סיפורי סבא: פוריות הגבר

(1)
לדרג

הדיון בבעיות פוריות עוסק בדרך כלל בנשים - אבל גברים מעורבים בחצי מהמקרים. ריכזנו עבורכם עשר אמירות נפוצות אודות פוריות הגבר. מיתוס או מציאות? היכנסו - ותדעו

מאת: ד"ר שי שפי

נושא הפוריות הוא תחום שכולנו מתעניינים בו בשלב כזה או אחר בחיינו. התפישה הרווחת והשגויה היא כי מדובר בתחום הרלוונטי בעיקר לנשים. ואכן, עד היום, עיקר הדיון בנושא בעיות פוריות סבב את הנשים. לאחרונה, במקביל להקצאת משאבים ברחבי העולם בתחום בריאות הגבר, המודעות בציבור לחשיבות פוריות הגבר הולכת וגוברת, אם כי לא מספיק.

בכמה אחוזים מהמקרים של בעיות פריון מעורב הגבר?

כדי להבין את חשיבות סוגיית פוריות הגבר, די להעיף מבט בנתונים בספרות המקצועית של רפואת הפוריות: מבין הזוגות שיסבלו מבעיות פריון, בבואם להביא ילד לעולם, הגבר מעורב בכ-50% מהמקרים, אם כגורם יחיד, ואם בשילוב עם בת זוגו. על רקע כזה, קשה להבין את הפער המשמעותי הקיים בציבור "לרעת" פוריות הגבר, בהשוואה לפוריות האישה. לא אחת, אני נשאר נדהם למול חוסר הידע באחד מתחומי החיים החשובים ביותר.

לאחר שנים בהם אני נתקל בשאלות של מטופלים במרפאה, או בהרצאות שאני נושא לקהלים מגוונים בחוגי בית או במקומות עבודה, ריכזתי כמה מיתוסים נפוצים בפוריות הגבר, שהגיע הזמן להפריך או לאמת.

1. טלפון נייד בכיס המכנסיים פוגע בזרע? לא ברור.

עדיין אין מידע חד-משמעי בעניין השפעת הקרינה האלקטרו-מגנטית שמקורה בטלפונים ניידים על ייצור הזרע. יחד עם זאת, אינני ממליץ לשאת את הנייד בקרבת האשכים, משום שאין יתרון ב"חוכמה בדיעבד" - להצטער בעוד מספר שנים, אז אולי יהיו ממצאים שיתמכו בהשפעה השלילית של הקרינה, וצורך להתמודד עם נזק שכבר נגרם.

2. לבישת תחתונים צמודים פוגעת בייצור הזרע: לא נכון.

מספר המחקרים שבדקו השערה זו מצומצם - ומסקנותיהם לא היו חד-משמעיות. עם זאת, ההיגיון שעמד בבסיס מחקרים אלה מוכר וברור: לצורך ייצור זרע תקין, האשכים זקוקים לטמפרטורה הנמוכה ב-2-3 מעלות מטמפרטורת הגוף. זו כנראה הסיבה שהם נמצאים שלא בחלל הבטן (כמו השחלות אצל האישה) ושהם מצוידים במנגנון קירור מיוחד בכלי-הדם שלהם. במצבים שונים של חשיפה לחום, קיימת פגיעה משמעותית בתהליך ייצור הזרע, אך הפגיעה היא זמנית בלבד, ולא הוכח שהיא מהווה גורם משמעותי בלבישת תחתונים צמודים.

3. אוננות מרובה מזיקה לייצור הזרע: לא נכון.

עם זאת, כאשר מדובר בפעמים מרובות, פרמטרים כגון נפח וריכוז הזרע עלולים להיות נמוכים מהרגיל, ועלולים להשפיע לרעה על הסיכוי להשגת הריון. לגבר לוקח כיומיים "להיטען" מחדש, ולחזור לרמה מסוימת של מדדים הנבדקים בבדיקת הזרע, אך באוננות מרובה אין כדי להזיק לשרשרת ייצור הזרע.

4. עישון מרובה וצריכת אלכוהול מופרזת משפיעים על היכולת לייצר זרע ועל איכותו: נכון.

תהליך ייצור הזרע הוא תהליך מורכב המתבצע ללא הפסקה באשכים - 24/7. לאורך תהליך זה, קיימות נקודות רבות העלולות להיפגע - ואכן ידועים חומרים לא מעטים (הנקראים בעגה המקצועית: גונדוטוקסינים), שעלולים לפגוע בתהליך. בין הגורמים האלה נמצאים חומרים שונים הנשאפים בעת העישון (הן בסיגריות "רגילות" והן בעישון סמים), וכן אלכוהול הנצרך בכמות מופרזת.

5. בהימנעות מסקס, גבר יכול להגדיל את סיכוייו להכניס להיריון: לא נכון.

רצוי כי גבר לא ימנע משפיכה לתקופה של יותר מ-7-10 ימים, משום שלאחר תקופה זו, איכות הזרע מתחילה לרדת. קיום יחסי מין בתדירות של פעם ביום עד יומיים, כאשר הימים קרובים לימי הביוץ של האישה, הינה אסטרטגיה מומלצת לזוג המבקש להיכנס להיריון.

6. בעיית פוריות/בעיה בזרע = עקרות. לא נכון (ברוב המכריע של המקרים).

לאחר בירור אנדרולוגי מסודר (אצל אורולוג מומחה בפוריות הגבר), ניתן לטפל בצורות שונות במרבית הבעיות הקיימות. אפילו בבעיות הפוריות החמורות ביותר אצל הגבר, קיימים שיעורי הצלחה מפתיעים, כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה, ושימוש בשיטות מודרניות.

7. איכות הזרע יורדת ככל שהגיל עולה: נכון.

מדדים שונים בבדיקת הזרע יורדים עם הגיל. בנוסף, שיעור פגמים גנטיים מסוימים בתאי הזרע עולה עם הגיל. יחד עם זאת, הללו גורמים לירידה קלה יחסית בפוטנציאל הפוריות של הגבר, בטח בהשוואה לתהליך המקביל בהתבגרות האישה.

8. תזונה אינה משפיעה על פוריות הגבר: כנראה שלא נכון.

די בפשטות, ניתן לומר: "אתם מה שאתם אוכלים". מחקרים ראשונים בנושא הראו כי פרמטרים שונים בבדיקת הזרע, בקרב גברים שתזונתם הייתה עשירה בבשר ובחלבונים, היו נחותים בהשוואה לאלה אצל גברים שתזונתם הייתה צמחונית בעיקרה.

9. לגבר שכבר השיג הריון וילדים, לא יכולה להיות בעיית פוריות: לא נכון.

בעיות שונות עלולות להתבטא אחרי אבהות קודמת. השכיחה ביותר מביניהן היא דליות האשך (וריקוצלה). זו בעיה הניתנת לטיפול באמצעות ניתוח. תשובה זו מפריכה מיתוס נוסף, לפיו כל בעיות פוריות הגבר הן עניין מולד, בעוד שבמקרים רבים אין זה כך. רבות מבעיות הפוריות אצל הגברים הן בעיות נרכשות ולא מולדות. בעיות גנטיות מהוות כיום רק אחוזים מועטים מבעיות הפוריות של הגברים, אך נתון זה צפוי להשתנות עם התקדמות המחקר.

10. לחץ נפשי משפיע על ייצור הזרע: לא ברור.

למרות שקיימים כלים מחקריים המאפשרים למדוד רמות לחץ נפשי, הממצאים במחקרים שונים אינם אחידים, בניגוד למצב אצל נשים, אצלן קשר כזה מקובל.

לסיכום: קיימות שמועות רבות סביב פוריות הגבר, אך לא כולן נמצאו נכונות מדעית. כדאי להיות ביקורתיים - ולא להאמין לכל אמרה חבוטה.

חשוב להבין כי פוריות הגבר קשה להגדרה, מכיוון שאינה ניתנת להערכה ישירה. ניתן להעריך אותה בעזרת אוסף ממצאים ובדיקות עקיפים, כגון בדיקת הזרע ובדיקות נוספות.
בכל מקרה, כאשר זוג נתקל בקושי להשיג הריון, מומלץ ואף חיוני כי שני בני הזוג יעברו בירור במקביל, כל אחד אצל המומחה הרלבנטי, שיוכל לסייע באיתור הבעיה - ולתת תמונה מלאה על אפשרויות הטיפול הקיימות.

ד"ר שי שפי הוא מומחה לאורולוגיה ופוריות הגבר, ומנהל המרפאה לאנדרולוגיה מתקדמת, טופ איכילוב, ת"א.

בואו לדבר בפורום פריון הגבר - בנק הזרע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום