יישור שיניים במבוגרים: מומלץ

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יישור שיניים אפשרי בכל גיל וקיימות מספר שיטות לביצועו: שיטת אינויזליין, סמכים פנימיים, סמכים שקופים ויישור שיניים בלילה. מדריך לחיוך מושלם

רופא שיניים
077-2310976 (מספר מקשר)

גם בגיל מבוגר ניתן ליישר שיניים בולטות - ולשפר את מראה החיוך. כיום, בזכות טכניקות חדשות, המטשטשות את הפגיעה האסתטית בזמן הטיפול ומייעלות את התהליך, עוד ועוד אנשים בוחרים "להתקשט" בגשר ליישור שיניים גם אחרי גיל הנעורים. על כל השיטות החדישות, המאפשרות יישור שיניים למבוגרים - ועל החסרונות והיתרונות של כל שיטה - במאמר שלפניכם.

רבים מניחים כי ברזלים על השיניים הם מנת חלקם של ילדים בלבד. אכן, כיום, בפיהם של רבים מהילדים מתנוסס גשר מנצנץ, אולם "תכשיט" זה איננו ייחודי רק לבני נוער. גם מבוגרים יכולים ליישר שינים במידת הצורך, ולמעשה בכל גיל ניתן להשיג שיניים ישרות. שיטות חדשות ומתקדמות ליישור שיניים מאפשרות גם למבוגרים להשלים את מלאכת יישור השיניים, אותה לא השלימו בעבר.

האם אפשר ליישר שיניים בכל גיל?

בוודאי. אמנם מלאכה זו קלה, קצרה, יעילה ובריאה יותר בגיל הנעורים - אולם בכל גיל ניתן להפעיל לחץ על השיניים באמצעים שונים כדי ליישרן ולשפר את המנשך והמנח של השיניים.

בגילאים צעירים, העצם יותר מתאימה ליישור שיניים, אשר כרוך כמעט תמיד בפגיעה בה. פגיעה זו בעצם בגיל הילדות פחות קריטית, בשל התחדשות העצם המתרחשת בגילאים 12-16. בגילאים מבוגרים, הסיכוי לבריחת עצם שבתוכה זזות השיניים יותר גבוה. עובדה זו הופכת את יישור השיניים לפעולה שכדאי לבצע בגיל הילדות, אך אין זה אומר שלא ניתן לבצעה בגיל מבוגר; בוודאי עכשיו, כשישנן שיטות חדישות שפחות מרתיעות מבוגרים מלהתחיל בטיפול יישור שיניים בגיל מבוגר.

מדוע מבוגרים נרתעים מיישור שיניים?

רבים חושבים בטעות כי בגיל מסוים זה כבר טיפול בלתי אפשרי ומניחים, שלא בצדק, כי איחרו את הרכבת; אחרים פשוט מובכים, מתביישים וחוששים להסתובב עם גשר על השיניים; ואחרים חוששים מהכאב או מהעול הכספי הכרוך בתהליך.

למרבה המזל, שתי המכשלות הראשונות כבר אינן קיימות. מי שמסתובב עם שיניים בולטות חייב לדעת שניתן לטפל בעניין גם בגיל מבוגר וישנן שיטות שמפחיתות את מדד המבוכה ומאפשרות ליישר את השיניים בלי להסתובב עם גשר הברזלים המוכר והלא אסתטי.

איזה שיטות קיימות ליישור שיניים במבוגרים?

קיימות מספר שיטות: יישור שיניים בשיטת Invisalign (אינויזליין); יישור שיניים על ידי סמכים פנימיים, יישור שיניים על ידי סמכים שקופים ויישור שיניים בלילה.

מהי שיטת אינויזליין ליישור שיניים?

זוהי השיטה החדישה ביותר שמיושמת לאחרונה בישראל ויובאה מארצות הברית. אינויזליין היא למעשה יישור שיניים שקוף. שיטת אינויזליין עושה שימוש בהדמיית מחשב בתלת ממד, אשר מסייעת לקבוע את הטיפול לפי נתוני המטופל. באמצעים טכנולוגיים, נסרקת ומתועדת העמדה ההתחלתית של השיניים ונבחנים מאפייני המטופל. בהתבסס על ההדמיה שנעשית מזוהים הצרכים הטיפוליים הנחוצים, לשם יישור השיניים. בשלב זה גם נקבעת התוצאה הרצויה ונערכת הדמיה של העמדה הסופית הרצויה של השיניים.

בעזרת הדמיה זו - ובהתבסס עליה - נקבע טיפול ומיוצרות קשתיות שיהוו אמצעי אשר מונח על השיניים. אותו אמצעי הוא, למעשה, קשתיות שקופות מחומר כמעט בלתי נראה, אשר ימוקמו על השיניים ויפעילו עליהן לחץ עד שיוזזו למיקום ולמנח הרצויים.

בפועל, מיוצרת סדרה של קשתיות: כל קשתית מונחת לפרק זמן מסוים, עד למעבר לקשתית הבאה שתתלבש על השיניים לאחר שעברו שינוי. הרצף הטיפולי נקבע מראש. בפועל זה מתבצע כך: הקשתית הראשונה, המיוצרת בהתאמה למצב הראשוני, מורכבת על השיניים למשך שבועיים. לאחר שבועיים, מוחלפת קשתית זו בקשתית הבאה בתור, שכבר מותאמת לשיניים ש"טופלו" והשתנו במהלך השבועיים עם הקשתית הראשונה. לאחר מכן צפויות החלפות של עוד ועוד קשתיות.

מה הם היתרונות של שיטת אינויזליין?

לשיטת אינויזליין החדשנית יתרונות ברורים לא מעטים.

ראשית: הקשתיות השקופות מותאמות לכל מטופל באופן אישי, בהתבסס על נתוניו. כך, מיוצרות קשתיות ספציפיות אשר "תפורות" למידותיו של המטופל בהתאם לצרכיו הייחודיים.

שנית: הקשתיות הן שקופות וכך נמנעת פגיעה אסתטית במשך זמן הטיפול. הקשתית היא כמעט בלתי נראית.

שלישית: הקשתיות של אינויזליין ניתנות להסרה, מה שאומר שלפני דייט חשוב, אירוע או כל מאורע בו רוצים "להסתיר" את ה"תכשיט" ניתן לעשות זאת; אם כי מומלץ להשתמש באופציה זו במשורה, מפני שרצוי להסתובב עם הקשתיות במרבית שעות היממה, לשם הצלחת הטיפול והבטחת יעילותו.

רביעית: הקשתיות של אינויזליין שונות מהגשר המסורתי - העשוי ברזל שאיננו שקוף, איננו ניתן להסרה ובולט לעין. הסמכים של הגשר המסורתי (המכונים בעגה העממית "קוביות" או "ברזלים") הרבה פחות גמישים מקשתיות האינויזליין - ולכן הם יותר מציקים ופוגמים באיכות החיים של המטופל, משום שהן מסרבלות פעולות בסיסיות כגון אכילה ושתיה. הגמישות של הקשתית החדשנית לא פוגמת ביכולות אלה ובמקרים שהיא כן מציקה, ניתן פשוט להסירה ולהשיבה לפה בגמר הארוחה.

חמישית: יכולת זו, להסיר את הקשתית, גם משפרת את האפשרות לשמור על היגיינת פה טובה. כל מי שהסתובב עם גשר על השיניים התלונן על האוכל והאבנית שהצטברו בתוך הקוביות וסביבן, על ריבוי החיידקים והרעת הבל הפה. כל זאת לא צפוי להתרחש עם טיפול האינויזליין משום שהמטופלים מסירים את הקשתיות ומצחצחים היטב את השיניים - וכך מצליחים לשמור על היגיינת פה מקסימלית.

שישית: הגמישות והרכות של החומר ממנו עשויות קשתיות האינויזליין מונעים פגיעה ופציעה של החניכיים, פציעה שעשויה להיות מנת חלקם של המטופלים בגשר ליישור שיניים המסורתי העשוי ממתכת.

יתרון נוסף - שביעי ואחרון, היתרון החשוב ביותר: ההשלכות על חלל הפה בזמן הטיפול. יישור שיניים באמצעות שיטות אחרות כרוך בהפעלת לחץ על השיניים. בכל השיטות מדובר על לחץ גדול וקבוע, הגובה מחיר מהעצם ומגביר את הסיכויים לבריחה שלה. פרט לשיטת האינויזליין, שם כרוך הטיפול בהפעלת לחץ הרבה יותר חלש והוא גם מחולק באופן מחושב בתוך הפה. בכל שלב של הטיפול מופעל לחץ מידתי על חלק אחר בפה - ונגרמת תזוזה רק של חלק מהשיניים, בהתאם לתכנית הטיפולית הנקבעת מראש על ידי רופא השיניים, בעזרת טכנולוגיית התלת ממד.

מה הם החסרונות של שיטת אינויזליין?

החיסרון הבולט של טיפול זה כרוך בעובדה שעדיין מדובר במשהו המצוי בחלל הפה ואשר נראה לעין, אם כי הרבה פחות מכל שיטת טיפול אחרת. כמו כן, הטיפול באינויזליין מעט ארוך מהטיפולים האחרים, אם כי לא באופן משמעותי.

מהם הסמכים הפנימיים?

שיטה חדשה נוספת ליישור שיניים, אשר מיושמת כבר מספר שנים, היא מיקום הגשר בצד הפנימי של השיניים, במקום בצד החיצוני שלהם. טיפול זה מבוסס על אותו רעיון של מיקום קוביות מותאמות אישית בעבור כל שן בצד הפנימי של שיניים, וכך מופעל לחץ על השיניים. ככל שאלה מיושרות, מופחת הלחץ. ההבדל מהשיטה המסורתית הוא שהסמכים ממוקמים בפנים ולא בחוץ ולכן אינם נראים.

מה היתרונות של יישור שיניים באמצעות סמכים פנימיים?

היתרון הבולט הוא כי הסמכים אינם נראים.

מהם החסרונות של טיפול זה?

החסרונות לא מעטים:

ראשית: סמכים אלה לא מתאימים לטיפול בכל מצב.

שנית: הסמכים עשויים להציק ולפגום בדיבור.

שלישית: הסמכים עשויים לפצוע את הלשון וגורמים לאפטות וכאבים, בעיקר בחודש הראשון של הטיפול.

רביעית: ענין הלחץ על השיניים, הפגיעה בעצם ובעיות ההיגיינה קיימות בטיפול זה כמו בגשר המסורתי.

חמישית: הזזת שיניים מהצד הפנימי פחות ניתנת לצפייה והאפקטיביות נמוכה יותר בהזזת שיניים מבפנים מאשר מבחוץ.

מהם הסמכים השקופים?

זהו הגשר המסורתי המוכר, באדרת חדשה - הסמכים השקופים העשויים חרסינה. אולם הם עדיין נראים לעין, בולטים, לעתים מצטברת תחתיהם אבנית והם מצהיבים ואז הופכים פחות שקופים. גם כאן יש את עניין הפציעות ובעיית ההיגיינה. ועדיין, טיפול זה נחשב יותר אסתטי יותר מהגשר המסורתי.

מהו כולל יישור שיניים בזמן השינה?

זוהי שיטה ליישור שיניים שפותחה על ידי חברה ישראלית שנקראת ארודנטיס. מדובר בקשתית דקה בהתאמה אישית שמכילה בלון סיליקון שניתן לניפוח. תפקיד הבלון לדחוף את השיניים באמצעות פעימות במחזוריות קבועה ומבוקרת, על ידי הפעלת הלחץ הגורמת להזזת השיניים. טיפול זה מתאים לאנשים שמסוגלים לישון עם התקן כזה על השיניים (יחידת בקרה וצינורית המחוברת לקשתית שעל השיניים ומחייבת שינה בתנוחה מתאימה) ויכולים ליהנות מטיפול שנשמר בין כותלי חדר השינה - ולא נחשף ברבים.

לסיכום: גם מבוגרים יכולים ליישר שיניים - וכשהם בוחרים לעשות זאת, יש להם מגוון גדול של שיטות לבחור מביניהן. לכל השיטות יתרונות וחסרונות - וכל אחד יוכל לבחור בשיטה המיטבית בעיניו.

ד"ר אסף סדובסקי הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום