הורים צעירים - ילדים עם ADHD

(0)
לדרג

גיל הורים צעיר מעלה את הסיכון להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בצאצאים, כך עולה ממחקר מקיף מבוסס אוכלוסיה; גם גיל הורים מבוגר מדי לא מומלץ

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

לילדים שנולדו להורים צעירים סיכון מוגבר להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), כך עולה מנתוני מחקר גדול, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יותר ויותר מחקרים הצביעו על קשר בין גיל ההורים להפרעות פסיכיאטריות בקרב ילדיהם. עם זאת, ישנן עדויות לא עקביות באשר להשפעה של גיל ההורים על הסיכון להפרעות קשב וריכוז, ובמסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע אם גיל הורים צעיר או מבוגר קשור עם הסיכון להתפתחות ADHD.

החוקרים זיהו 10,409 משתתפים עם ADHD שנולדו בפינלנד בין 1991-2005 ואובחנו בין 1995-2011 ו-39,125 ביקורות תואמות במין, תאריך ומקום לידה. נערך ניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון נתונים שונים כמו היסטוריה הפסיכיאטרית של ההורים, מצב סוציו-אקונומי של האם, מצב משפחתי, עישון של האם במהלך ההריון, מספר לידות קודמות ומשקל לידה לגיל הריון.

מהנתונים עולה כי כאשר האב צעיר מ-20, הסיכון להתפתחות ADHD בילד היה גבוה פי 1.5, בהשווואה לסיכון בילדים לאבות בני 25-29. באמהות באותה קבוצת גיל תוארה עליעה של פי 1.4 בסיכון לצאצא עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. עוד זוהה קשר הפוך בין גיל אם מתקדם ובין ADHD.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה קשר בין ADHD ובין גיל צעיר של האב או האם בעת הלידה. על אנשי צוות רפואי העובדים עם הורים צעירים להכיר בסיכון המוגבר ל-ADHD בצאצאים, בתקווה כי הדבר יביא לשיפור האבחנה המוקדמת.


ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום