דיכאון - כואב יותר משחשבת

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש מגלה שדיכאון וחרדה מגבירים את רמות הכאב ברמה הפיזית; החוקרים: "אחידות הגוף והנפש בתופעת הכאב ובמצבים אחרים של סבל גופני"

מאת: מערכת zap doctors

זה לא רק בראש שלנו. דיכאון וחרדה מנבאים עלייה עתידית ברמות נכות וקשיים תפקודיים, כך עולה ממחקר ישראלי חדש שיפורסם באתר של כתב העת Psychosomatic medicin.

כאב כרוני הוא אחד מהאתגרים הגדולים ביותר עימם מתמודדת הרפואה המודרנית. תחת מצבי כאב נכללים מכאובים שונים למשל כאב גב כרוני, כאב אזורי מורכב-מפושט, דאבת שרירים [פיברומיאלגיה], כאב סכרתי-נוירופתי וכאבים נוספים. העומס והסבל הכרוכים בכאב כרוני הם אדירים, ומשפיעים על יחידים, משפחות ועל החברה כולה. חולי כאב כרוני רבים סובלים גם מדיכאון וחרדה, אם כי כוון הקשר ("מי משפיע על מי") בין כאב, מצד אחד, ודיכאון/חרדה, מצד שני, עדיין אינו ברור.

על מנת להבהיר סוגיה זו, עקב צוות חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המרכז הרפואי סורוקה והמרכז הרפואי איכילוב/סוריאסקי אחרי קבוצה גדולה של חולי כאב כרוני, שטופלו במרכזים הרפואיים במשך שנתיים. החוקרים מדדו רמות כאב, דיכאון/חרדה, ונכות הקשורה לכאב במשך ארבע פעמים, והשתמשו בשיטות סטטיסטיות/מתמטיות מתקדמות בכדי להשוות שתי השערות: א. שכאב גורם לדיכאון/חרדה (השערת הדחק הכרוך בכאב) ב. שדיכאון/חרדה גורמים לכאב (ההשערה הפסיכוסומטית). תוצאות ניתוחיהם היו ברורות: דיכאון/חרדה ניבאו עליה עתידית ברמות הכאב, אך לא להפך. דיכאון/חרדה גם ניבאו עליה עתידית ברמות נכות וקשיים תפקודיים, ממצא המבסס את מרכזיות המצוקה הרגשית בתופעת הכאב הכרוני.

לדברי ד"ר שירה לרמן ופרופ' גולן שחר מאוניברסיטת בן גוריון, המחקר משכנע בדבר הצורך לבצע אבחון מוקדם והתערבויות מונעות בדיכאון וחרדה בקרב חולי כאב כרוני. "יש להזהיר", מדגישים השניים "שדיכאון וחרדה אינם רק 'בראש שלנו'. הן עצמן תופעות פסיכוסומטיות אמיתיות. המחקר שלנו מצטרף למחקרים אחרים, ומצביע על אחידות הגוף והנפש בתופעת הכאב ובמצבים אחרים של סבל גופני".

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום