לא רוצה ללכת לבית ספר

(1)
לדרג

חרדה מבית ספר בשל הצקה למשל עלולה לגרום לילד לסרב ללכת לבית ספר. מה עושים? והאם החלפת בית ספר או חינוך ביתי תפתור את הבעיה?

מאת: מערכת zap doctors

ייתכן שילדכם חושש מבית הספר; הדבר מאפיין ילדים שסובלים מחרדה, שנתקלים בבעיות שונות בבית הספר.
למה קשה לילדים ללכת לבית הספר?

אם ילדים מפרשים פעילויות שקשורות לבית הספר כדבר מאיים, ברור למה הם ינסו להימנע ממצבים כאלה.

בבית הספר מוצבות מיני דרישות שעשויות להיות קשות לילדכם. יכולות להיות לכך מגוון סיבות: לילדכם קשה להיפרד מכם או ממטפל אחר; ילדכם חושש לענות על שאלות בכיתה, להיבחן או לעבוד בקבוצות קטנות; ילדכם חושש לשחק עם ילדים אחרים בהפסקה או מפחד להתמודד עם דברים שילדים אחרים יאמרו לו. סיבה נוספת לחשש מביתהספר היא שילדכם חווה הצקה, נושא שנחזור אליו בהמשך.

מה לעשות אם ילדכם מסרב ללכת לבית הספר?

אם ילדכם מסרב ללכת או מגיב בחרדה לפני ההליכה לביתהספר, עליכם ראשית לברר ממה בדיוק הוא חושש. כפי שתרגלנו לגבי פחדים אחרים, השלב הראשון הוא לשאול את ילדכם שאלות פשוטות כדי לנסות להבין את הפחד שלו. לדוגמה 'מה בבית הספר מדאיג אותך?', 'מה אתה חושש שיקרה אם תלך לבית הספר?'', ואפילו 'מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות אם תלך לבית הספר?' ייתכן שילדכם לא ירצה לספר לכם מה מטריד אותו. פעמים רבות ילדים חוששים שהוריהם יבואו לביתהספר כדי לפתור את הבעיה ויגרמו לילד להיות מוקד תשומת הלב ולאחרים לחשוב שהוא 'מלשן'. יהיה עליכם להתעקש ולשאול את ילדכם על פחדיו בדרכים שונות וכן להבטיח לו שלא תעשו דבר מבלי לקבל את הסכמתו. אם אינכם מצליחים לקבל מידע מילדכם על מושא דאגותיו, יהיה עליכם לדבר עם המחנכת שלו או עם אדם שמכיר את ילדכם היטב. חשוב שתהיו גלויים עם ילדכם ותספרו לו על מה שאתם מתכוונים לעשות וכן שתבטיחו לו שתעשו זאת בחשאי כדי שלא יהיה חרד עוד יותר שההצקות רק יגברו עקב כך. לאחר שהבנתם ממה חושש ילדכם, עליכם להחליט יחד אתו על תכנית פעולה. אם ילדכם ציין בעיה מסוימת שיש לפתור אותה, היעזרו באסטרטגיות המתוארות בפרק 10 כדי למצוא פתרונות לבעיה ולהעריך אותם. אם גיליתם שאין בעיה מסוימת בבית הספר, אלא שילדכם חרד מפעילויות או ממצבים שונים הקשורים לבית הספר, למשל חושש לענות על שאלות בכיתה או חושש משיעורי חינוך גופני, נצלו את ההזדמנות כדי לבדוק את הפחד הזה ותכננו עם ילדכם תכנית פעולה שמורכבת מצעד אחר צעד כדי להתמודד עם הפחד, כפי שעשו ג'ני ואמה (ראו פרק 9).

קבלת תמיכה מביתהספר

ייתכן שאתם מודאגים שמא בית הספר של ילדכם לא יראה בעין יפה את העובדה שילדכם נעדר הרבה מן הלימודים. בימינו יש ביקורת רבה כלפי הורים על כך שילדיהם נעדרים מבית הספר, והורים רבים חשים נרדפים, כאילו הם ניצבים כנגד בית הספר. אמנם בתי ספר אכן מודאגים כשילדים נעדרים ולעתים מערבים את משרד החינוך בנושא (דיווח לקצין ביקור סדיר כדי להבטיח את התמדת התלמידים במערכת החינוך). לפי החוק, על ילדכם להיות בבית הספר בכל ימי הלימודים, אולם חרדה מביתהספר היא סיבה מובנת להיעדרות. מניסיוננו, אם נציגי בית הספר רואים שאתם מנסים לגרום לילדכם להגיע, לרוב הם יגלו הבנה ואף ישתדלו לסייע ככל האפשר; העובדה שאתם עושים מאמצים כדי לעבוד עם ילדכם ולהחזירו לביתהספר תזכה להערכה. הגישה ההדרגתית לחזרה לביתהספר אינה זרה לבתי ספר ולמשרד החינוך, אולם מובן שיהיה עליכם לארגן זאת מראש עם ביתהספר ולהיפגש את המחנכת של ילדכם, עם רכז השכבה או עם המנהל, ועם כל גורם אחר שמעורב בפיקוח על הנוכחות של ילדכם. בפגישה דונו באפשרות לבנות תכנית פעולה שמורכבת מצעד אחר צעד עם בית הספר.

אם ילדכם לא הולך כעת לבית הספר בכלל, יהיה עליו להגדיל באופן הדרגתי את משך הזמן שהוא שוהה שם. אל תזלזלו בקושי של ילדכם לעשות זאת וחשבו מראש על פרסים שתוכלו לתת לו סמוך ככל האפשר לעמידתו במטרות שהצבתם לו. כדאי גם להחליט על מקום בטוח שילדכם יוכל ללכת אליו כדי להירגע, כדי שתהיה לו אפשרות לשחרר מתחים מבלי לעזוב את שטח בית הספר. חדר מחשבים יכול להיות פתרון טוב; אם בבית הספר של ילדכם אין חדר כזה, תוכלו להתייעץ עם המחנכת לאן כדאי לילדכם ללכת במצב כזה. גם המשרד של רכז השכבה או המזכירות יכולים לשמש לשם כך. כמו כן, כדאי שיהיה גורם בבית הספר שילדכם יוכל לפנות אליו במקרה שהוא חש חרדה. חשוב גם לקבוע מראש באיזה אופן יוכל ילדכם לגשת לאדם או למקום הזה - לדוגמה אם הוא חש מצוקה בזמן שיעור ולא יכול לבטא את תחושותיו בפני המורה או בפני הכיתה. ייתכן שבית הספר יוכל לצייד את ילדכם באישור בכתב שיוכל להציג למורה, במקום שיהיה חייב לדבר, וכך יינתן לו פסק זמן כדי להירגע בזמן חרדה. שיטה מוצלחת נוספת היא שימוש בחונכים: בית הספר מצמיד לילדכם ילד גדול יותר שאליו יוכל לפנות במקרה הצורך או שייפגש עמו על בסיס יוםיומי כדי לראות איך הוא מסתדר. המטרה העיקרית של כל השיטות שלעיל היא לגרום לילדכם להגיע לבית הספר בהדרגה בליווי מערכות תמיכה רבות ככל האפשר, כדי לסייע לו לחוש בנוח ולהישאר בבית הספר ככל הנדרש, בהתאם לצעדים שהוגדרו בתכנית הפעולה. תוכלו להשיג מטרה זו בהצלחה אם תשתפו פעולה עם בית הספר של ילדכם.

האם להעביר את ילדי לבית ספר אחר?

לעתים שואלים הורים, שבאים למרפאה שלנו מפני שילדיהם לא רוצים ללכת לבית הספר, אם כדאי לנסות להעביר אותם לבית ספר אחר. לעתים קרובות הילד רוצה מאוד לעבור בית ספר וחש שהדבר יפתור את כל בעיותיו. ילדים מאמינים לרוב שלא יחושו חרדה בבית הספר החדש, ושיהיו להם הרבה חברים. לצערנו, החלפת בתי ספר כמעט אף פעם אינה עוזרת לילד להיות פחות חרד ובדרך כלל אותן הבעיות צצות שוב לאחר תקופה קצרה בבית הספר החדש, שבמהלכה הכול מתנהל כשורה. כפי שציינו, לילדים שסובלים מחרדה קשה ללכת לבית הספר כי עליהם להיפרד מכם או ממטפל אחר, לענות על שאלות בכיתה, להיבחן, לעבוד בקבוצות קטנות, לשחק עם ילדים אחרים בהפסקה או להתמודד עם דברים שילדים אחרים יאמרו להם. גם בבית הספר החדש יהיה עליהם לעשות את כל הדברים האלה.

שיתוף פעולה עם בית הספר של ילדכם


קבעו פגישה עם המחנכת או עם רכז השכבה ברגע שילדכם .נעדר מבית הספר בקביעות.
הסבירו למה לדעתכם ילדכם חושש ללכת לבית הספר, .ובקשו לשמוע את חוות הדעת של המחנכת.
ציינו את הבעיות שילדכם הזכיר בנוגע לבית הספר, למשל .הצקה, כדי שבית הספר יוכל להתחיל לטפל בהן.
הכינו תכנית פעולה הדרגתית כדי לסייע לילדכם לחזור . לבית הספר. עשו זאת יחד עם ילדכם ועם המחנכת כדי לקבל רעיונות.
העלו את האפשרות למקום בטוח בבית הספר.
היפגשו עם המחנכת על בסיס קבוע כדי לבדוק את מידת ההתקדמות של ילדכם ולפתור בעיות בתכנית שהתוויתם.
שמרו על גישה חיובית כלפי בית הספר גם אם נדמה לכם. שהמצב לא טופל כראוי. אם תתלוננו על בית הספר באוזני ילדכם, סביר להניח שילדכם לא ירצה לחזור אליו.
הבהירו לילדכם שהוא חייב ללכת לבית הספר על אף . חרדותיו. הדבר יעביר לו את המסר שהימנעות מהמצב אינה פתרון וכן יראה לבית הספר שאתם רוצים שילדכם יחזור ללימודים.

מצד שני, אם הפחדים והדאגות של ילדכם בנוגע לבית הספר קשורים לילדים מסוימים שמתנכלים לו או לתחושה שאין לו הרבה חברים, ייתכן שתחושו שהגיוני להעביר אותו לבית ספר אחר. בכל זאת, המעבר לא יפתור בהכרח את כל הבעיות של ילדכם. ייתכן שבהתחלה יחוש ילדכם שכולם נחמדים אליו בבית הספר החדש ואף ירכוש כמה חברים אך אם בעבר הוא התקשה ליצור חברויות - סביר להניח שיהיה לו קשה גם כאן. כמו כן, אם בביתהספר הקודם התנכלו לו ילדים, יש סיכוי רב שגם בבית הספר החדש יהיו ילדים לא נחמדים. אם לילדכם יש כישורים חברתיים נמוכים, הוא עלול להפוך למטרתם של ילדים כאלה.

על ילדכם ללמוד איך לרכוש חברים טובים ולהתמודד עם ילדים שמתנכלים לו, בעזרת תמיכה מבית הספר. במקרים מסוימים מעבר ביתספר יכול לעזור לפתור את הבעיות של ילדכם. אם לילדכם יש קשיי למידה משמעותיים שלא מקבלים מענה מספק בבית הספר הנוכחי, מעבר לביתספר אחר הוא פתרון הגיוני. אולם יש לשקול את האפשרות הזאת רק לאחר שיחה עם המורים של ילדכם כדי לבדוק מה אפשר לעשות כדי לתמוך טוב יותר בילדכם בבית הספר הנוכחי.

החלפת בתי ספר היא תהליך מבלבל לכל ילד, שכן עליו להתרגל למורים חדשים, לילדים חדשים ולתכנית לימודים שונה, מה שיכול לגרום בהתחלה לחרדה נוספת. אם בכוונתכם להעביר את ילדכם לבית ספר אחר, עליכם לחשוב על כך היטב ולהתייעץ עם המחנכת של ילדכם על הדרך הטובה ביותר לעשות זאת.


מה לגבי חינוך ביתי?

יש ילדים שחוששים מאוד מביתהספר ומעדיפים להישאר בבית. הם אינם רוצים להחליף בית ספר מפני שהם יודעים שגם אז יחושו חרדה. לעתים הורים חשים שבמקרים כאלה עדיף שילדיהם ילמדו בבית. הורים וילדים רבים שמגיעים אלינו למרפאה מתעניינים באפשרות של חינוך ביתי ומתייעצים אתנו אם כדאי להם לשקול זאת. חוק חינוך חינם לילדים חולים התשס"א מסדיר את מימון לימודיהם של ילדים המאושפזים בבית חולים ושל ילדים חולים על ידי המדינה (ראו חוזר מנכ"ל בנושא חינוך ביתי באתר משרד החינוך). החינוך הביתי, שלא מתוך אידיאולוגיה, מיועד לילדים שלא יכולים ללכת לבית הספר, לרוב מפאת מחלה - לדוגמה ילדים עם בעיה גופנית שלא מאפשרת להם ללכת לבית הספר או כאלה שעוברים טיפולים רפואיים, ובעבורם הליכה לבית הספר אינה תמיד אפשרות מעשית. לעתים גם ילדים שסובלים מבעיות לא גופניות, למשל חרדה או דיכאון, לומדים בבית מפני שהחרדה או הדיכאון שלהם חמורים מכדי לאפשר להם ללכת לבית הספר. אולם מדובר במקרים נדירים, וגם אז הלימודים בבית אפשריים רק לתקופה קצרה שאינה מספיקה לכסות את כל נושאי הלימוד בבית הספר. אנו מאמינות שהלימודים בבית לא יפחיתו את דרגת החרדה של הילד ויכולים אף להחמיר אותה. בפרק 4 תיארנו כיצד הימנעות גורמת לחרדה להימשך. למעשה, לימודים בבית מאפשרים לילד להימנע כמעט מכל המצבים מעוררי החרדה, היות שאינו חייב לצאת מפתח הבית! כמו כן, הילד לא נפגש עם חברים ללימודים. מוטב לתכנן תכנית פעולה הדרגתית כדי להחזיר את ילדכם לבית הספר מאשר לאפשר לו להישאר בבית כל הזמן. אם ילדכם חרד מאוד מבית הספר, על התכנית להיות הדרגתית מאוד. לעתים רחוקות, אפשר להיעזר בחינוך ביתי כחלק מהצעדים בתכנית הפעולה של ילדים חרדתיים מאוד: חינוך ביתי למשך כמה שעות בשבוע יכול להיות חלק מהצעדים הראשונים בתכנית, והצעדים הבאים יהיו ללכת לבית הספר באופן חלקי או לקבל שיעורים פרטיים בתוך שטח ביתהספר, כדי לעזור לילדכם להתרגל מחדש לסביבת ביתהספר. אולם במקרה כזה יש להבהיר לילדכם שהחינוך הביתי הוא חלק מתכנית מוגבלת בזמן בטווח קצר.

מה לגבי הצקה בבית הספר?

הצקה בבית הספר מחייבת טיפול. הצקות יכולות לכלול קריאה בשמות גנאי, הערות מעליבות או אלימות גופנית, למשל דחיפות או, במקרים חמורים יותר, מכות. כל בתי הספר בארץ נדרשים לקבוע קוד התנהגות, תקנון או אמנה שבהם מנוסחים נוהלי המשמעת הנהוגים בבית הספר (ראו חוזר מנכ"ל בנושא אלימות וקידום אקלים בטוח במוסדות חינוך באתר משרד החינוך). אלו כוללים הנחיות שבית הספר מחויב לנהוג לפיהן במקרה של אירועי אלימות בבית הספר.

אם ילדכם סובל מהצקה, חשוב שתיידעו את בית הספר כדי שאפשר יהיה לטפל בנושא בהתאם למדיניות הבית ספרית. חשוב שילדכם יחוש שיש לו שליטה מסוימת בתוצאות של התערבות בית הספר בהצקה. יש לשתף את ילדכם בדיונים פתוחים על אופן הטיפול בהצקה ולתת לו הזדמנות לבטא את חששותיו כדי שאפשר יהיה לנקוט אמצעים כדי להפיגם.

השלב הראשון הוא להכיר בכך שבית הספר יכול לדאוג לטובת ילדכם ולקבל עליו אחריות. יש להעביר לילד מסר ברור שהצקה אינה מקובלת ושיש לטפל בה בחומרה. נוסף על כך, כדאי שתכינו עם ילדכם תכנית ברורה לגבי דרכי תגובה אפשריות שלו להצקות עתידיות. היעזרו באסטרטגיות לפתרון בעיות שמתוארות בפרק 10 כדי לסייע לילדכם למצוא דרכי תגובה שונות למצבים של הצקה ולהעריך איזו מהן היא היעילה ביותר בעבורו.

סירוב ללכת לבית-הספר נקודות עיקריות

נסו לברר למה ילדכם מסרב ללכת לבית הספר; שוחחו עמו ועם אנשי צוות.

עבדו בשיתוף פעולה עם בית הספר של ילדכם.

הכינו תכנית פעולה הדרגתית כדי להחזיר את ילדכם לבית הספר.

ודאו שבית הספר של ילדכם מטפל בכל הצקה שילדכם מדווח עליה.

מתוך הספר "איך להתגבר על הפחדים והדאגות של ילדכם" מאת קת'י קרסול ולוסי וילטס הוצאת דיונון מבית פרובוק אוגוסט 2014. מחיר מומלץ 59 שקלים

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום