ירידה במשקל והידלדלות עצם

(0)
לדרג

נשים בגיל המעבר שעושות דיאטה עלולות לסבול מתופעת לוואי של ירידה בצפיפות המינרלים של העצם בעמוד השדרה ובירך; בגברים דווקא חל שיפור

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש מארה"ב עולה כי ירידה במשקל בגיל העמידה מלווה לעתים בירידה לא רצויה בצפיפות העצם, לפחות בנשים בגיל העמידה, ללא תלות בהרכב הדיאטה או או הסידן בתזונה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת The.
Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

החוקרים בחנו נתונים של 424 משתתפים שחולקו באקראי לאחת מארבע דיאטות דלות קלוריות (שתי דיאטות נחשבו עתירות חלבונים ושתיים כללו כמות חלבונים ממוצעת). המשתתפים היו בגילאי 30-70 שנים, וסבלו מעודף משקל או השמנת יתר בתחילת המחקר. כ-60% מהמשתתפים במחקר היו נשים.

מדידות צפיפות המינרלים בעצם בעמוד השדרה ובירך נערכו בתחילת המחקר, לאחר שישה חודשים מהשינוי התזונתי ושוב לאחר שנתיים, נקודת זמן שבה 236 גברים ונשים השלימו את המחקר. בתום השנתיים, בגברים נרשמה ירידה ממוצעת של 8% במשקל הגוף המקורי, ובנשים נרשמה ירידה ממוצעת של 6.4%.

בהשוואה להיקף המשקל שאיבדו, בנשים לאחר מנופאוזה נרשמה ירידה בצפיפות המינרלים של העצם בעמוד השדרה ובירך ובגברים למעשה חל שיפור בצפיפות העצם בעמוד השדרה, עם צפיפות עצם יציבה בירך. בנשים לפני מנופאוזה נרשמה ירידה בצפיפות העצם בירך. בנשים בגיל העמידה שאצלן, חלה ירידה מתונה במשקל הגוף במהלך תקופה של שנתיים נרשמה גם ירידה גדולה יותר בצפיפות העצם בהשוואה לגברים או נשים צעירות.

בגברים נרשמה ירידה גדולה יותר במשקל הגוף בהשוואה לנשים. בנשים לאחר מנופאוזה, אובדן מסת גוף רזה ומסת גוף שמן עמדה בקורלציה עם אובדן צפיפות העצם בעמוד השדרה ובירך.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום