הגן, מומלץ שהשיח על האלרגיה והקשיים שהאלרגיה מציבה יהיה פתוח ומכיל, תוך התייחסות לנושא השונות, ההבדלים והקשיים של בני אדם".

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום