פפילומה: 8 מתוך 10 ייחשפו לנגיף

(0)
לדרג

לפי מחקרים חדשים, רוב האנשים ייחשפו עד גיל 40 ל-HPV וירוס נפוץ העובר ביחסי מין ועלול להוביל לסרטן צוואר הרחם; נערות ונשים עד גיל 45 יכולות להתחסן

מאת: מערכת zap doctors

לפי מחקרים עדכניים בארה"ב 8 מכל 10 אנשים ייחשפו אל אחד מסוגי הפפילומה לפני העשור החמישי לחייהם, ומכאן חשיבותו המכרעת של החיסון נגד הווירוס; בשנתיים האחרונות גם נערות בישראל יכולות להתחסן בחיסון הפפילומה אשר נכנס לסל התרופות.

נגיף (HPV (Human papilloma virus הוא הגורם המרכזי לסרטן צוואר הרחם, ומעורב בסוגים נוספים של מחלת הסרטן. המומחים של בית חולים כרמל נלחמים בנגיף לטובת בריאות הנשים. קיימים כ- 200 זנים של נגיף הפפילומה שברובם אינם מסוכנים לבריאות, אך חלקם אכן מייצרים שינויים בתאים שעלולים להוביל לסרטן בנרתיק, בפות ובעיקר בצוואר הרחם. מדובר במחלת המין הנפוצה ביותר בחצי בכדור המערבי.

"חיסון הפפילומה מהפכני מבחינת היכולות שלו למנוע גידולים באיברי המין, ובעיקר בנרתיק ובצוואר הרחם. מסביר פרופ' רון אוסלנדר, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים כרמל ופרופסור חבר קליני בטכניון. "עד עתה ניתן החיסון למיליונים רבים של נשים בעולם, כששיעור הסיבוכים אינו גבוה יותר מזה הקיים בכל חיסון אחר. לעומת זאת, ישנם חיסונים הרבה יותר מסוכנים שלגביהם אף אחד לא מעלה טענות, ומוזר שדווקא לגבי חיסון הפפילומה מופיעות שאלות שנוגעות לבטיחות. יש להדגיש שכל ארגוני הבריאות בעולם כבר הכריזו כי מדובר בחיסון יעיל, ובעל חשיבות לבריאות הציבור. לדעתי המקצועית, אין ספק שמדובר בחיסון מצוין ואני בהחלט תומך בו".

ד"ר אפרים סיגלר, המשמש כיו"ר החברה הישראלית למחלות צוואר הרם וקולפוסקופיה, וכמנהל שירות צוואר הרחם בבית חולים כרמל ובמחוז חיפה מוסיף כי "עד היום נערכו מחקרים רבים לגבי חיסון הפפילומה, ונמצא כי הוא מונע כ- 99% מתוך הנגעים הטרום סרטניים שגורמים וירוסים מזנים 16 ו-18. מדובר בזנים האחראיים על כ-70% מכלל המקרים של סרטן צוואר הרחם, וכמו כן על פי הערכות גם ל-3% בערך מכל סוגי הסרטן. כאמור, החיסון ימנע את רוב התחלואות הללו. עוד חשוב לדעת, שבמחקרים שנערכו עד כה לא נמצא כל הבדל בשכיחות המחלות שלכאורה נגרמות עקב החיסון, בין אוכלוסיות שהתחסנו וכאלו שלא התחסנו. במילים פשוטות, חיסון זה אינו מעורב ביותר סיבוכים רפואיים מכל חיסון אחר שמקבלת האוכלוסייה.

באיזה גיל מסוים שבו כדאי להתחסן?

"בעיקרון, עדיף להתחסן לפני שנחשפים לנגיף אשר מועבר בעיקר בעת קיום יחסי מין. כלומר, מוטב להתחסן לפני שמתחילים לקיים יחסי מין", מסביר פרופ' אוסלנדר, "אך בישראל ניתן גם לקבל את חיסון הפפילומה עד לגיל 45. יש להדגיש שאמנם מדובר בחיסון יעיל ביותר, אך לא ניתן להסתמך עליו באופן בלעדי. לכן, על נשים להגיע לבדיקות סקר כדוגמת משטח צוואר הרחם, שאמנם אינה מדויקת לגמרי אך בהחלט ניתן לאבחן באמצעותה מצב טרום סרטני בטרם יתפתח לכדי גידול ממאיר. זוהי בדיקה אותה יש לבצע בשגרה, ואחת ל- 3 שנים בהתאם להמלצות של האיגוד למיילדות וגינקולוגיה".

מהם סיכוני התחלואה וההידבקות במחלה?

ראשית, יש להסביר שהווירוס יוצר שינויים בתאי הנרתיק וצוואר הרחם, וכן באיברים אחרים. אם השינויים לא מאובחנים עוד בשלב הטרום סרטני, עלול להיוותר גידול ממאיר. מה שמקטין את הסיכוי להידבקות הינו קיום יחסי מין עם אמצעי הגנה מכאניים או בן זוג קבוע, וכאמור ניתן לאבחן מצב טרום סרטני בטרם יהפוך לגידול ממאיר באמצעות בדיקות שגרתיות ובהן משטח של צוואר הרחם. ראוי לציין שרוב הנשים שנחשפות אל הווירוס מחלימות ממנו בדומה לווירוסים אחרים, ורק באחוזים קטנים אין החלמה עצמאית.
למידע נוסף על פפילומה

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום