סרטן העור: רק חצי בודקים שומות

(0)
לדרג

סקר בינלאומי לרגל הקיץ מגלה כי לעתים במדינות שטופות השמש המודעות לנזקי השמש נמוכה יותר; מה המצב בישראל, ומהו השוני בהרגלים בין נשים לגברים?

מאת: מערכת zap doctors

רוב האנשים בעולם (52%) לא בדקו מעולם את השומות שעל גופם אצל רופא עור. אלו הם תוצאות מחקר בינלאומי חדש שנערך ב-23 מדינות ברחבי העולם.

עוד עולה מהמחקר, שנערך על ידי מותג הדרמו-קוסמטיקה לה רוש-פוזה, כי למקום הראשון במודעות להגנה מהשמש מגיעות שלוש מדינות שאינן בהכרח שטופות שמש במיוחד אירלנד, פולין ופורטוגל בכולן 69% מהנשאלים הצהירו כי הם משתמשים בקרם הגנה מהשמש בדרך קבע. במקסיקו שטופת השמש, לעומת זאת, רק 35% מצהירים זאת, ובאוסטרליה רק 32%.

כשזה נוגע לילדים, 87% מההורים לילדים מתחת לגיל 12 שנה טוענים כי הם מורחים תמיד או לעתים קרובות קרם הגנה על ילדיהם כאשר הם חשופים לשמש, עם הבדל קטן יחסית בין היבשות השונות.

אילו ארצות מובילות במודעות לבדיקת העור?

שוב אנו עדים שבמדינות כמו אוסטרליה ודרום אמריקה המהוות שניים מהאזורים שטופי-השמש ביותר בעולם, המודעות היא נמוכה ונראה כי כנגד כל הסיכויים, דווקא לאירופאים יש נטייה טבעית לבדיקת העור.

ומה המצב בישראל? על פי מחקר שנערך החודש בקרב כ-400 ישראלים על ידי לוריאל, המודעות היא גבוהה; הנשאלים מכירים את נזקי השיזוף והשמש, חשיבות ההקפדה על שימוש בקרם הגנה והתנגדו לאמירות שמראה שזוף הוא בריא או סקסי. כ- 90% מהנשאלים טוענים כי הם מגנים על עצמם מפני השמש, אולם חלקם רק בימים חמים במיוחד או במהלך חופשה או בים. עם זאת, צעדי מניעה כמו לבישת שרוולים ארוכים, חבישת כובע, או מריחת קרם הגנה על כל חלקי הגוף החשופים זוכים לשיעורי יישום לא גבוהים במיוחד.

רק 68% מהנשאלים בדקו במהלך חייהם שומות ונקודות חן אצל רופא עור, אולם רק 34% עושים זאת בצורה קבועה או קבועה יחסית. בדיקת נקודות חן ושומות פופולארית הרבה יותר ככל שגיל הנסקרים עולה. הנשאלים מקשרים את מרבית הפרמטרים לסיכון להתפתחות סרטן העור בצורה דומה יחסית, כאשר הבולטים ביותר הם היסטוריה משפחתית, היעדר מריחת קרם הגנה ומספר/גודל שומות החן.

בנוסף, נמצא כי נשים מגנות על עצמן מפני השמש בצורה קבועה יותר לאורך השנה, בעוד גברים מקפידים להגן על עצמם יותר כאשר נמצאים בחופשות, בחוף הים וכדומה. בדומה לנשים, קבוצות הגיל של 41 ומעלה מגנות על עצמן מפני השמש בצורה קבועה יותר לאורך השנה, בעוד שקבוצות הגיל הצעירות יותר מקפידים להגן על עצמם יותר כאשר נמצאים בחופשות, בחוף הים וכדומה. נשים מקפידות למרוח קרם הגנה על הפנים בצורה הרבה יותר אינטנסיבית מאשר גברים כמו גם מרכיבות משקפי שמש יותר.


בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום