אלטרוקסין: אושרה בקשה לתביעה ייצוגית

(16)
לדרג

בימ"ש אישר בקשה לתובענה ייצוגית נגד חברת פריגו, שלא דיווחה בזמן על שינוי פורמולציה של התרופה אלטרוקסין המיועדת לתת פעילות בלוטת התריס

מאת: מערכת zap doctors

בית המשפט המחוזי מחוז מרכז לוד אישר אתמול (ב') את הבקשה לתובענה ייצוגית בעילה של הטעיה צרכנית נגד חברת פריגו - בעלת הרישום והמפיצה של תרופת אלטרוקסין בעת שינוי הפורמולציה של התרופה. השופט פרופ' עופר גרוסקופף קבע כי מדובר בפרשה הנוגעת לכ-260 אלף חולות וחולים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס, שהשתמשו בתרופה הקרויה אלטרוקסין, שנועדה ליצור איזון הורמונלי בקרב החולים.

בהחלטה המתפרשת על פני 70 עמודים, נקבע כי מדובר בתובענה שאינה עוסקת במקרה שגרתי. עניינה בפרשה שעוררה גלים בתודעה הציבורית ואשר אדוותיה נגעו לחייהם של עשרות אלפי מטופלים הסובלים מליקוי בתפקוד בלטות התריס.

בית המשפט קבע כי החלפת הפורמולציה נעשתה באורח לקוי ביותר, שהביא לכשל משמעותי, שכן האינטרס של המטופל, כדברי בית המשפט, הוא לקבל מידע על השינוי בפורמולציה בשעה, שלשינוי קיימות השלכות של ממש על החלטותיו ופעולותיו. קביעה מרכזית של בית המשפט היא שלמטופלים לא נמסר מידע על כך שבעקבות השינוי בפורומולציה יש לבצע ניטור (בדיקת דם) שמטרתו לוודא כי המינון בו השתמשו בתרופה, הינו המינון הנכון.

בית המשפט קבע כי טענת בא כוח המייצג עו"ד דוידוביץ, לפיה היתה חובה למסור את המידע האמור- בין ישירות ובין באמצעות רופאים, היא בעלת סיכויים משמעותיים להצלחת התובענה ועל כך הובאו ראיות רבות ביותר.

עו"ד יעקב דוידוביץ מציין כי "החלטת בית המשפט בשלב זה עושה צדק רב מבחינה צרכנית עם מכלול הקבוצה. ייחודה של ההחלטה מתבטא לטעמי בהפניית נקודות מוקד ראויות לדיון, באופן המקל עם קבוצת הצרכנים ועם ניהול התובענה הייצוגית בדרך האמורה. בית המשפט קיבל חלק ניכר מטענותינו ובעיקרו של דבר מצא לנכון להדגיש כי חרף העובדה שמשרד הבריאות טיפל בעניין הרי שלתובענה הייצוגית תפקיד חשוב במתן מענה ראוי, הן לצורך בפיצוי הניזוקים והן בצורך בהכוונת התנהגות הפועלים בשוק התרופות לעתיד".

בית המשפט קבע עוד כי יש מקום לאשר את הבקשה ביחס לנזקים הנוגעים לכאב וסבל שנגרם לחולים באותה תקופה בה יצאו מאיזון ונגרמו להם תופעות לוואי ולו זמניות וכן הכיר בנזק של פגיעה באוטונומיה המתייחס למכלול הקבוצה, בין אם נגרם להם נזק בפועל או בין אם לאו. בית המשפט ציין כי לכל אלה שנגרם להם נזק משמעותי יותר, יהיה עליהם להגיש תביעות נזיקיות אישיות.

בית המשפט העריך כי קיימת אחריות גם ליצרן התרופה - חברת גלקסו, אולם החליט כי התביעה אינה ראויה להתקיים במסגרת תובענה יצוגית על עילותיה המצמצמות. ביחס לקופות החולים, לא ראה בית המשפט מקום להכלילן בתובענה.

מחברת פריגו טרם נמסרה תגובה.

הערכת נזק: 4.5 מיליארד שקלים

כזכור, התביעות הייצוגיות בעניין האלטרוקסין הוגשו בחודש אוקטובר 2011 והוערכו בנזק של למעלה מ- 4.5 מיליארד שקלים. התביעות הוגשו בשם קבוצות צרכנים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס, הצורכת לשם כך את תרופת האלטרוקסין.

בכתב התביעה של התביעה הייצוגית הראשונה שהגיש עו"ד יעקב דוידוביץ, נטען כי צרכנים רכשו את התרופה בפברואר 2011 מבלי לדעת כי נעשה בה שינוי שפגע בנוחות ובאורח החיים שלהם. לטענתו, הנזק שנגרם לחברי הקבוצה מתבטא בתסמינים שנגרמו כתוצאה מהיציאה מן האיזון ההורמונאלי שנגרם כתוצאה מהשימוש בתרופה.

למעשה, 7 חודשים מאז שיווק התכשיר החדש לא הובא לידיעת הצרכנים במשך כל אותה תקופה, השינוי בפורמליזציה.

לכתב התביעה צורפה חוות דעתו של פרופ' מרדכי רביד, מנהל בי"ח, מנהל מחלקה פנימית בעברו ומומחה ברפואה פנימית ומומחה במינהל רפואי, שהעיד כי ממטופלים רבים דיווחו על הפרעות, בעיקר סימפטומים של תת תריסיות בעוצמה שונה, לאחר שהחלו להשתמש בתכשיר החדש. בחלקם הגדול נדרשה עליה במינון וטרם הושג איזון.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום