הלל יפה: הלב נשבר ותוקן

(0)
לדרג

מקרה נדיר: נער שנפל מגובה של 20 מטרים ושרד בזכות ניתוח נדיר שבוצע בלבו. מומחה: השתמשנו בפתרון מאולתר, מכשיר המיועד ליצירת חיבור בעת ניתוח מעיים

מאת: מערכת zap doctors

בן 19 שנפל מצוק בגובה 20 מטר לפני כחודש והגיע לבית החולים הלל יפה עם פגיעות רב מערכתיות ועם פציעת לב קשה, זכה בחייו מחדש במרכז הרפואי הלל יפה.

לפני כחודש הגיע מאסרי היית'ם מכפר קרע לחדר המיון לאחר נפילה בחוף מכמורת. "הוא הגיע מרוסק לחלוטין", מסביר ד"ר בוריס קסל, מנהל יחידת הטראומה, "סבל מדימום מוחי, שברים בעמוד השדרה, בצלעות, באגן ובבגפיים התחתונות. היו לו דימומים בחזה ובבטן, קרעים במעיים ובטחול ובעיקר מה שאובחן בשלב מוקדם מאוד - דימום באזור הלב".

מאסרי הועבר במהירות לחדר ניתוח, שם נמצא כי מקור הדימום בלב הוא בקרע מורחב בפרוזדור הלב השמאלי. מדובר בפציעת טראומה שכמוה מתוארים מקרים בודדים בלבד בעולם בספרות המקצועית הרפואית - כתוצאה מכלל חבלות החזה הקהות המדווחות הסיכוי לפגיעה בלב הוא פחות מחצי אחוז, כאשר מכלל החבלות בלב, השכיחות של הפגיעה שהייתה למאסרי הינה 2%. כמו כן, שכיחות התמותה בפגיעות כגון זו של היית'ם היא יותר מ-80%.

"על מנת לעצור את הדימום, היינו צריכים להזיז את הלב ממקומו הטבעי", מספר ד"ר קסל. "כל הניסיונות להזיז את הלב לצורך הגעה לאזור הפגוע, לא צלחו מכיוון שהדבר גרם לירידות חדות בלחץ הדם והפרעות קצב קיצוניות, והדימום המשיך בלי הפסקה", הוא מתאר.

הפתרון שבו נקט ד"ר קסל היה שימוש במכשיר המיועד ליצירת חיבור בעת ניתוח מעיים פתרון מאולתר שהציל את חייו של היית'ם. היכולת להפסיק את הדימום, אפשרה גם ביצוע פעולות ניתוחיות אחרות נוספות שנדרשו להצלת חייו. היית'ם עבר 4 ניתוחים כירורגיים ואורתופדיים. במהלך כל הניתוחים קיבל כמות גדולה של מנות דם המשתווה להחלפת מחזור הדם בגופו בכללותו בכמות של כחמש פעמים. לפני כשבוע נשאו המאמצים פרי - הוא פקח את עיניו, חזר להכרה מלאה, והועבר להמשך טיפול במחלקה הכירורגית ועתה מתחיל בפעולות שיקום.

בספרות הרפואית תוארו מקרים בודדים בלבד אשר שרדו מצב של חבלה קהה בלב, שמיקומה גורם לדימום מאסיבי, ירידה בלחץ הדם באופן קיצוני, הפרעות קצב שלא ניתן לטפל בהן באופן תרופתי, ושסופן בדרך כלל מוות. "הפתרון היה פתרון ברירת מחדל", מסכם ד"ר קסל, "אבל זה הציל את חייו וזה מה שחשוב".

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום