האפליקציות ששומרות על הבריאות

(1)
לדרג

שמירה על הבריאות היא עניין רציני - והטלפונים החכמים מסייעים במגוון אפליקציות הבודקות לחץ דם, קצב לב, א.ק.ג ורמת סוכר

מאת: מערכת zap doctors

ככל שטכנולוגיות הסמארטפון ופיתוח אפליקציות מתקדמות ומתפתחות, הן חולשות על יותר ויותר תחומים בחיים ומנגישות גם תחומים מורכבים לאדם הפשוט.

הדבר נכון במיוחד בתחום הבריאות: המודעות למחלות, סימפטומים וסיכונים הולכת וגדלה - והאדם מעוניין יותר ויותר לעקוב בעצמו אחרי נתוני גופו, לקבל מענה מידי ולא להסתמך אך ורק על בדיקות תקופתיות אצל הרופא. התוצאה היא תחום חדש וצומח, בו נפגשים בריאות ופיתוח אפליקציות - ויוצרים כלים יעילים וטובים למעקב אחר סימפטומים.

מהם השימושים שניתן לעשות באפליקציות החדשות?

האפליקציות בשוק מגוונות ונותנות מענה למספר רחב של צרכים: ספירת צעדים, המלצות לפעילות גופנית ואכילה בריאה, מעקב אחר לחץ דם, ניתוח של מצבי רוח ובריאות נפשית, שיפור עבודה על שרירים, גילוי מוקדם של סרטן העור, פיתוח יכולות תקשורת עבור ילדים עם אוטיזם, שמירה על קשר ישיר עם רופא המשפחה ועוד. אספנו בשבילכם מספר אפליקציות אשר יכולות לעזור לכם במעקב אחרי מצבכם הבריאותי - ואף להציל חיים.

כיצד ניתן לעקוב אחרי דלקות אוזניים אצל ילדים בעזרת סמארטפון?

כל הורה יודע עד כמה ילדים רגישים לדלקות אוזניים: הם מגרדים את האוזן, מנענעים את הראש, אבל לא תמיד יודעים להגיד להורים מה לא בסדר. cellscope יצרה אוטוסקופ המתחבר לסמארטפון. האפליקציה רואה את מה שרואה האוטוסקופ ומקליטה את המתרחש בפנים האוזן. הסרטון נשלח לרופא, דבר המאפשר קבלת תשובה מידית והמלצת טיפול, ללא עיכוב ובלי לחכות לקבלת תור. אפליקציה כזו תהווה שינוי רציני עבור הורים לילדים חולים - ויכולה למנוע את הצורך להפסיד יום עבודה כדי לחכות לתור אצל רופא ילדים. כאן מדובר באפליקציה הנותנת מענה מהיר ונוח. אך יש גם אפליקציות אשר ממש יכולות להציל חיים.

איזה אפליקציות מסייעות בשמירה על מצב הלב ובדיקת לחץ דם?

אפליקציות רפואיות רבות מתמקדות בלב - ובצדק. זיהוי מוקדם של בעיות הוא כלי הכרחי להצלת חיים בכל הקשור לבעיות לב. מדידת לחץ דם אינה דבר קל. הבדיקה דורשת מכשיר אשר מפעיל לחץ על הזרוע ועוצר את זרימת דם. יש לכך שתי השלכות מרכזיות. הראשונה היא שלא ניתן לעשות מדידה לאורך זמן, מכיוון שהמכשיר עוצר את זרימת הדם. השנייה היא שלא ניתן לעשות מדידה בזמן שינה, מפני שהרכבת המכשיר ותחושת הלחץ שהוא יוצר על הזרוע מעירים את האדם. המשמעות היא שלא ניתן לעשות בדיקות מגוונות של לחץ דם. הדבר בעייתי מכיוון שמחקרים מראים שירידה של 5% בלחץ הדם בזמן שינה מורידה את הסיכוי לקבלת מחלות לב ב-20%.

המכשירים הביתיים הקיימים כיום לא מאפשרים מדידת לחץ דם בזמן שינה. יתר לחץ דם משפיע רבות על הגוף - ומחליש אותו. אולם ההשפעה היא עדינה ומתמשכת - ולכן אנשים רבים לא שמים אליה לכך. צמיד לביש אשר ימדוד לחץ דם לאורך זמן יעזור לעורר מודעות ושינוי התנהגותי.

מכל הסיבות האלה גייסה Quanttus 19 מיליון דולר לפיתוח צמיד אשר עוקב אחר לחץ הדם של האדם הלובש את הצמיד. האפליקציה תספק מדדי לחץ דם ללובש ותמליץ על שינויי התנהגות בתחום התזונה, פעילות גופנית והקלה על לחץ, כדי למנוע לחץ דם גבוה. האפליקציה נמצאת בשלבי המבחנים הקליניים בשיתוף פעולה עם בתי חולים והחברה מקווה לקבל בקרוב את אישור ה-FDA.

כיצד ניתן למדוד את קצב הלב בעזרת אפליקציה?

חברות אחרות גם מתמקדות בלב. FITBIT המציאה צמיד אשר עוקב אחרי קצב הלב ומציגה אותו על צמיד לביש. בנוסף, הצמיד מעביר את כל הנתונים לאפליקציה שלו בסמארטפון ומציג נתוני שינה, גרפים וסטטיסטיקות על קצב הלב. באפליקציה ניתן גם להציב מטרות שונות בתחום הבריאות והכושר, במטרה לבצע מעקב טוב יותר.

גם א.ק.ג (ECG) ניתן לעשות כיום בבית באמצעות אפליקציות. ALIVECOR פיתחה מכשיר המתחבר אל גב הסמארטפון. מפעילים את האפליקציה ומניחים את האצבעות על המכשיר, כפי שהאפליקציה מראה. המכשיר מודד קצב לב ו-ECG. אפשר להוסיף הערות, כגון הפעילות שנעשתה לפני המדידה. כל המדידות נשמרות וניתן להעביר אותן לרופא במקרה הצורך. האפליקציה מציעה גם סטטיסטיקות וכך ניתן לעשות מעקב אחר ההשפעות של שינוי סגנון חיים ופעילות גופנית על הלב ישירות מהבית, בלי צורך בתור אצל רופא לבדיקת ECG.

כיצד ניתן לנטר את מצב הסוכרת בעזרת אפליקציה?

גם סוכרת היא מחלה אשר מהווה סיכון גדול - וזיהוי מוקדם בה הכרחי למתן טיפול נכון. Accu-Chek היא חברה המייצרת מכשירים למדידת סוכר בדם ולאחרונה החברה הוסיפה למכשיר גם יכולת להתחבר לבלוטות' - ולהעביר את כל המידע לאפליקציה המלווה את המכשיר. האפליקציה מאפשרת לעקוב אחר הנתונים, לקשר אותם לפעילות שהתרחשה לפני המדידה, ולהעביר את המידע לרופא.

האפליקציה מציעה דוחות שונים אשר יעזרו לזהות תבניות החוזרות על עצמן ברמת הסוכר בדם ולהסיק מכך על צורת חיים נכונה יותר, לניהול יום יומי של רמת הסוכר בדם.

לאפליקציה אישור של ה-FDA, דבר המחייב אותה לעמידה בסטנדרטים גבוהים. אי לכך, כאשר גילו תקלה באפליקציה, הוציאו אותה מחנות האפליקציות (app store), ביקשו מאנשים להפסיק להשתמש בה - והוציאו תיקון.

לסיכום: כיום אפליקציות יכולות לתת מענה בתחומים שונים של בריאות האדם, לאפשר לו לעשות מעקב ולקבל מידע באופן מידי, דבר אשר יכול להביא אף להצלת חייו. מאחר ומדובר במידע רפואי, חייב כל אדם לשים לב לכך שהאפליקציה בה בחר להשתמש עומדת בתנאים מחמירים ועברה ניסויים קליניים, אשר הוכיחו את נכונותה ובטיחותה למשתמש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום