אחות מיילדת: בדרך ללידה מושלמת

(4)
לדרג

המיילדות מלוות את תהליך הלידה המרגש מתחילתו ועד להולדת התינוק. איזו הכשרה עוברת מיילדת? מי כשירה ללוות לידות בית ומה עליה לספר לך בתחילת הלידה?

מאת: ד"ר אילה בלאו

האחות המיילדת, היא חלק בלתי נפרד מכל לידה ובהתאם לכך מלווה את התהליך מתחילתו ועד סופו המשמח. לצד עבודת היילוד עצמה, מיילדות רבות לוקחות חלק במרכזי בריאות האישה ומסייעות במעקבי הריון, במעקבי טיפולי פריון - ותומכות ומלוות נשים במהלך הריונן. בעקבות ניסיונן הרב והידע שברשותן, הן מסייעות באופן אישי לכל יולדת ויולדת. מכאן שגם מחוץ לחדר הלידה, תפקידה של היולדת ממשיך להיות רלוונטי ונדרש.

ישנן מיילדות מנוסות, שהתנסו כמה וכמה שנים טובות בלידות בית חולים, ולהן היכרות עמוקה עם כל מצבי הלידה האפשריים שהתרחשו בחדרי לידה, מתמחות ביילוד נשים במסגרת ביתית או בכל מקום אחר המותאם ללידה ושאינו בית חולים, על פי קריטריונים של משרד הבריאות. בארץ מתבצעות כ-600 לידות בית בכל שנה.

כמה לידות מבוצעות בכל שנה בישראל?

בארץ אנו חוזים בכ-180 אלף לידות בשנה, המתרחשות ב-32 בתי חולים בארץ (שבתוכם נכללים גם בתי החולים במזרח ירושלים). בכל בית חולים ישנם בין 7 ל-10 חדרי לידה, ובבית החולים הגדול המשרת את כל אזור הנגב, ישנם כ-15 ויותר חדרי לידה. מספר הלידות המתבצעות בבתי חולים גדולים נע סביב למעלה מ-1500 לידות בחודש, ובתי חולים בינוניים, מתבצעות כ-800 לידות בחודש. כשאנחנו מדברים על מספרים אלה, מדובר על כ-30 לידות שמתבצעות ביממה בכל בית חולים.

לתת ליולדת את כל המידע הרלוונטי (אילוסטרציה shutterstock)
לתת ליולדת את כל המידע הרלוונטי (אילוסטרציה shutterstock)

כאשר מחלקים את הנתונים האלה למשמרות, מדובר על 8-10 לידות המתבצעות במשמרת אחת של מיילדת. גם ללידות יש עונות חמות: עובדות מערכת החינוך, כלומר נשים שעובדות כגננות או מורות, מעדיפות לתכנן את הלידה לקראת חופשת פסח או חופשת הקיץ, כדי לאחד את חופשת הלידה שלהן עם החופש המערכתי של משרד החינוך. אך כמובן שלידות מתרחשות לאורך כל השנה ובכל זמן ושעה.

כיצד נראית משמרת של מיילדת?

כל מיילדת אחראית בהליך הלידה על שלב אחר. ישנן מיילדות האחראיות על קבלת היולדות שמגיעות לבית החולים, ישנן מיילדות שמעורבות בתהליך הלידה, ואלה אחראיות על שתיים - שלוש יולדות בו זמנית, בתקווה לסיים איתן באותה המשמרת את הלידה, עד לתוצאה המשמחת.

לאחר הלידה, היולדות נשארות כשעתיים להתאוששות בחדר לידה או בחדר השהייה בליווי המיילדות, הבעל והמשפחה. המיילדות למעשה נמצאות שם מרגע תחילת הצירים - ובמקביל משגיחות על הרך הנולד ומלוות את המשפחה בהתקשרות הראשונית עם התינוק. לעתים קרובות, חדר לידה עשוי להיות אזור מאוד סוער: ישנן משמרות עמוסות מאוד וישנן משמרות קלות וזורמות. הכול תלוי בטיב הלידה ובסיבוכים שמתעוררים בעקבותיה. ישנן לידות המחייבות מעורבות של רופאים ואנשי צוות נוספים, וכמובן שגם במקרים אלה, המיילדות לוקחות חלק פעיל בהליך, כדי להוציא את היולדת והתינוק מהלידה במצב בריא ותקין.

בחדר הלידה, איזה נושאים נמצאים תחת אחריותה של המיילדת?

אחד הדברים החשובים שעליהם אחראית המיילדת הוא לסייע ליולדת לעבור את תהליך הלידה על פי רצונה. נושא משככי הכאבים בלידה מעסיק רבות מהיולדות. בתחום זה החובה שלנו כמיילדות היא ליידע כל יולדת מה התהליך העומד בפניה, כאשר היא מבקשת הקלה בכאבי הלידה: איזה סוגי משככים קיימים, כיצד לוקחים אותם ומהן תופעות הלוואי שלהם?

בחלק ניכר מבתי החולים פועלים חדרי לידה טבעיים, במסגרתם היולדת יכולה ללדת בצורה הטבעית ביותר, הקרובה ביותר ללידה ללא התערבויות. גם בחדרים אלה, מלווה את ההליך מיילדת שמסייעת ליולדת וכן לקרוביה - בעל או כל קרוב אחר - להתמודד עם הלידה הטבעית עם תוצאות בריאות ומספקות מבחינת היולדת.

גם בנושא תנוחת הלידה, המיילדת נותנת את דעתה, מכיוון שיש לה ניסיון רב בסוגי התנוחות הנוחות והטובות ביותר, המתאימות למצב התינוק ולתנוחתו בשלבי הלידה השונים. מכאן שהמיילדות מסייעות פיזית ליולדות לשכב בתנוחות שיעזרו להביא את התינוק לעולם בצורה חלקה, בריאה ומהירה.

חלק בלתי נפרד מכל לידה (אילוסטרציה shutterstock)
חלק בלתי נפרד מכל לידה (אילוסטרציה shutterstock)

גם בלידה עם משככי כאבים נוסח אפידורל, המיילדת מסבירה למלווים כיצד לתמוך ביולדת מבחינה מורלית ופיזית.
המיילדות שמות דגש רב על כך שהיולדת תקבל החלטה מושכלת בכל נושא העולה בתהליך הלידה לרבות סוגיית משככי הכאבים על בסיס של ידע והבנה. זהו חלק מאוד חשוב, אם לא החשוב ביותר, בתפקיד המיילדת: להסביר ליולדת מה כוללות ההתערבויות, מלקיחת משככי הכאבים ועד להתערבויות אחרות - וללוות אותה בכל שלב ושלב, מהפשוט ועד למורכב ביותר. בלידות טבעיות, המיילדת נמצאת ליד היולדת לאורך כל התהליך.

האם האחיות מעורבות בבדיקות התינוק לאחר שנולד?

כל תינוק שנולד במדינת ישראל, עובר כחלק מהבדיקות השגרתיות הנערכות לו ביומיים שמרגע לידתו, בדיקות סקר לאיתור מוקדם של מחלות ביילוד על ידי הצוות הסיעודי במחלקת תינוקות.

האם מומלץ ללדת בלידת בית, על פני לידה בבית חולים?

ההחלטה האם ללדת בבית או בבית החולים היא החלטה אישית הקשורה לרצון האישי של האישה, וכן למצבה הבריאותי לפני ותוך כדי הריונה.

נוהל לידות בית שגובש במשרד הבריאות מבוצע על ידי המיילדות המורשות, ויש לציין כי בספרות המקצועית ישנם מעט מאוד סיבוכים כתוצאה מלידות אלה. בארצות אחרות, למשל בהולנד, לידות בית פופולריות מאוד, ויש בהן מעט מאוד סיבוכים. אך חשוב לציין כי על יולדת שבוחרת בלידת בית להיות בעלת הריון תקין עם עובר אחד - והקריטריונים לביצוע לידה כזאת ברורים ונוקשים.

המשימה - לסייע לסיום מוצלח של כל לידה (אילוסטרציה shutterstock)
המשימה - לסייע לסיום מוצלח של כל לידה (אילוסטרציה shutterstock)

מה נדרש כדי להיות אחות מיילדת בישראל?

כדי לקבל הכשרה של מיילדת, יש לעבור הכשרה מקצועית מעמיקה. הקריירה של המיילדת מתחילה בחוגים השונים לסיעוד ברחבי הארץ או במכללות, עד לקבלת תעודה של אחות מוסמכת - שמתקבלת לאחר אישור בחינה של מנהל הסיעוד של משרד הבריאות. בחינה זו מקנה, למעשה, רישיון אחות מוסמכת. במידה שלומדים את לימודי הסיעוד באוניברסיטה, מקבלים בנוסף לתואר אחות מוסמכת R.N. גם תואר ראשון בסיעוד BA.

בתום לימודי הבסיס בסיעוד, נדרשת מהאחות עבודה בקליניקה: בכל תחום שתבחר - למשך שנה. כאשר יש לאחות המוסמכת האקדמאית ניסיון בסיסי כאחות מוסמכת, היא ניגשת ללימודי מיילדות במהלך שנת לימודים אקדמית אחת, במסגרתה לומדים את כל תחומי בריאות האישה בדגש על תחום המיילדות.

לאחר סיום הלימודים, עליה לעמוד בבחינות גמר בכתב ובמרכז סימולציה, וכן התנסות והתמחות בחדרי הלידה, ובחטיבת האישה בבית חולים ובקהילה. המיילדת, בניגוד לדעה הרווחת, לוקחת חלק מקצועי לא רק בהליך הלידה עצמו, אלא בכל תחומי בריאות האישה: ממעקב לפני הריון, דרך טיפולי פריון ומעקב לאחר הריון - ועד לליווי נשים בגיל הבגרות התיכונה (גיל המעבר). מיילדות רבות עובדות הן בחדרי הלידה והן בקהילה בליווי תקופות שונות במעגל החיים.


ד"ר אילה בלאו היא ראש המחלקה למדעי הסיעוד בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל.

בואו לדבר על זה בפורום לידה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום