רוצים להפסיק לעשן? יש תקווה

(0)
לדרג

מדוע אנחנו מתמכרים לעישון סיגריות? מה מציעה לנו הרפואה כדי להיגמל מעישון? מהן הסכנות הגלומות בסיגריה האלקטרונית? מדריך מיוחד לרגל יום עולמי ללא עישון

מאת: ד"ר מאיר קרופסקי

יום עולמי ללא עישון אשר חל בחודש מאי, מעלה שוב את השאלות הנוגעות לקשר בין מחלות קטלניות לבין עישון. על פי משרד הבריאות, אחוז המעשנים באוכלוסייה הבוגרת בישראל נותר יציב כבר כשני עשורים. מחקר שבדק מעשנים משנות ה-60 ועד היום, מצא כי מקרי המוות הקשורים לעישון קטנו לאורך השנים, בזכות הגברת המודעות הציבורית לנזקי העישון, ובזכות התוכניות הציבוריות השונות להגבלת העישון.

עם זאת, על אף הירידה הכללית בשכיחות מקרי המוות הקשורים בעישון, אחוז המעשנים בארץ, וכן בעולם, ממשיך להיות גבוה, בעיקר בקרב קבוצות בחברה שהן ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

מה הקשר בין עישון לבין תוחלת החיים, תחלואה וכלכלה?

כיום עולם הרפואה יודע בוודאות כי קיים קשר מוכח בין עישון סיגריות (משך וכמות העישון) לבין אורך החיים ומחלות קטלניות ביותר, כגון סרטן הריאות ומחלות לב וכלי דם שונות. נזקי העישון לא נמדדים רק בנזקים בריאותיים, ויש להם גם השלכות כלכליות הקשורות לכמות שאותה מוציא הצרכן הממוצע על סיגריות בכל שנה מתקציבו האישי, וכן גם על המיסוי הגבוה שמדינת ישראל, לצד מדינות אחרות, גובה על מוצרי טבק למיניהם.

מדוע אנחנו מתמכרים לסיגריות?

על פי מחקרים, סמים ממכרים - וביניהם הטבק - מקצרים את התגמול המוחי בהצפה מהירה של חומר הדופאמין במוח. בזמן ההתמכרות, המוח צורב את "זיכרון" תחושת הסיפוק שנגרמת בעקבות העישון, וכך יוצר תגובה מותנית לטובת פעולה זו. אך רק במחקרים מהעת האחרונה, הוכיחו מדענים כי ההתמכרות בעצם משנה את תפקוד המוח, באופן שקשה לתקן אותו בדיעבד.

החוקר סטיבן היימן, שעמד בראש המכונים הלאומיים לבריאות הנפש בארה"ב, פרסם במחקרו כי אחד המוקדים להתמכרות הוא צבר של תאי עצב הנמצא מתחת לשני חצאי המוח ((Nucleus Accumbens. מכאן שכאשר המעשן מבצע את הפעולה שמביאה את מוחו לסיפוק או מגשימה אצלו שאיפה מסוימת, משתחררת לו במוח תחושת תענוג, שירצה לשחזר אותה בעתיד, שוב ושוב ושוב.

באופן טבעי, אותם תגמולים מוחיים מתרחשים רק לאחר העיכוב הטבעי של גופנו, לנהוג במתינות בתגובה לאותות מסוגים שונים. אך החסרון הטמון בסמים ממכרים נובע מהעובדה שסמים אלה מקצרים באופן דרמטי את הליך הפרשת הדופאמין לגופנו - ובגלל הצפה זו, מוחנו לא מסוגל לנטרל את תחושת התענוג המתקיפה אותו, עקב עודף הדופאמין.

מה קורה כאשר יש הצפה של דופאמין אצל אדם מכור?

אצל אדם מכור לסם, בעקבות שימוש תכוף בו, הקולטנים של הדופאמין כבר הגיעו להצפה מוחלטת (רוויון) של חומר זה - והם אינם זמינים לקלוט מולקולות חדשות שלו. בעקבות מצב זה, המוח מפריש פחות דופאמין בכל שימוש. כך שאצל האדם המעשן מתחילה תופעה של תלות: הוא חייב לקבל את מנת הדופאמין שהתרגל לה, בגלל דיכוי הקולטנים, כדי להגיע לתחושת העונג שהתרגל אליה. חשוב לציין שכמות גדולה יותר של הסם איננה מצליחה לעורר את הקולטנים כדי ליצור כמות גדולה יותר של דופאמין אצל מכורים.

כך נוצרות במוח האנושי התמכרויות קשות ביותר לעישון, שקשה מאוד להיגמל מהן. גם אחרי התנזרות מעישון, המוח אוגר חוויות וזיכרונות רגשיים של שימוש חיובי - ולכן קל מאוד לחזור לעשן בעקבות מצב רוח, מצב פיזי והיתקלות באנשים או במקומות מסוימים.

מדוע לא כולנו מתמכרים לעישון?

אצל אנשים מסוימים, בהחלט ניתן לזהות פוטנציאל גבוה יותר לעישון. אצלם התגמול המוחי והתכונות הקשורות להתמכרות עשויים להיות מהירים יותר. אנשים שנוטים להתמכרויות מכל סוג ונמצאים לעתים בקבוצת סיכון, הם אנשים הסובלים באופן שכיח מאישיות גבולית, חרדה, דיכאון, או התנהגות אנטי חברתית.

כמו כן, מבחינה פיזית, אם קליפת המוח בגופנו איננה מתפקדת כמו שצריך, גם זה גורם סיכון להתמכרות לעישון. בצד השני של המתרס, ניתן לומר כי אדם שלא עישן עד גיל 21, יש לו סיכויים טובים לא להתמכר לניקוטין בהמשך חייו, קרי הנטיה להתמכרות מתפתחת בגיל צעיר .

כיצד מטפלים בהתמכרות לעישון?

במחקר הקיים כיום, טרם מצאו תרופה מדויקת להתמכרויות. ההתפתחות של התחום הינה די איטית. חוקרים בחנו חומרים שיחסמו את הקישור בין הדופאמין לקולטנים שלו, כדי שיפרו את המוטיבציה לתחושת התגמול, אך לרובם יש תופעות לוואי חריפות.

דרך נוספת למנוע תופעות לוואי אלה היא על ידי סמים שונים, אשר משחזרים את תחושת שחרור הדופאמין. מדובר על סמים אופיאטיים, למשל, שנמצאים כיום בשימוש עבור מכורים לאלכוהול או להירואין. אך תרופות אלה לא מצליחות למנוע את הכמיהה החזקה לשימוש נוסף בסם. מכאן שנטרול ההשפעה המענגת של חומרים ממכרים איננה מספיקה לנטרול ההתמכרות כולה, בעקבות זיכרון החוויה הפעיל שנמצא במוח המטופל.

כיום, במרכז המחקר כנגד התמכרויות, מתמקדים בתת-סוגים של הקולטנים לנוירוטרנסמיטור גלוטמט - שתפקידו למנוע את הכמיהה החוזרת המזינה את ההתמכרות. מכיוון שהפחתה משמעותית של חומר זה תהיה הרסנית למוח, תתי סוגים מסויימים מאוד של הקולטנים לגלוטמט, כגון הקולטן ל-NMDA, משמשים לבסיס תרופות המסייעות להתמכרויות שונות. לדוגמה acamprosate המשמשות בעיקר מכורים לאלכוהול וכן topiramate, אשר מוכרת יותר כ- Topomax, המשמשת גם לטיפול באפילפסיה ומוצעת גם לטיפול בהתמכרויות.

עם זאת, ככל שהמחקר בתחום ההתמכרות לעישון, ובתחום ההתמכרויות בכלל, מתקדם - מבינים כי פתרונות כימיים-תרופתיים אינם זמינים לנו בעתיד הקרוב. זאת גם בשל העובדה שההתמכרות אינה מתעוררת רק בעקבות סמים מסוימים, אלא עשויה להתעורר בעקבות פעולות מסוימות של האדם המכור, או בעקבות מערכת היחסים שלו עם הסובבים אותו. גורמים אלה מסבירים היטב התמכרויות נוספות, כגון אכילת יתר, התמכרות למין, התמכרות למשחקי וידאו ומחשב ועוד.

מה מדינת ישראל עושה למען המעשנים?

מדינת ישראל הכניסה בשנת 2010 לסל הבריאות סדנאות לגמילה מעישון וכן שתי תרופות במרשם למטרה זו. הראשונה היא זייבן של חברת GSK והשנייה היא צ'מפיקס של חברת פייזר. כיום פונים לפתרונות אלה עשרות אלפי חולים בכל שנה, מה שמדגיש את חשיבותם הרבה.

לצד התרופות והסדנאות, מתקיימים גם טיפולים פסיכולוגיים-התנהגותיים, שנמצאו יעילים ביותר לטובת גמילה מעישון. טיפולים אלה כוללים לימוד והפנמה של טכניקות שונות המנטרלות את הטריגרים שיצרו התניה עבור המעשן. בנוסף, קיימים טיפולים פסיכו-פרמקולוגיים אשר מציעים למעשנים ניקוטין באמצעות מוצרים שאינם סיגריות, כגון תרסיס, מדבקה, מסטיק ועוד.

תחליפים אלה עשויים לסייע ולהקל בגמילה בעישון, אך יעילים בעיקר כשהם משולבים עם טכניקות טיפוליות התנהגותיות. לצד כל אלה, כמו בכל התמכרות, תמיכה מהסביבה הקרובה, מהמשפחה ומהחברים, משפרים מאוד את סיכויי הגמילה מעישון, בין אם בתמיכה ישירה של בן או בת הזוג, בין אם בהשתתפות בטיפולים כנגד העישון לצד המעשן עצמו ועוד. ניתן לומר כי שיטת הטיפול הטובה ביותר עבור הפסקת עישון היא טיפול תרופתי המשולב עם היפנוזה.

האם הסיגריה האלקטרונית היא אמצעי יעיל להפסקת עישון?

הסיגריה האלקטרונית מדמה את פעולת העישון וגם דומה בצורתה לסיגריה הרגילה. אך מכשיר זה אינו מכיל עלי טבק או הליך של בעירה ועשן. למרות הדעה הרווחת כי אמצעי זה יעיל עבור מעשנים מכורים, משרד הבריאות הישראלי פרסם אזהרה מפורשת נגד השימוש בסיגריות אלקטרוניות, מכיוון שתרומתן לא הוכחה במחקרים ומפני שיש בהן חומרים רעילים וסכנות בריאותיות שונות. הסיגריות האלקטרוניות משווקות לשני מוצרים שונים, כאלה המכילים ניקוטין וכאלה שלא. בישראל ניתן להשיג סיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין בלבד. האפשרות שסיגריה אלקטרונית תהווה חלופה מסייעת לגמילה מעישון מוטלת לפי שעה בספק, ויש צורך בהגברת הבקרה, הפיקוח ובדיקות בטיחות נוספות.

ד"ר מאיר קרופסקי הוא מומחה במחלות ריאה ודרכי נשימה במרכז הרפואי תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום