לא רק ספורט: דום לב באימון

(0)
לדרג

זה לא הגיל, זה התרגיל; מחקר מקיף קובע כי מקרים של התקפי לב על רקע פעילות גופנית הם נדירים בגיל העמיד. אילו סוגי ספורט בכל זאת מסוכנים יותר?

מאת: מערכת zap doctors

בניגוד לחששות, האפשרות ללקות בדום לב פתאומי בגלל פעילות גופנית בספורטאים בגיל העמידה היא נמוכה, בעיקר אצל מי שאין לו גורמי סיכון או תסמינים קודמים של מחלות לב וכלי דם. כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Circulation.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את נתוני מחקר Oregon-SUDS אודות משתתפים בגיל העמידה לאחר דום לב פתאומי בין השנים 2002-2013. מחקר זה נמשך גם בימים אלו בארה"ב, ובוחן את המקרים של דום לב פתאומי מחוץ לכותלי בית החולים. רק 63 משתתפים במאגר פיתחו דום לב פתאומי על רקע פעילות גופנית, עם היארעות של 21.7 למיליון בשנה, בהשוואה להיארעות של 555 מקרים למיליון מדי שנה במקרים של דום לב פתאומי, שאינו על רקע פעילות גופנית.

הפעילויות הספורטיביות הנפוצות ביותר במהלכן אירעו מקרי דום לב פתאומי כללו ריצה (27%), לאחר מכן כדורסל (17%), רכיבה על אופניים (14%), פעילויות שונות בחדר הכושר (11%) וגולף (8%). כדורעף, טניס וכדורגל היו אחראיים ל-3% מהמקרים כל אחד.

76% מהאירועים הללו אירעו במהלך הפעילות הספורטיבית, בעוד שיתר המקרים (24%) אירעו במהלך השעה לאחר הפסקת הפעילות. 58% מהמקרים של דום לב פתאומי על רקע פעילות גופנית אירעו במרכזי ספורט, כולל חדרי כושר. מבין יתר המקרים, מרבית המקרים אירעו בפארקים ציבוריים או מסלולי ריצה.

לא רק ששכיחות מקרי דום לב פתאומי על רקע פעילות גופנית בנוכחות עדים הייתה גבוהה יותר, בהשוואה למקרי דום לב פתאומי שאינם על רקע פעילות גופנית (87% לעומת 52%, בהתאמה), אלא שבמקרים אלו תועדה שכיחות גבוהה יותר של התחלת מאמצי החייאה על ידי עובר אורח (44% לעומת 25%). שיעורי ההישרדות עד לשחרור מבית החולים עמדו על 23.2% במקרי דום לב פתאומי על רקע פעילות גופנית, בהשוואה ל-13.6% מהמקרים שאינם על רקע פעילות גופנית.

מבין 43 המקרים של דום לב פתאומי על רקע פעילות גופנית, 84% נקשרו עם מחלת עורקים כלילית. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם יש לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע לפעילויות ספורט עם מחלת עורקים כלילית מוכחת. בסיכומו של דבר, התקפי לב על רקע פעילות גופנית מהווים חלק קטן מכלל מקרי דום לבבי פתאומי, ממצאים התומכים בתפיסה לפיה לפעילות גופנית תועלת גבוהה וסיכון נמוך.

בואו לדבר על זה בפורום התקפי לב ומוות פתאומי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום