יום השמיעה הארצי: מדריך נבוכים

(5)
לדרג
תוכן מקודם

מהי לקות שמיעה, מהם הגורמים לה וכיצד מאבחנים אותה? לרגל יום השמיעה הארצי: הכל אודות דרכי הטיפול המתקדמות לטיפול בלקות שמיעה. כדאי שתקשיבו טוב

ספקי מכשירי שמיעה ואביזרים
077-2307827 (מספר מקשר)

שמיעה טובה היא הצוהר שלנו לעולם. היא מאפשרת לנו להבין את הסובבים אותנו, לנהל שיחה קולחת ולקחת חלק במתרחש סביבנו. לא אחת, לקויי שמיעה יתלוננו כי עליהם להתאמץ על מנת להבין דיבור - בעיקר כשהם נמצאים בחברה. לעתים קרובות עליהם לבקש מהדובר לחזור על דבריו או יענו לסובבים תשובות, שאינן מתאימות לשאלות שנשאלו. הם נמנעים מללכת להצגות, כי הם אינם מצליח להבין את השחקנים. הם מרגישים שכולם ממלמלים או מדברים מהר מדי לידם. הם מפספסים את צלצול הפעמון או האינטרקום ומרגישים לא נעים לבקש כל הזמן מבני משפחתם או מחבריהם להגביר את הטלוויזיה.

כיצד אנו שומעים? כיצד פועל מנגנון השמיעה - וכיצד נוצרת לקות שמיעה?

כדי להבין כיצד מתרחשת לקות שמיעה, כדאי שנבין דבר אחד או שניים אודות השמיעה שלנו. תהליך השמיעה מתחיל בקליטה של גלי הקול על ידי האפרכסת. גל הקול חודר לאוזן דרך תעלת השמע החיצונית ומרטיט את עור התוף. תנודתיות עור התוף מוליכה את גל הקול, אשר מוגבר בעזרת שרשרת עצמות השמע הממוקמות באוזן התיכונה - ומגיע עד ל"שבלול" שבאוזן הפנימית. בשבלול קיימת תנודתיות של הגל העובר בתוך נוזל, אשר הופך את האנרגיה המכנית של גל הקול לאנרגיה חשמלית.

באוזן הפנימית ישנם כ-25 אלף תאי שיער המגיבים לתנודתיות הנוזל שב"שבלול". תדירויות הקול הנמוכות נקלטות בפסגת ה"שבלול", בעוד שהתדירויות הגבוהות נקלטות בכניסה. תאי השיער מעבירים אנרגיה חשמלית לסיבי העצב, ואלה מעבירים את האנרגיה לעצב השמיעה.
מכאן מתקיים תהליך של פענוח הצלילים ועיבודם במוח לכדי משמעות.

אם כך, מהו אפוא ליקוי שמיעה?

ליקוי שמיעה, פירושו בעיה בתפקוד של אחד החלקים המרכיבים את מערכת השמיעה. סוג הליקוי, חומרתו ואופן הטיפול בו, יושפעו לרוב מהחלק שנפגע במערכת השמיעתית. ישנם מספר סוגים של ליקויי שמיעה: 1. ליקוי הולכתי שנגרם מהפרעה בהולכת הצליל בתעלת השמיעה החיצונית או באוזן התיכונה. 2. ליקוי עצבי מקורו באוזן הפנימית ("השבלול") או בעצב השמיעה. 3. ליקוי מעורב משלב בין ליקוי עצבי וליקוי הולכתי. 4. כמו כן, ליקוי בשמיעה עשוי להיות חד-צדי או דו-צדי וכן בתדרים גבוהים או נמוכים, או לכל אורך טווח התדרים.

מבנה האוזן (צילום: מדטכניקה אורתופון)
מבנה האוזן (צילום: מדטכניקה אורתופון)

כיצד מתבצעת בדיקת שמיעה?

תוצאות בדיקת השמיעה מתקבלות על ידי גרף שנקרא אודיוגרמה. בדיקת השמיעה מתבצעת על ידי קלינאי תקשורת, בעזרת מכשור אודיומטרי מתקדם, כאשר הנבדק יושב בתא אקוסטי. תוצאות הבדיקה (אודיוגרמה) מראות את סף השמיעה לצלילים טהורים (pure tone) ולדיבור (SRT). כמו כן מתקבל מדד לציון הבנת הדיבור (Discrimination)תוצאות בדיקת שמיעה לצלילים טהורים מתקבלות במונחים של תדר ועוצמה. בתדרים שבהם סף השמיעה המתקבל נמוך מ-20 דציבלים, מתקיימת, למעשה, ירידה בשמיעה.

מהן הדרגות של ירידה בשמיעה?

קיימות חמש דרגות של ירידה בשמיעה: ירידה קלה, בינונית, בינונית - חמורה, חמורה ועמוקה. מרבית לקויי השמיעה עשויים לגלות כי הקושי השמיעתי שלהם בא לידי ביטוי כבר בליקויים הקלים. למעשה, כחצי מהמידע הקריטי להבנת דיבור נמצא בתדרים הגבוהים (2000Hz ומעלה). כבר בליקוי שמיעה קל עד בינוני, בתדרים הגבוהים, נוצר מצב שמידע חשוב להבנת הדיבור לא יישמע.

מהם הגורמים ללקות שמיעה?

גורמים אפשריים ללקות שמיעה הם ליקוי מולד, חסימת תעלת השמע, מחלות אוזן תיכונה, מחלות גנטיות, עלייה בגיל, תרופות ,טיפולים כימותרפיים וחשיפה לרעש.

כיצד מטפלים בלקות שמיעה?

דרכי הטיפול באדם הסובל מליקוי שמיעה מותאמות לסיבת הליקוי, לחומרתו וכמובן לרצונו של המטופל. ישנו טיפול רפואי המבוסס על ניקוי, תרופות או ניתוח, ישנו טיפול שיקומי בדמות מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול או אביזרי עזר נוספים. בסופו של דבר, ההחלטה על הטיפול הרפואי מתקבלת על ידי רופא אף, אוזן גרון (א.א.ג), ואילו בהמשך, ההמלצה על אופי השיקום מתקבלת על ידי קלינאי תקשורת.

כאשר ליקוי השמיעה נובע ממקור עצבי או שאינו ניתן לטיפול רפואי, בדרך כלל מומלצת התאמת מכשירי שמיעה (או שתל), על מנת לשפר את איכות השמיעה. מטרת השימוש במכשירי השמיעה היא להגביר את השמיעה לרמה הרצויה, לשפר את יכולת הבנת הדיבור וכמובן את התקשורת היומיומית.

במרבית המקרים, כאשר הדבר מתאפשר מבחינה רפואית ושמיעתית, ימליץ קלינאי התקשורת לבצע התאמת מכשירים דו-צדדית, על מנת לאפשר למטופל ליהנות מהיתרונות הרבים והחשובים של השמיעה הבינאורלית. שמיעה דו-צדדית מאפשרת הבנה טובה יותר של דיבור, הבנה טובה יותר בתנאי רעש, יכולת טובה למקם את מקור הצליל (לוקליזציה), איכות צליל טובה יותר, איכות טונאלית חלקה יותר, טווח שמיעה רחב יותר וזיהוי צלילים טוב יותר.

צלילי החיים (אילוסטרציה: מדטכניקה אורתופון)
צלילי החיים (אילוסטרציה: מדטכניקה אורתופון)

כיצד מתאימים ללקוי שמיעה מכשיר שמיעה?

תהליך התאמת מכשירי השמיעה מתחיל בהפניית רופא לבדיקת שמיעה, לאחר בדיקה רפואית של האוזניים ולאחריה תתקיים פגישת ייעוץ עם קלינאי תקשורת מומחה למכשירי שמיעה. בפגישה יינתן הסבר מקיף בנושא שיקום השמיעה וכן אודות בחירת הדגם והגודל של המכשירים העתידיים.

לאחר ההחלטה על הדגם, לעתים יש צורך בלקיחת מידות לאזניות או למכשירים תוך-אוזניים. לרוב מתקיימת פגישת התאמה נוספת, ובה מתבצע כיוון ראשוני למכשירים שנבחרו, וכן ניתנת הדרכה למטופל לגבי שימוש והסתגלות למכשירים החדשים. אולם הליך ההתאמה למכשירים מערב בהמשכו מספר פגישות ביקורת, אשר במהלכן מתבצעים כיוונים נוספים למכשיר השמיעה, תרגולים ומענה לשאלות חדשות אשר מתעוררות במהלך הדרך.

בשונה ממשקפיים, למשל, הסתגלות למכשיר השמיעה היא תהליך הדרגתי, אשר הצלחתו תלויה בקיומם של מספר אלמנטים עיקריים. הראשון שבהם הוא גיבוש ההחלטה של המטופל עצמו, כי קיים צורך בעזרה שמיעתית וכי הגיעה העת להתחיל בתהליך. רק כך יגייס המטופל את הנחישות לעבור את התהליך ולהסתגל למכשירים בהצלחה.

אלמנט חשוב נוסף בהליך הוא תיאום בין ציפיות המטופל לבין מה שניתן להשיג בפועל, בעזרת מכשירי השמיעה. יש להבין באופן מעמיק את יתרונות ומגבלות השמיעה במכשירי שמיעה. המטרה אליה שואף הטיפול היא שימוש קבוע ויעיל במכשירי השמיעה. אך השגת מטרה זו תלויה במטופל, באישיותו, בסוג לקות השמיעה שהוא סובל ממנה, במצב הבריאותי של האוזן, בדגם המכשירים שנבחרו, וביכולת של המטופל או של בני משפחתו לתפעל ולתחזק את המכשיר כהלכה.

כיצד פועלים מכשירי השמיעה?

בשנים האחרונות עברו מכשירי השמיעה כברת דרך טכנולוגית משמעותית. הדבר בא לידי ביטוי הן באיכות השמיעתית המתקבלת, הן ביכולת ההתאמה של המכשיר למטופל הספציפי- וכמובן גם באפשרות למזער את המכשירים ולהפוך אותם לאסתטיים ולנסתרים יותר.

מנגנונים אלקטרוניים מתקדמים מאפשרים הדגשת קולות דיבור, במקביל להפחתת רעשי רקע, במטרה להשיג נוחות שמיעה מרבית. כמו כן, הטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת הגברה של קולות חלשים, לצד הגבלה של קולות חזקים ושמירה על איזון ונוחות של הקולות הבינוניים. המכשירים המתקדמים מצוידים במנגנונים מיוחדים לנטרול פידבק (צפצופים) ובמערכות אלקטרוניות המדגישות קולות של דיבור ומפחיתות רעשי רקע. מערכות מיקרופונים מתקדמות מאפשרות שיפור מובנות הדיבור על רקע רעש והעדפה של קולות דיבור, המגיעים ממקומות מסוימים במרחב.

בעידן הנוכחי ניתן לתכנת את המכשירים למצבי שמע שונים, כמו למשל דיבור בסביבה שקטה, סביבה רועשת, מוזיקה, טלוויזיה, פעילות מחוץ לבית, טלפון ועוד.
מכשירי שמיעה רבים מצוידים בטכנולוגיה אלחוטית חדישה המבוססת על העברה של מידע בין זוג מכשירים המותאמים לשתי האוזניים ומאפשרת התאמה דו-אוזנית שיתופית.

במילים אחרות, המכשירים "מדברים אחד עם השני", עובדה המאפשרת הבנת דיבור טובה יותר ותפעול נח ונכון יותר של המכשירים למשל וסת העצמה במכשיר אחד שולט על שני המכשירים וכך גם לחצן התכניות.

טכנולוגיות אלחוטיות מאפשרות לחבר בין הטלפון הסלולרי, הטלוויזיה, המחשב, הטאבלטים, ועוד - ולגרום להם לשדר ישירות לתוך מכשירי השמיעה, באמצעות סטרימרים המאפשרים תשדורת Bluetooth. כמו כן, מכשירים רבים אף מצוידים באפליקציות מתאימות לטלפון הנייד.

אין ספק כי האפשרויות העומדות בפני לקויי השמיעה כיום הן כמעט אינסופיות. אולם, בסופו של דבר, סוד ההצלחה טמון בשיתוף פעולה של המטופל עצמו - ובליווי המקצועי הניתן לו.

נטלי אלקסלסי היא קלינאית תקשורת MA ממדטכניקה אורתופון.

בואו לדבר על זה בפורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול

  • צור קשר
מדטכניקה אורתופון בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום