הסרטן הנפוץ (והבלתי ידוע) בעור

(0)
לדרג

סרטן עור? המחשבה הראשונה העולה לראש היא סרטן מסוג מלנומה. אבל קיימים שני סרטני עור שכיחים הרבה יותר, מסוג קרצינומה: סרטן תאי בסיס וסרטן תאי קשקש

מאת: ד"ר אסי לוי

לפני שנים היה מקובל לחשוב כי חשיפה לשמש תורמת לשיפור הבריאות הכללית. כיום, ידוע היטב כי בעוד שלשמש אכן תכונות חשובות, הרי שחשיפה ממושכת לשמש טומנת בחובה נזקים וסכנות, כגון הופעת כתמי צבע על פני העור, הופעת קמטים ונזקים אסתטיים אחרים (הזדקנות מואצת של העור) והתפתחות של גידולים סרטניים עוריים.

גידולים סרטניים של העור (אילוסטרציה)
גידולים סרטניים של העור (אילוסטרציה)

מהם סוגי גידולי העור הסרטניים?

ניתן לחלק את גידולי העור הסרטניים לשתי קבוצות עיקריות.

1. גידולי עור מסוג מלנומה - זוהי קבוצת הגידולים הפחות שכיחה אך היותר קטלנית - ומוכרת לכל. לרוב, היא באה לידי ביטוי ראשוני על ידי הופעת נגעי עור בצבע חום שחור, אסימטריים, בעלי גבולות לא ברורים וגדולים משישה מ"מ בקוטרם.

2. גידולי עור אשר אינם מלנומה (non melanoma skin cancer) - זוהי הקבוצה היותר שכיחה, אך באופן מפתיע, היא כמעט אינה מוכרת לציבור. בקבוצה המכונה "קרצינומה", ישנם שני גידולים עיקריים: סרטן תאי בסיס (basal cell carcinoma) וסרטן תאי קשקש (squamous cell carcinoma). סרטן תאי הבסיס הוא הגידול הסרטני הנפוץ בעולם, אולם רק לעיתים רחוקות מאוד הוא גורם למוות. סרטן תאי הקשקש גם הוא נפוץ מאוד וכאשר הוא מתפתח הוא עלול לגרום להתפתחות נזק מקומי באזור הגידול, לגרורות ואף למוות.

מהם גורמי הסיכון לפיתוח קרצינומה של העור?

גורמי הסיכון לפיתוח קרצינומה כוללים: גיל (ככל שהגיל עולה, עולה גם הסיכון), חשיפה רבה לשמש במהלך החיים ועור בהיר.

סרטן תאי הקשקש מתפתח פעמים רבות מנגע טרום סרטני מקדים, ששמו קרטוזה אקטינית (actinic keratosis). נגעים אלה מוגדרים כנגעים מקושקשים הנובעים מגדילה בלתי נורמלית של תאי עור והם מהווים את הגידולים הטרום סרטניים השכיחים ביותר בעולם.

על פי ההערכה, לפחות כ-10% מאוכלוסיית המדינה (כ-800 אלף אנשים בישראל) סובלים מנגעים טרום סרטניים מסוג זה בעור. הנגעים ממוקמים באזורים חשופי שמש ומהווים סממן לסיכון מוגבר להתפתחות קרצינומה באופן כללי וקרצינומה של תאי קשקש בפרט.

נגעים אלה עלולים לגרום לגרד, רגישות, תחושת צריבה או שריפה מקומיים ולעיתים מרקם העור "מרגיש" כמו נייר זכוכית. אולם, לרוב, הנגעים המוקדמים הללו אינם מלווים בתסמינים כלשהם, כך שרבים מהאנשים המפתחים נגעים עוריים טרום סרטניים נוטים לחשוב שהכתמים המקושקשים המופיעים בעור עם השנים הם תמיד "כתמי גיל" בלתי מזיקים. בעקבות זאת, שיעור האבחון של בעיית הנגעים הטרום סרטניים הוא נמוך במיוחד ומרבית החולים אינם מאובחנים ומטופלים בשלב הטרום סרטני.

מהי המשמעות של גידול טרום סרטני? כיצד הוא צפוי להתפתח?

עם הזמן, הנגעים יכולים להישאר ללא שינוי, לשגשג, לסגת באופן עצמוני, להופיע שוב - והסכנה הגדולה ביותר היא כמובן להתפתחות של סרטן תאי קשקש. הסבירות כי נגע טרום סרטני בודד יהפוך לקרצינומה של תאי קשקש משתנה מאוד, בין המחקרים השונים - ועומדת על בין חצי אחוז לחמישה עשר אחוזים בשנה. באופן תואם, ככל שישנם יותר נגעים, הסיכון לכך עולה.

מדוע כדאי לטפל בנגע טרום סרטני?

המניעים לטיפול מגוונים וכוללים הקלה בתסמינים של גרד, רגישות וכיו"ב, שיפור ההופעה האסתטית והסיבה החשובה ביותר היא מניעת הפיכת הנגע לסרטן תאי קשקש. מכיוון שאין כל אפשרות לחזות איזה נגע טרום סרטני יהפוך לסרטני ואיזה לא, הרי שמומלץ לטפל בכל האזור הנגוע.

לכן, מומלץ לגברים ונשים מעל גיל 55 להיבדק על ידי רופא/ת עור באופן שגרתי, לפחות אחת לשנה ואף בתדירות גבוהה יותר כאשר קיימת היסטוריה של חשיפה ממושכת לשמש ו/או היסטוריה אישית או משפחתית של גידולי עור.

כאשר מתבצע אבחון מוקדם, ניתן לטפל בנגעים הטרום סרטניים. בשלב זה, הטיפול פשוט באופן יחסי ותלוי בגודל הנגעים, במספרם ובמידת המפושטות שלהם. בנגעים בודדים, הטיפול כולל צריבת הנגעים על ידי שימוש בחנקן נוזלי, הסרה כירורגית בטכניקות שונות והרס הנגעים על ידי שימוש בלייזרים מסוגים שונים (כלים מוכרים גם להסרת שומות מטעמים אסתטיים). כאשר קיימים נגעים רבים ו/או נגעים בפיזור מפושט יש צורך בטיפולים אשר יאפשרו כיסוי של אזורי עור נרחבים יותר.

בין הטיפולים האלה ניתן למצוא תכשירים למריחה מקומית. היתרון בטיפולים אלה הוא כי הם מאפשרים טיפול גם בנגעים אשר אינם גלויים לעין, אך קיימים תחת פני העור - ובעתיד יהפכו לנגעים גלויים. הטיפול דורש מריחה של תכשיר על פני האזור המעורב, בתדירות ובמשך זמן אשר משתנים בין תכשיר לתכשיר. גם שיעור תופעות הלוואי וחומרתן משתנה בין תכשיר לתכשיר: תכשירים המשמשים למשך טיפול קצר יגרמו במקרים רבים לחוסר נוחות גדול יותר למטופלים. מנגד, תכשירים עדינים יותר ידרשו משכי טיפול ארוכים יותר, אך פחות ישפיעו על נוחות המטופלים, כך שאפשר להתאים טיפול ספציפי לכל מטופל/ת בהתאם למצבו/ה.

גידולים סרטניים של העור (אילוסטרציה)
גידולים סרטניים של העור (אילוסטרציה)

האם ניתן להיחשף לשמש בעת הטיפולים?

בעת הטיפול נדרשת הגבלה בחשיפה לשמש, כך שעדיף לבצע את הטיפול בתקופת החורף. החורף הוא בדיוק הזמן לאבחן ולטפל. אם לא נבדקת במשך תקופה ארוכה ע"י רופא עור, כדאי ללכת להיבדק עכשיו. במידה והנגעים הטרום סרטניים התפתחו כבר לסרטן תאי קשקש, הרי שהטיפול הופך למורכב יותר ועלול להיות כרוך בתחלואה משמעותית נלווית. הטיפול כולל פרוצדורות מוכרות מסרטנים אחרים, דוגמת ניתוחים מורכבים יותר, הקרנות ולעיתים גם כימותרפיה.

הכותב, ד"ר אסי לוי, הוא רופא עור במרכז הרפואי בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום