שוקו: בוקר טוב, סוכרת!

(0)
לדרג

לראשונה, נמצא קשר בין צריכת משקאות חלב ממותקי סוכר, דוגמת מילקשייקים וחלב בטעמים, לסוכרת; לא נמצא קשר כזה בין שתיית תה או קפה ממותקים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם משקאות חלב ממותקי סוכר מעלים את הסיכון לסוכרת מסוג 2? מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetologia מעלה שכן. לפי הנתונים, עולה לראשונה קשר בין צריכת משקאות חלב ממותקי סוכר לסוכרת, עדות לחשיבות הרחבת המאמצים להפחתת משקאות ממותקי סוכר לכלול גם מילקשייקים וחלב בטעמים.

החוקרים בחנו את הרגלי צריכת משקאות קלים של כ-25 אלף מבוגרים בבריטניה ללא סוכרת בתחילת המחקר (1993-1997). החוקרים התבססו על יומני תזונה בני שבעה ימים, שבהם תיעדו המשתתפים את כל המזון שאכלו והמשקאות ששתו במהלך שבעה ימים רצופים בימות השבוע ובסופי שבוע, בפרט בכל הנוגע לכמות, תדירות ותכולת תוספת סוכר. המעקב ארך כ-10.8 שנים ובמהלכו התגלו 847 מקרים חדשים של סוכרת.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שונים, החוקרים זיהו קשר חיובי עם עלייה של כ-20% בסיכון להתפתחות סוכרת לכל מנה של משקאות קלים ביום, עלייה של כ-22% עם כל מנה של משקאות חלב ממותקים ועליה דומה עם כל מנה של משקאות עם ממתיקים מלאכותיים. מנגד, לא תועד קשר עם משקאות תה וקפה ממותקים או מיצי פירות.

לאחר שלקחו בחשבון גם נוכחות השמנה עדיין נותר סיכון מוגבר לסוכרת עם צריכת משקאות קלים ומשקאות חלב ממותקים, אך הקשר עם משקאות עם ממתיקים מלאכותיים נחלש (עלייה של 6% בלבד).

מהמחקר עולה עוד כי מי שנטו לשתות משקאות אלו בתדירות רבה נטו להיות בעלי עודף-משקל או השמנת יתר, וזו ככל הנראה הסיבה מלכתחילה בגינה העדיפו לשתות משקאות אלו. למרות העובדה שלא זוהתה עדות לסיכון מוגבר לסוכרת עם משקאות עם ממתיקים מלאכותיים, החוקרים מזהירים כי מספר מחקרים אחרים הדגימו קשר חיובי בין ממתיקים מלאכותיים והסיכון לסוכרת, גם לאחר התחשבות בהשפעת ההשמנה.

לדברי החוקרים, הממצאים על משקאות ממותקים אינם חדשים ותוארו בעבר, אך היעדר עלייה בסיכון עם צריכת תה או קפה זה גילוי חדש. בנוגע לקשר למשקאות החלב הממותקים והקשר לסוכרת, כותבים החוקרים כי לא מדובר בהפתעה גדולה שכן תוספת סוכר תורמת לכמחצית מתכולת הסוכר במשקאות דוגמת מילקשייקים וחלב בטעמים.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום