מעשנים לכם בפנים? תתבעו

(0)
לדרג

בית המשפט העליון קבע כי ניתן להגיש תובענות ייצוגיות בגין עישון במקומות ציבוריים; מדובר בתביעות בסך מיליוני שקלים בכל מקרה של חשיפה לסיגריות

מאת: מערכת zap doctors

הפחד הגדול של בתי העסק שלא אוכפים את החוקים נגד עישון עומד להפוך למציאות: בית המשפט העליון קבע אתמול (ב') כי ניתן להגיש תובענות ייצוגיות על ידי מי שנחשף לעישון במקומות ציבוריים.

בית המשפט המחוזי סבר כי משום שניתן לקיים הליך פלילי נגד בתי עסק ומקומות בילוי ואף אולמות שמחה, לא ניתן לממש במקביל את האפשרות לתביעה ייצוגית. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, והשופטים ניל הנדל ונועם סולברג קיבלו את הערעור על החלטת בית המשפט המחוזי, ומכאן שבכל מקרה של חשיפה לעישון ניתן להגיש תביעה, ולכוונה להיות תובענה ייצוגית.

המשמעות של התביעה הייצוגית היא שמי שנחשף לעישון יכול להגיש את התביעה בשמו ובשם כל מי שנחשף לעישון באותו מקום ציבורי, גם אם מדובר באלפי אנשים ואף יותר, כאשר כל אחד מהם יהיה זכאי לפיצוי של כ-1,000 שקלים במקרה של חשיפה. מכאן שהסכומים לתביעה אחת יכולים להגיע למיליונים רבים.

האגודה למלחמה בסרטן הצטרפה להליך המשפטי (ע"א 414/14 אפרתי נ. אספרסו בר בע"מ) על תקן "ידיד בית המשפט" באמצעות עו"ד עמוס האוזנר. לדבריו, "בהתאם לפסק הדין, עסקים חשופים כעת לתביעות של מיליונים". האגודה, שבשעתו עודדה האגודה הגשת תביעות פרטיות, ואף הדריכה סטודנטים לסייע בידי אנשים פרטיים להגיש תביעות כאלה, בירכה על פסק הדין. "כאשר ההצלחה בתביעות פרטיות (לא ייצוגיות) היתה חלקית בלבד, הפכו התובענות הייצוגיות למרכיב חשוב באכיפת החוק לאיסור העישון במקומות ציבוריים, שרבים מבעלי העסקים שאינם אוכפים אותו", נמסר. באגודה מקווים כי העישון במקומות ציבוריים בכלל יפחת, ולא יהיה עוד צורך בהגשת תביעות כאלה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום