אוטיזם: עיכוב באבחון עד גיל 5

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, קיים עיכוב באבחון אוטיזם נפוץ גם כשההורים המודאגים מביעים את חששם בנוגע להתנהגות הילד בפני הרופאים; ילדים מופנים לאבחון מאוחר יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

למרות הביקורת על אבחון יתר, ילדים רבים עם הפרעות מהספקטרום של האוטיזם אינם מאובחנים לפני גיל חמש, זאת למרות העובדה שהוריהם הביעו חשש בפני הרופאים כבר שלוש שנים קודם לכן. כך לפי נתונים חדשים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Pediatrics.

מדגם המחקר כלל 1,420 ילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי ו-2,098 ילדים עם ליקוי התפתחותי או אינטלקטואלי. מבין הילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, 65.1% סבלו גם מליקוי התפתחותי/אינטלקטואלי ו-39.4% סבלו מהפרעות מהספקטרום של אוטיזם בלבד.

מהנתונים עולה כי בממוצע, הורים הביעו לראשונה את חששם לאנשי צוות רפואי מפני הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בילדיהם כאשר הילדים היו בגיל 2.3 שנים, בהשוואה להורים לילדים עם ליקוי התפתחותי/אינטלקטואלי, שהביעו את חששם כאשר הילד היה בגיל 3.2 שנים. החוקרים לקחו בחשבון מספר גורמים, כולל רמת ההכנסה, סוג הביטוח הרפואי ואזור המגורים.

אצל הורים לילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי היקף התגובות התומכות לחששם כי ילדיהם סובלים מהפרעה בתפקוד היה נמוך ב-14%. המשמעות היא כי הרופאים נטו פחות לערוך בדיקות התפתחות או להפנות את הילד למומחה. הרופאים גם נטו יותר להרגיע את ההורים הללו כי התופעה תחלוף עם הגיל.

כאשר החוקרים השוו ילדים תחת טיפול אנשי צוות רפואי פאסיביים, בהשוואה לילדים שטופלו על ידי רופאים פעילים יותר, אלו שטופלו על ידי רופאים פאסיבים המתינו זמן רב יותר, בחלק מהמקרים שנתיים ומעלה, עד לאבחון של הפרעות מהספקטרום האוטיסטי.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום