דיאטה ים תיכונית טובה למוח

(12)
לדרג

לפי מחקר חדש, בקרב מבוגרים עם היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית הנפח הכולל של המוח היה גבוה יותר, ובעיקר בקרב מי שהקפידו על צריכת דגים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

יתרון נוסף לדיאטה ים תיכונית; לפי מחקר חדש, תזונה ברוח הדיאטה עשויה למנוע אטרופיה מוחית (מוות של תאי מוח) באנשים מבוגרים.

מהמחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, והוצג לאחרונה בכנס של איגוד הנוירולוגים האמריקאי, עלה קשר בין דיאטה ים תיכונית לנפח המוח בקשישים, רמז כי דיאטה זו עשויה למנוע אטרופיה מוחית ולשפר את התפקוד הקוגניטיבי בקשישים.

מדגם המחקר כלל 674 משתתפים בגילאי 65 שנים ומעלה שהתגוררו בניו-יורק, ללא סימני דמנציה בתחילת הדרך. כל המשתתפים השלימו בדיקת MRI כמו גם הערכת היענות לדיאטה ים תיכונית על-בסיס שאלוני תזונה שכללו שאלות אודות דגים, ירקות, פירות, דגנים, מוצרי חלב, בשר, עוף ואלכוהול. מדד גבוה יותר העיד על היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שונים, דוגמת גיל, מין, השכלה, מוצא ועוד, החוקרים מצאו כי בנבדקים עם היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית הנפח הכולל של המוח, כמו גם נפח החומר האפור ונפח החומר הלבן במוח היו גבוהים יותר, בהשוואה למי שהתפריט שלהם הזכיר פחות את זה של הדיאטה ים תיכונית.

מבין תשעת מרכיבי התזונה בדיאטה ים תיכונית, תועד קשר בין צריכת דגים גבוהה יותר ובין נפח גבוה יותר של החומר האפור במוח וקשר בין צריכת בשר מעטה יותר ובין הנפח הכולל של המוח ונפח החומר האפור של המוח. עוד תואר קשר בין צריכת דגים רבה יותר לעובי קורטקס (קליפת מוח) גבוה יותר.

עם היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית תועד נפח מוח גדול יותר בחומר הלבן ובחומר האפור. הנתונים הצביעו כי עם כל עליה של נקודה אחת במדד להערכת היענות לדיאטה ים תיכונית ונפח כולל של המוח מקבילה להזדקנות של מעל שנה אחת. החוקרים מציינים כי עיקר הקשר נבע מצריכת דגים רבה וצריכה מעטה של מוצרי בשר.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום