YES WE CAN: דיאטה חדשה

(0)
לדרג

אל תחשבו על מה שאסור, אלא על מה שמותר; גישה חדשה מציעה להפוך את המזונות הבריאים לנגישים יותר, אטרקטיביים יותר ולגרום לכם להתרגל לנוכחותם. הכיצד?

מאת: מערכת zap doctors

אחת הסיבות לכישלון הדיאטה היא התחושה של התנהלות במצב של הגבלה, מחסור ואיפוק תמידיים. גישה חדשה שמגיעה אלינו, איך לא, מאמריקה, מבטיחה לנסות להקטין את היקף הירכיים באמצעות הגדלת מרחב התמרון שיש לנו בתפריט. במילים אחרות, לחשוב על הפלוסים, על ההרגלים החיוביים שכדאי לאמץ, המינוסים במשקל כבר יגיעו.

הגישה, הנושאת את השם - CAN, היא ראשי תיבות של convenient (c) - נוח, atractive (a) - אטרקטיבי ונורמלי - normal (n). מחקר, שפורסם החודש בכתב העת Psychology & Marketing מציע כי גישת דיאטה בגישת CAN יעילה יותר עבור רובנו מדגש על הגבלות וכוח רצון מיוחד שנדרש מאיתנו כדי לעמוד בפיתוי של המזונות הנחשקים.

"שיטת כוח הצרון עובדת עבור כ-5-10% מהאוכלוסייה", סבורים החוקרים, "כ-95% מהדיאטות לא מצליחות". לפי המחקר, אדם ממוצע מקבל כ-200 החלטות קטנות בנושאי תזונה מדי יום, רוב ההחלטות הן מהירות ואינסטינקטיביות. רובנו לא רוצים לשבת ולנתח מה אכלנו, ואם אנחנו כן או לא שבעים.

מה הפתרון? לדברי החוקרים, כדאי לסדר מחדר את סביבת המזון שלהם כך שהיא תשרת את הירידה במשקל ותציע חלופות בריאות יותר.

איך עושים זאת? ראשית, הפכו את הבחירה במזון המזין והבריא לנוחה. הקפידו למלא מדי יום קערת פירות בפירות טריים לפחות משני סוגים ולמקם אותה במקום נוח ונגיש.

החוקרים מציעים גם לשמור את קערת הפירות בסמוך למפתחות המכונית שלכם, כך שתזכרו לחטוף תפוח או פרי אחר בדרך החוצה. מאוחר יותר, יהיה לכם חטיף בריא וזמין כשהרעב יתקוף אתכם באמצע הדרך.

קערת פירות כזו מושכת יותר מאוסף של פירות בתחתית המקרר או הארון, שם הם נמצאים רחוק מהעין ורחוק מהלב. החוקרים טוענים גם כי יש קשר גם למראה המזון, המתקשר בתורו למחירו. פירות יפים ובשלים יכולם להיות יקרים יותר, יכולים למשוך אותנו יותר. לאט לאט בתהליך כזה, פירות יכולים להפוך להרגל נורמלי ויומיומי גם עבור מי שנמנעו עד כה מצריכת פירות. כשלחור בתפוח נתפס בעיננו כנורמלי ונוח, ייתכן שלא נטרח לחפש את העוגיה בתחתית הארון.

אפשר לראות בנקל, כיצד גישת CAN יכולה להיות שימושית גם במוסדות לימוד למשל. מחקרים קודמים הראו כי למקם בקבוקי חלב אטרקטיביים למראה במקום שוקו, באופן שתפסו חלק ניכר בחזית המקרר, העלה את צריכתם על ידי התלמידים בעד 60%.

החוקרים מציינים כי לא רק פירות וירקות טריים הם בריאים, גם מוצרים משומרים או קפואים יכולים להיות חלופה טובה, ולעתים אף טובה יותר.

ומה עם אויבי הדיאטה, או המוצרים הפחות בריאים? גישת CAN יכולה לטפל בהם ב"הפוך על הפוך". פשוט נסו לעשות אותם פחות נוחים, פחות אטרקטיביים ופחות נורמליים בסביבתכם המיידית. לדוגמה, שמרו חטיפים לא בריאים במקום לא צפוי - כמו חדר הכביסה. החטיפים והעוגיות יושבים במרבית הבתים במספר מדפים במטבח. נסו לשמור את חלקם מחוץ להישג ידכם, ייתכן מאוד שעד שתיזכרו בהם, כבר יפוג תוקפם.

מקור: webmd.com

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום