ניתוח בריאטרי: לא זבנג וגמרנו

(0)
לדרג

קיימים 3 ניתוחים בריאטריים נפוצים לטיפול בהשמנת יתר (שרוול קיבה, מעקף קיבה וניתוח טבעת מתכווננת). חשוב לדעת: לאחר הניתוח, יש לשנות את אורח החיים

מאת: ד"ר הדר ספיבק

בישראל מתבצעים כעשרת אלפים ניתוחים בריאטריים בכל שנה, במגזר הפרטי והציבורי גם יחד. מהם בעצם "ניתוחים בריאטריים"? ניתוח בריאטרי הוא ניתוח לטיפול בהשמנת יתר חולנית. מקור המילה "בריאטרי" טמון במילה היוונית "בארוס", שמשמעותה: כובד. ניתוח בריאטרי מומלץ עבור אנשים שאינם מצליחים או אינם יכולים לרדת במשקל באמצעים אחרים.

למי מתאימים ניתוחים בריאטריים?

ניתוחים בריאטריים הם פתרון עבור אנשים הסובלים ממחלת השמנת יתר, אשר הגדרתה על פי ארגוני הבריאות הבינלאומיים על פי הBMI של המטופל (חישוב המשקל חלקי הגובה בריבוע). במידה וה-BMI מעל 40 האדם חולה במחלת ההשמנה החולנית ומגיע לו ואף רצוי שיבצע ניתוח. במידה וה-BMI נע בין 35 ל-40 האדם מוגדר בסיכון בריאותי משמעותי, רק אם השמנה זו מלווה במחלות נוספות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני או דום נשימה.

אותו אדם שנמצא מעל מדדים אלו, הסיכון הבריאותי שלו כה גדול, שאין ויכוח בקרב הרופאים וארגוני הבריאות החשובים על נחיצות ניתוח בריאטרי שעתיד לשפר את איכות חייו, ובמקרים מסוימים אף להציל חיים, ובנוסף הוא גם זכאי לבצע את הניתוח.

מה ממוצע הגיל של המנותחים?

ממוצע הגיל הנפוץ לניתוחים בריאטריים הוא כ-45 שנים, אך נע בין גיל 16.5 לגיל 70. אך ישנם גם מטופלים יוצאים מן הכלל המנותחים בגיל צעיר או מבוגר יותר. חשוב להדגיש שלגבי המנותחים הצעירים, הקריטריונים למועמדות לניתוח נוקשים יותר - וכן ההכנה להליך מורכבת יותר.

בעבור כל המטופלים, ההליך המקדים לניתוח כולל אישור ועדה, שורת בדיקות כלליות, מפגש עם פסיכולוג או עובדת סוציאלית וכן מעקב והכוונה תזונתית אצל דיאטנית.

איזה ניתוחים בריאטריים נפוצים בישראל?

שלושה ניתוחים בריאטריים נפוצים ביותר בישראל: ניתוח שרוול קיבה, ניתוח מעקף קיבה וניתוח הטבעת המתכווננת. במהלכו של ניתוח שרוול הקיבה, מוסר חלק גדול מאוד מהקיבה - ובגוף המטופל נשאר, למעשה, שרוול דק, המחבר בין הוושט לבין המעי, במקום הקיבה הגדולה שנמצאה שם קודם לניתוח.

בניתוח מעקף הקיבה, נחתך גם המעי - בנוסף לקיבה המוקטנת. בעת הניתוח, אלה (המעי והקיבה) מתחברים זה לזה, במטרה לתקן את תהליכי העיכול וספיגת המזון. הניתוח השלישי הינו ניתוח הטבעת המתכווננת, אשר לדעת מנתחים רבים, אין בו את אותה התועלת של שני הקודמים.

מהו היתרון בביצוע ניתוח בריאטרי במערכת הפרטית על פני המערכת הציבורית?

היתרון של ניתוח בריאטרי במערכת הפרטית נעוץ בעובדה שניתן לבחור מנתח מסוים לניתוח, תאריך מוסכם לביצועו, ללא תורים ארוכים, ובית חולים שמעניק למטופליו שירותים אישיים. גם במערכת הפרטית, כמו בציבורית - הקריטריונים לזכאות לניתוח הם זהים.

מדוע חשוב טיפול רב מערכתי לפני ואחרי הניתוח, של צוות הכולל: רופא, כירורג, אחות, עובדת סוציאלית?

ההחלטה לבצע ניתוח בריאטרי היא אחת ההחלטות החשובות בחייו של אדם ולכן ככל שיותר אנשי מקצוע בתחום יבחנו את ההחלטה ויכירו את המטופל כך ייטב.

האם בדרך כלל הניתוחים משיגים תוצאה הנשמרת לאורך זמן, או שיש לחזור על ההליך בשנית?

אצל מרבית המטופלים, התועלת של ניתוחי שרוול הקיבה ומעקף הקיבה נשמרת גם לאחר שנים רבות (ישנם נתונים בין 6 ל10 שנים). אך נכון הוא שלעתים קרובות נזהה עליית משקל מסוימת, תוך שנים ספורות, אצל חלק מהמטופלים.

כמובן ששמירה על תוצאת הניתוח מותנית בגנטיקה וכן בשמירה על אורח חיים בריא, המותנית באכילה נכונה, פעילות ספורטיבית, הימנעות מעישון ועוד. חשוב להבין שהניתוחים הבריאטריים מעניקים למטופלים חלון הזדמנויות בן שנים אחדות, אשר מהווה פתח לשנות את אורח החיים ואת צורת ההתנהגות כלפי מזון. לעתים לוקח למטופלים שנים רבות להבין ולקבל את העובדה שהם חייבים להיות חלק מתהליך ההבראה של גופם - ולא רק חלק מהבעיה.

מהם הסיכונים של הניתוחים?

כאשר ניתוח בריאטרי מבוצע בידיים מאומנות - הסיכונים העלולים להיגרם במהלכו או אחריו הינם סיכונים מזעריים ונדירים ביותר. תמותה תהיה בשיעור של פחות מאחוז, וסיבוכים רציניים כגון דימומים או זיהומים, בשיעור של בין 1% ל-3%. מכיוון שכל הליך כירורגי באשר הוא טומן בחובו סיכונים, יש לבחור בקפידה את הרופא המנתח ואת הצוות המטפל. אך כאשר מעמידים את התועלת של הניתוחים אל מול הסיכון לתמותה ולמחלות, הנובעות מהשמנת יתר, יתרונם של הניתוחים הבריאטריים בהחלט עולה על חסרונם.

ד"ר הדר ספיבק הוא כירורג המומחה לניתוחי מערכת העיכול ולניתוחים כנגד השמנת יתר, בהרצליה מדיקל סנטר הרצליה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום