אור השמש מגן מפני סרטן הלבלב

(0)
לדרג

היתרון של המדינות החמות: נמצאו שיעורי תחלואה גבוהים בסרטן לבלב באנשים שגרים במדינות עם חשיפה מועטה לקרני uvb; גם חלבון מן החי מעלה סיכון לסרטן לבלב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לאור השמש יכולה להיות גם חיובית. בקרב אנשים המתגוררים במדינות בהן חשיפה מעטה לאור שמש, קיים סיכון מוגבר משמעותית לממאירות של הלבלב, גם לאחר שלוקחים בחשבון מספר גורמים הקשורים בהתפתחות המחלה. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בחודש אפריל בכתב העת Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology.

החוקרים מצאו כי חשיפה לקרינה מסוג Ultraviolet B - UVB, הקשורה הן לקו הגובה והן לדרגת כיסוי עננים, מלווה בעלייה של פי שישה בסיכון לממאירות של הלבלב. במסגרת המחקר, הם בחנו את שיעורי ההיארעות המתוקנים לגיל של ממאירות של הלבלב ב-172 מדינות ממאגר GLOBOCAN משנת 2008. נתונים אודות צריכת אנרגיה שמקורה בבעלי חיים וצריכת אלכוהול נקבעו על-פי Food and Agriculture Organization, וארגון הבריאות העולמי סיפק מידע אודות שכיחות השמנה, שיעורי עישון ספציפיים למין והוצאה רפואית לכל אדם. נתונים מ-NASA הנוגעים לשינויים גיאוגרפיים בקרינה סולארית, איפשרו לקבוע את רמות קרינת UVB ולתקן לשיעור כיסוי העננים.

מהנתונים עלו שיעורי היארעות גבוהים יותר של סרטן לבלב עם חשיפה מעטה יותר לקרינת UVB מתוקנת לעננות, כך שבקרב תושבים במדינות עם חשיפה מעטה לקרינת UVB תועדה עלייה של כמעט פי שישה בשיעורי היארעות סרטן לבלב בהשוואה לאלו שהתגוררו במדינות עם חשיפה רבה לקרינת UVB.

הקשר נותר מובהק לאחר שלקחו בחשבון הוצאות רפואיות לכל אדם, את הפיזור הגיאוגרפי וגורמים הקשורים בסרטן לבלב, דוגמת סוכרת, השמנה, צריכת אלכוהול ועישון. מעניין לציין כי צריכת חלבונים שמקורם מבעלי חיים נקשרה בקשר חיובי עם ממאירות של הלבלב בשני המינים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי קיים קשר הפוך בין חשיפה לקרינת UVB ובין היארעות סרטן לבלב, שנותר גם לאחר תקנון למשתנים שונים. התוצאה דומה לקשר ההפוך בין חסר כולל של ויטמין D במדינות עם חשיפה מעטה לקרינת UVB ובין הסיכון לסרטן לבלב. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הלבלב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום