השתלת חניכיים: חשוב לדעת

(1)
לדרג
תוכן מקודם

השתלת חניכיים היא הליך כירורגי שנועד לתקן מצב של נסיגת חניכיים - ולהעניק למטופלים חיוך בריא, ואסתטי. כיצד מתבצע ההליך? מהם החומרים החדשים להשתלה?

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה) ,מומחה לפריודונטיה
077-2310291 (מספר מקשר)

השתלת חניכיים היא הליך כירורגי שבו משתילים רקמות חניכיים חלופיות מסביב לשן או מספר שיניים, על מנת לשחזר חניכיים שנסוגו - עד לקבלת חניכיים בריאות. מיהו המועמד הפוטנציאלי להשתלת חניכיים? למעשה, כל מי שיש לו נסיגת חניכיים ומעוניין לשפר את המראה האסתטי של החיוך שלו.

מהם הגורמים לנסיגת חניכיים?

לנסיגת חניכיים מספר גורמים מרכזיים:

1. מחלת חניכיים.
2. צחצוח אגרסיבי.
3. גורמים גנטיים כמו חניכיים דקים וכד'.
4. גורמים אנטומיים.
5. על רקע טיפול ליישור שיניים. כאשר מתבצעת תנועה של השן מחוץ למעטפת העצם, נסיגות מסוג זה ניתן לראות בעיקר בשיניים הקדמיות בלסת התחתונה.

המצב השכיח שגורם לנסיגת חניכיים הוא מחלת חניכיים. מחלת חניכיים הינה מחלה זיהומית אשר נגרמת כתוצאה מהצטברות רובד חיידקי על צוואר השן. הדלקת הנגרמת כתוצאה מהזיהום מתבטאת בשלבים הראשונים כאודם ונפיחות של החניכיים. כמו כן, נראה דימום בזמן הצחצוח.

בשלבים מתקדמים יותר מתחילה נסיגה של החניכיים וספיגה של עצם הלסת התומכת בשיניים. מחלת חניכיים תאובחן על ידי רופא שיניים שבמקרים של מחלת חניכיים בינונית עד מתקדמת יפנה לטיפול אצל פריודונט, מומחה למחלות חניכיים. הטיפול במחלת חניכיים מתבסס, בשלב הראשון, על הסרת הגורמים למחלת החניכיים, הרובד החיידקי והאבנית. ובשלב השני ניתן, על ידי טיפול כירורגי, לשחזר את העצם והחניכיים שנסוגו.

מטופלים הסובלים מנסיגת חניכיים שאינה על רקע מחלת חניכיים ילינו על שיניים בעלות מראה "ארוך" שמהוות פגיעה אסתטית לצד רגישות לחום וקור, כאבים ואי נוחות.

מאיזה חומרים ניתן לבצע השתלת חניכיים?

ישנן כמה דרכים לבצע השתלות חניכיים - ומה שמשתנה בין האופציות הטיפוליות הינן הטכניקות הכירורגיות וסוגי החומרים. בעבר היה נהוג להשתיל חניכיים באמצעות שתלי רקמות חיבור, אשר נקצרים מאזור החך של המטופל ומועברים לאזור הפגוע בעת ההשתלה. ניתן להשתמש לצורך זה גם ברקמות באזור מחוסר שיניים בפה. כיום שתל חניכיים מסוג רקמת חיבור נחשב לשתל הנפוץ ביותר.

חומר נוסף לטובת הליך השתלת החניכיים הוא שימוש בשתלים ממקור אדם, אשר דומים מאוד לשתלי עור, המשמשים, למשל, גם לטיפול בכוויות חמורות. שתלים ממקור אדם הם שתלים שאין בהם תאים חיים, כך שיתרונם על פני האחרים הוא שאינם מעוררים תגובת דחייה בגוף המטופל ואינם מצריכים אתר כירורגי נוסף שממנו קוצרים את שתל החניכיים העצמי.

מקורם של השתלים החדשים ביותר בתחום השתלת החניכיים הוא שתלים ממקור החי. שיעורי ההצלחה של שתלים אלה, וכן שביעות רצונם של המטופלים מהתוצאה, זהים לטיפולים הוותיקים יותר.

מה חשוב לדעת לפני שניגשים להליך?

פעולת ההשתלה עצמה מתבצעת בזמן קצר יחסית על ידי רופא שיניים המומחה למחלות חניכיים, תחת הרדמה מקומית - בדומה לכל טיפול שיניים כירורגי אחר.

חשוב מאוד לבחור רופא נכון ומיומן המתמחה בהשתלת חניכיים, הדורשת טכניקה ומיומנות גבוהה, בדומה לביצוע ניתוחים פלסטיים למיניהם - וכן רופא היודע לבחור את החומר המתאים ביותר למקרה הספציפי. על אף שהליך השתלת החניכיים הוא הליך נפוץ ומבוקש ביותר בקרב האוכלוסייה, מעט מאוד רופאים מבצעים טיפולים אלה.

כיצד מחלימים מהשתלת חניכיים?

ההחלמה מהליך השתלת החניכיים דומה מאוד לכל טיפול שיניים כירורגי. כבר אחרי שעות ספורות ניתן לחזור לשגרת חיים מלאה ללא כל הפרעות. בעבר, השתלות חניכיים שהתבססו על קצירה מאזור החיך היו נחשבות לבעייתיות וכואבות. אך כיום, בזכות טכניקות ניתוחיות חדישות וזעיר-פולשניות, ההליך קצר באופן יחסי ותופעות הלוואי שלו מועטות.

מהם הסיכונים בהליך השתלת החניכיים?

בכל פעולה כירורגית באשר היא תמיד טמונים סיכונים הקשורים לדימומים ולזיהומים שעלולים להתעורר באזור המטופל. אך סיכונים אלה נדירים - ופרט לתופעות לוואי כגון רגישות ונפיחות מקומית באזור ההשתלה, לרוב אינם מפריעים להצלחתה.

ד"ר עירן פרונט הוא מומחה למחלות חניכיים, מנהל היחידה למחלות חניכיים בבית החולים פוריה ובעל מרפאה פרטית שעוסקת בטיפולי חניכיים בלבד, בחיפה

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום