דליפת שתן וצניחת איברי האגן בנשים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אם אתן לא מצליחות להתאפק, או סובלות מצניחה, מחפשות שירותים בכל מקום, אתן לא לבד, 1 מ-4 נשים סובלות מדליפת שתן. אל חשש, יש דרכי טיפול קלות ומהירות

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
053-9374665 (מספר מקשר)

נושא דליפת השתן וצניחת רחם והשלפוחית הוא נושא שמטריד נשים רבות, גם אם אינן רוצות להודות בכך. לעתים קרובות, בעקבות לידות, מאמצים פיזיים, ואפילו בעקבות עלייה בגיל - נשים רבות מגלות כי הן אינן מצליחות לשלוט בסוגרים שלהן, וכי עליהן לתכנן את היום שלהן, על פי מיקומו של תא השירותים הקרוב אליהן.

בעיה זו, שאין להקל בה ראש מפני שהיא פוגעת באיכות החיים באופן ישיר, היא בעיה שכיחה מאוד שניתנת לטיפול בדרכים שונות. כמו כן, צניחת רחם והשלפוחית אף הן יכולות לגרום לכאבים, לאי נוחות, ולבעיות בריאותיות שונות, ולכן נושאים אלו נקשרים זה בזה, ומטופלים יחד על ידי הרפואה האורו-גניקולוגית.

כיצד נזהה את הבעיה?

אורו-גניקולוגיה הוא תחום רפואי העוסק ומטפל בצניחת רחם והשלפוחית ובדליפת שתן אצל נשים. איך מזהים דליפת שתן? בדרך כלל אישה שסובלת מדליפת שתן תתלונן על דחיפות ותכיפות במתן שתן, על חוסר יכולת להגיע בזמן לשירותים, על איבוד שתן בזמן מאמץ פיזי מתון או חזק, וכן בזמן צחוק, שיעול, עיטוש וכדומה. כמו כן תתלונן האישה על קימות רבות בלילה לכיוון השירותים.

כיצד משפיעה דליפת השתן על חיי הנשים?

לנשים שסובלות מדליפת שתן, קשה בדרך כלל להתכחש למצבן, מכיוון שבעיה זו אקוטית ומשפיעה על כל תחומי חייהן. מדובר, בדרך כלל, על נשים שמכירות את העיר על פי מפת השירותים הציבוריים, שהן מחפשות שיהיו בקרבתן לעזרה בכל מקום שבו הן נמצאות. מכאן שמדובר על פגיעה ניכרת באיכות החיים הגורמת לרוב לבדידות, להימנעות מפעילות גופנית - בגלל דליפת שתן שמתרחשת בזמן מאמץ, לתחושת בושה ודימוי עצמי נמוך, ולמתח רב הקשור לגוף ולנפש.

כמה שכיחה בעיית דליפת השתן בנשים?

דליפת שתן היא בעיה שכיחה מאוד בישראל ובעולם, וכיום אחת מכל ארבע נשים סובלת מאי שליטה במתן שתן, בשלב זה או אחר של חייה. בעקבות הבושה וחוסר הנעימות שקיימים סביב נושא רפואי זה, רוב הנשים הסובלות מדליפת שתן לא פונות מיד לעזרה. מעבר לתחושת חוסר הביטחון, ישנה בעיה נוספת בטיפול בדליפת שתן: מחסום של אי ידיעה, לא מכירים את הבעיה ואת הסיבות לה, ולכן לא יודעים בדיוק מהן דרכי הטיפול בה.

בעיה זו קיימת בכל קבוצות הגיל, כאשר דליפת שתן בזמן מאמץ שכיחה יותר מגיל 45 ומעלה. בעיית איבוד שתן ואי יכולת התאפקות טובה - בעיה שנקראת בשפה הרפואית "איבוד מדחף" - שכיחה מאוד בקרב אוכלוסיית הנשים כולה כולה, אך מופיעה בדרך כלל בסביבות גיל 50 פלוס.

מהן הסיבות לדליפת שתן ולצניחת רחם?

הסיבות לדליפת שתן ולצניחת הרחם והשלפוחית הן בראש ובראשונה לידות. ככל שהתינוק יותר גדול בעת הלידה, כך נגרם ביחס ישיר נזק נרחב יותר לרצפת האגן של האישה היולדת. זאת מכיוון שבזמן הלידה, התינוק שעובר בתעלת הלידה פוגע בשרירי רצפת האגן - מה שעלול לגרום לדליפת שתן.

סיבות נוספות לדליפות שתן ולצניחת רחם: כניסה לגיל מעבר וירידה ברמת ההורמון אסטרוגן בגוף, ביצוע עבודות פיזיות שקשורות במאמצים מתמשכים, וכן מחלות ריאה כרוניות הגורמות לשיעולים ולעליית לחץ תוך בטני לאורך חודשים ושנים. בחלק מהמקרים מזוהה גם מרכיב גנטי בצניחת רחם ובדליפת שתן.

נשים שסובלות מצניחת רחם מתלוננות על בלט בואגינה, על תחושת לחץ בבטן תחתונה, ולעתים רחוקות גם על כאבים בגב התחתון.

מדוע פגיעה ברצפת האגן משפיעה על דליפת שתן?

רצפת האגן מורכבת משריר ומרקמת חיבור שנמצאים בתחתית הבטן, ומטרתה להחזיק מעליה את השלפוחית ואת מערכת העיכול התחתונה. מכאן שפגיעה ברצפת האגן תביא לעתים קרובות לדליפת שתן.

מהם דרכי הטיפול בדליפת שתן?

הטיפול בדליפות שתן מתחלק לשלושה מוקדים: טיפול תרופתי, טיפול התנהגותי, וטיפול ניתוחי. כמו כן קיים גם טיפול פיזיותרפי הכולל תרגול של שרירי רצפת האגן. הטיפול הניתוחי בדרך כלל מוצב כאפשרות הטיפולית האחרונה, לאחר שהטיפולים השמרניים יותר, לא סייעו למצב.

כיום בתחום הטיפול הניתוחי בדליפות שתן קיימים מגוון של ניתוחים חדישים. החדיש שבהם הוא ניתוח זעיר פולשני לתיקון דליפת שתן, שמתבצע בהרדמה מקומית, והינו ניתוח קצר שנמשך כעשרים דקות. בחלק מהמקרים משתמשים בניתוח לתיקון צניחה ב"רשת", שלה יתרונות רבים, אך גם סיבוכים שיש להתחשב בהם.

מהו הטיפול התרופתי בדליפת שתן?

הטיפול התרופתי מבוצע על ידי נטילת כדור אחת ליום, ומתאים למקרים של דחיפות ותכיפות, וחוסר יכולת להתאפק במתן שתן. השפעתו של הכדור היא תוך שבוע ועד עשרה ימים. טיפול זה נחשב ליעיל מאוד. לאחר חצי שנה של נטילת כדור מנסים להפסיק עם הטיפול. בחלק מהמקרים בהחלט מדובר על טיפול נקודתי, ובחלק מהמקרים יש לחזור עליו שוב. הכדור, למעשה, מאפשר לאגור שתן למשך זמן רב יותר, ומעניק מרווח זמן הגיוני בין הצורך ללכת לשירותים שמתעורר בגוף, לבין יכולת ההתאפקות.

כיצד מתבצע הטיפול ההתנהגותי לדליפת שתן?

הטיפול ההתנהגותי כולל הנחיות שונות, כגון הוראות כיצד לשתות כמה שצריך, וכיצד ללכת לשירותים כל זמן קצוב עוד לפני שמגיעים לתחושת מצוקה. כמו כן, טיפול זה כולל תרגול של שרירי רצפת האגן על ידי תרגילים פזיותרפיים, במטרה לחזק את רצפת האגן. טיפול זה בדרך כלל מתאים לדרגות קלות של דליפת שתן בלבד, וכן יעיל למניעה של החמרת המצב.

כיצד מתבצע ניתוח לתיקון דליפת שתן מבחינה טכנית?

מדובר בניתוח קצר ויעיל המתבצע בטכנולוגיה זעיר-פולשנית. זהו ניתוח TVT בו תומכים בצינורית השתן על ידי סרט מחומר סינתטי דמוי ניילון. מדובר על חומר מיוחד שהגוף לא דוחה אותו, שמושם מתחת לצינורית השתן ותומך בה וברצפת האגן, ובכך מונע דליפת שתן. בניתוח מתקנים גם צניחת רחם במידה וזאת קיימת, בנוסף לטיפול בשלפוחית. קיימת גם אפשרות של הרמת השלפוחית, עם שימוש ברשת.

לניתוח זה יש להתכונן באמצעות בדיקות דם והכנה שגרתיות בלבד, וכן השיקום ממנו הוא מהיר ביותר: מספר ימים לאחר הניתוח חוזרים לפעילות מלאה, ולאחריו אסור להרים חפצים כבדים מעל לעשרה קילו ולהימנע מקיום יחסי מין למשך חודש בלבד.

למי מתאים הטיפול הניתוחי?

הטיפול הניתוחי מתאים לנשים שאצלן הבעיה מהווה מטרד קשה ופגיעה ניכרת באיכות החיים, ולכאלו שאינן מעוניינות, או שניסו את הטיפול השמרני והתאכזבו.

האם יש לחזור על הניתוח?

בדרך כלל כשהניתוח עובר בהצלחה, אין צורך לחזור על הטיפול הניתוחי בשנית, והתוצאה שלו נשמרת לאורך זמן.

כיצד ניתן למנוע את בעיות דליפת השתן?

טיפול מונע יכלול תרגול שרירי רצפת אגן אחרי לידה ראשונה או שנייה, כדי למנוע מראש הופעת דליפת שתן או צניחת רחם.

ד"ר דוד גורדון הוא מומחה בגניקולוגיה ומיילדות, אורו-גניקולוג וכן מנהל היחידה לאורו-גניקולוגיה ורצפת אגן בבית החולים איכילוב.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום