יום העצמאות: זהירות עם הספריי!

(0)
לדרג

טקסים, בימות, מופעי רחוב, המולה, מנגלים. מה לזה ולעיניים? מתברר שהרבה מאוד סכנות אורבות לעיניים שלנו בחגיגות המסורתיות. איך לשמור על העיניים?

מאת: ד"ר דוד ורסנו

יום העצמאות הוא חג של מסיבות, של התרוצצות, ריקודים, השתוללות. הפעלתנות הרבה והלא שגרתית עלולה להביא אתה סכנות ונזקים לעיניים. להלן כמה סכנות אפשריות והדרכים להתגונן מפניהן.

פיצוצים

אמנם פחות מאשר לפני שנים, אבל עדיין חומרי נפץ שונים הם מעת לעת חלק מהחגיגה בוים העצמאות, ואיתם סכנות לעיניים. זיקוקי דינור, בידיים לא מיומנות, עלולים לשמש נשק מסוכן. זיקוק עלול לפגוע ישירות בפנים, וחלקים ממנו יכולים ליפול ולפגוע. אם זה בחבלה מכנית, אם זה בכוויה מבעירה או מחלקים חמים, אם זה בגירוי כימי מחומרי השריפה. המלצתנו: להתרחק מזיקוקים ומחומרים מתפוצצים. כמובן, לא לקרב אותם לעיניים ולפנים. אם נפגעתם, שטפו את העיניים במים זורמים. עדיין חווים הפרעות בראייה? פנו לרופא.

ספריי שלג

מיכלי ריסוס של ספריי שלג נפוצים מאוד. החומרים שבתוך המיכלים אמורים להיות בטוחים במגע, אבל לא תמיד ההבטחה הזאת מתקיימת. התזה ישירה של ספריי שלג אל העיניים יכולה לגרום גירוי רב, אודם, כאב ושריטות בקרנית. המשמעות היא סבל שיכול להימשך שעות ואף ימים, ובמקרים מסוימים גם זיהום ופגיעה קבועה בראייה. המלצתנו: אל תתיזו לפנים, ואל תתקרבו למי שמתיז בלי הבחנה. אם נפגעתם, שטפו את העיניים בהרבה מי ברז זורמים, ואם העין עדיין כואבת או רואה במטושטש פנו לרופא.

מנגל

ביום העצמאות המוני אזרחים מבלים בפארקים ובגנים בתחביב לאומי ותיק: על האש. הריח נישא למרחוק, ויש מנגל על כל גבעה רמה ותחת כל עץ רענן. ואיך אפשר לשכוח את המנפנף, העמל על איכות הגחלים לרווחת הרעבים שסביבו.

הערך הבריאותי של כל הבילויים האלה הוא נושא לדיון ארוך, אבל כאן נתמקד בעיניים. חימום בפחם יכול בקלות לגרום לפיזור של עשן ושל גיצים, ואלו יכולים לפגוע בעיניים. חשיפה לעשן עלולה לגרום לגירוי, אודם, תחושת גוף זר ודמעת מרובה. הפגיעה יכולה להיות כימית, מחומרי שריפה רעילים, ויכולה להיות מכנית, מחלקיקים קטנים, בגודל חלקי מילימטר, הנישאים בעשן וכשהם נצמדים למשטח העין גורמים לשריטות זעירות. סבל גדול במיוחד נגרם כאשר חלקיק כזה נצמד לצידו הפנימי של העפעף העליון, ומשפשף את פני הקרנית בכל מצמוץ. גיצים, שהם חלקיקים קטנים של חומר חם, לעיתים עדין בוער, הניתזים מהגחלים בעת נפנוף נמרץ, יכולים גם לגרום לכוויות מקומיות בקרנית. הכאב עז כמובן, ולא מאפשר המשך תפקוד. גם כאן המלצתנו היא קודם כל להמנע. לא להיות בענן עשן, לא להתקרב מדי אל המנגל, וגם לא להפריז בנפנופים. במידה שיש פגיעה בעיניים יש לשטוף את העיניים היטב בהרבה מי ברז זורמים, ואם נותר כאב או שיש טשטוש ראייה, לפנות לבדיקת רופא.

ובכל זאת, אל תשכחו שיום העצמאות הוא חג שמח. המשיכו לחגוג, רק זיכרו את כללי הבטיחות.

ד"ר דוד ורסנו הוא מנהל שירות הקרנית, המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) חבר באיגוד רופאי העיניים

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום