סוף לחיידקים העמידים?

(0)
לדרג

שיטה חדשנית, שפותחה באונ' ת"א, פוגעת במנגנוני העמידות של החיידקים, ומשיבה להם את רגישותם לאנטיביוטיקה

מאת: מערכת zap doctors

בעשורים האחרונים מתחולל מרוץ חימוש מר ובלתי מתפשר בין האדם והאנטיביוטיקה, לבין החיידקים. כיום קיים חשש כבד כי במרוץ הזה האדם עומד להפסיד לחיידקים שמפתחים עמידות לאנטיביוטיקה. תרופות ותיקות מאבדות מיעילותן, וחדשות אינן מגיעות לשוק בקצב הנדרש. ארגון הבריאות העולמי אף מביע דאגה כי בקרוב נמצא את עצמנו בעידן 'פוסט-אנטיביוטי'.

קבוצת מחקר מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, בראשותו של פרופ' אודי קימרון פיתחה שיטה חדשה, שפוגעת במנגנוני העמידות שפיתחו החיידקים, ומשיבה להם את הרגישות לסוגי אנטיביוטיקה קיימים. "אנחנו מאמינים שהשיטה שפיתחנו עשויה להטות את הכף לטובת האדם והאנטיביוטיקה, ואף להשיב אל המדף סוגי אנטיביוטיקה ותיקים, שנחשבים כיום לבלתי יעילים", אומר פרופ' קימרון.

המחקר בוצע בשיתוף עם ד"ר עידו יוסף, מירי מנור ורותי קירו, והתפרסם בכתב העת היוקרתי PNAS של האקדמיה האמריקאית למדעים.

חרב פיפיות

"במצב הקיים היום, עצם השימוש הנרחב באנטיביוטיקה יוצר בקרב החיידקים סלקציה אבולוציונית - להפוך לעמידים לאנטיביוטיקה," אומר פרופ' קימרון. "בסביבה שאנו חיים בה יש מעט מאוד לחצים אבולוציוניים הפוכים, שעשויים להפחית את עמידות החיידקים - וזו בדיוק הייתה מטרתו של המחקר: לנסות להגביר את הסלקציה ולשפר את המאזן דווקא לטובת אותם חיידקים הרגישים לאנטיביוטיקה".

הגישה החדשנית מתבססת על מערכת החיסון של החיידקים (CRISPR-CAS) שנועדה להשמיד את ה-DNA של אויביהם העיקריים נגיפים פולשים המכונים פאג'ים. פרופ' קימרון מסביר כי במחקר הנוכחי השתמשנו במנגנון החיסוני הזה, שאמור להגן על החיידק, כ'חרב פיפיות' הפועלת נגד עמידות החיידק לאנטיביוטיקה".

"השיטה שפיתחנו יכולה לשמש כבסיס לפיתוח מוצרים חדשניים, אשר יטו את המאזן לטובת חיידקים רגישים לאנטיביוטיקה, למשל בסביבה קריטית כמו בתי חולים", מסכם פרופ' קימרון. "כך לדוגמה, ניתן יהיה לפתח תרסיס ייעודי למשטחים בחדרי החולים, או תוסף לתמיסות בהן רוחצים אנשי הצוות את ידיהם - שייצרו סלקציה בקרב אוכלוסיית החיידקים במקום. חיידק עמיד שטופל ב-CRISPR-CAS שלנו יהפוך לרגיש לאנטיביוטיקה, וגם יחדל להפיץ את הגנים לעמידות לחיידקים אחרים, כפי שקורה היום. בהדרגה נחזיר לחיידקים את רגישותם לאנטיביוטיקה, ונוכל לשוב ולהשתמש בסוגי אנטיביוטיקה ותיקים, שאיבדו מיעילותם. אני מאמין שכך נוכל לנצח במלחמת ההתשה המתמשכת שאנו מנהלים נגד החיידקים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום