הפסקת הריון: מדריך לרגעים הקשים

(0)
לדרג

קיימתן יחסי מין בלתי מוגנים? גלולת היום שאחרי תועיל ב-72 השעות הראשונות. בהמשך, ניתן לבצע הפלה תרופתית. אחרי שבוע שביעי? הפלה כירורגית

מאת: ד"ר שלומי כהן-אילון

מסקר שנערך באתר zap doctors בקרב 772 משתתפות, עולה כי שליש מהנשים חוו הריון בלתי רצוי. הריון לא רצוי מוביל פעמים רבות גם להפסקת הריון. מצב של הפסקת הריון איננו נדיר בישראל - דו"ח של משרד הבריאות בנוגע להפסקות הריון בישראל מלמד מספר דברים מעניינים: שיעור הפסקות ההריון בישראל נמוך בהשוואה למדינות רבות באירופה; 97% מהבקשות לוועדת הריון בישראל מתקבלות; פעמים רבות, ההריון מופסק על רקע היותו הריון מחוץ לנישואים. אם גם את חווה הריון בלתי רצוי ושוקלת כיצד לפעול, המדריך הבא הוא בשבילך.

באופן כללי, עלייך לגלות את שלב ההריון - ובהתאם אליו ייקבע אופן הפסקתו. בכל מקרה, חובה לעבור ועדה להפסקת הריון, לפי נוהלי משרד הבריאות.

נשים רבות חוות הריון לא רצוי. איך מתמודדים עם מצב זה?

ראשית, יש לנסות להימנע ממצב כזה. נערות ונשים המקיימות יחסי מין, שלא במטרה להיכנס להריון, חייבות להשתמש באמצעי מניעה. קיים כיום בשוק מגוון רחב של אמצעי מניעה. בעזרתו של רופא נשים מומחה, יש לאתר את אמצעי המניעה האידאלי עבור המטופלת, בהתאם לנסיבות ולמאפיינים שלה, של בן זוגה ושל חיי המין שלה. בכל מקרה מומלץ שימוש בקונדום אשר יסייע גם במניעת מחלות מין.

שנית, במידה ולא היה שימוש באמצעי מניעה, או שהיה שימוש, אך הוא לא סייע בהגנה (למשל: הקונדום נקרע), או שהיו יחסי מין בכפייה (אונס, גילוי עריות) יש לשקול את מניעת ההריון בעוד מועד. מדובר באמצעי העומד לרשות הנערה או האישה - וזמין עבורה בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא. זוהי "גלולת היום שאחרי" שניתן ליטול עד כ-72 שעות מרגע קיום המגע המיני הבלתי מוגן.

זהו איננו תחליף לאמצעי הגנה, אלא אמצעי אשר מסייע לאשה למנוע מצב של הריון. גלולת היום שאחרי איננה הפלה ואיננה הפסקת הריון. היא טבליה המכילה הורמונים, אשר מונעים מההריון להיווצר.

במידה ושני קווי ההגנה הראשונים הללו לא היו בשימוש, קרי: לא היה שימוש באמצעי הגנה, או שהאישה לא נטלה את גלולת היום שאחרי, או שנוצר הריון למרות מאמצים למנוע אותו - וההריון הוא בלתי רצוי, יש לשקול הפסקת הריון.

כיצד על אשה שחושדת שהיא בהריון לנהוג?

רוב הנערות והנשים מתחילות בקניית בדיקת הריון ביתית. במקביל, יש לקבוע תור לרופא נשים. כיום קיימות בדיקות הריון ביתיות מתוחכמות, דוגמת "קליר בלו דיגיטל", שלא רק מזהות קיומו של הריון בשלב מוקדם מאוד, אלא גם מציינות את שבוע ההריון. יתרון זה הוא יתרון עצום כשמדובר בהריון לא רצוי.

מדוע חשוב לדעת את שבוע ההריון?

לגיל ההריון השפעה גדולה מאד על אופן הפסקתו. כך, אם ההריון מאותר עד שבוע שמיני (שבוע 7 מלא) ניתן ברוב המקרים לבצע הפלה תרופתית - ולא הפלה כירורגית.

מהי הפלה תרופתית? כיצד היא מתבצעת?

הפלה תרופתית כוללת נטילת שני סטים של תרופות, בהפרש של יומיים. הסט הראשון הוא גלולות הורמונליות המפסיקות התפתחות ההריון, מדקקות את רירית הרחם ומונעות השרשה של ביצית מופרית. הסט השני כולל תרופות הגורמות את צוואר הרחם להתרחב ואת חלל הרחם להתכווץ, במטרה לפלוט את החומר ההריוני. בכ-90-95% מהמקרים נפלט כל החומר ההריוני. בחלק מהמקרים, יש צורך בנטילת סט שני נוסף של תרופות, ובחלק מהמקרים אף תידרש התערבות כירורגית, זאת במידה וחלל הרחם לא התנקה לגמרי מהחומר ההריוני.

ומה באשר להפלה כירורגית? כיצד היא מתבצעת?

הפלה כירורגית כוללת את הרחבת צוואר הרחם ושאיבת תוכן חלל הרחם. ההליך נחשב להליך כירורגי והוא מבוצע בחדר ניתוח תחת הרדמה, לפני או אחרי שבוע 7 מלא להריון. הליך זה מבוצע עד שבוע 14 בכל בתי החולים, ובחלק קטן מהמרכזים הרפואיים עד שבוע 25. לאחר שבוע זה, הפלת התינוק כרוכה במה שמכונה "לידה שקטה": הפסקת דופק העובר ויילודו.

בכל מקרה, כל הפסקת הריון, בין אם כירורגית ובין אם תרופתית, מבוצעת רק לאחר אישור הוועדה להפסקת הריון.

כיצד עוזרת האפשרות לגלות את שבוע ההריון עוד בשלב הבדיקה הביתית?

נערה או אשה שחושדת שהיא בהריון לא רצוי מבצעת בדיקה - רואה מיד אם חששה מאושר, וגם רואה האם תיאלץ לעבור הפלה כירורגית. מידע זה הוא מידע חיוני מאד וכאשר הוא מתקבל בשלב מוקדם, זה עוזר מאוד ומקל על האישה שלא חייבת לחכות בתור לבדיקת רופא ובדיקת דם.

אשה החוששת מהריון לא רצוי מלאה בפחדים, תהיות וסימני שאלה, אשר חלקם נובעים גם משאלת אופן ביצוע ההפלה והצורך בגרידה. הודות לבדיקה שמגלה את שבוע ההריון, היא יכולה לחוש הקלה גדולה בשל האפשרות לעבור הפלה תרופתית, או להתחיל להתמודד כבר בשלב הבדיקה עם ההכרה בצורך להפלה כירורגית.

כמו כן, אם הבדיקה תבוצע בשבוע מוקדם מספיק, תוצאות הבדיקה יהוו אינדיקציה עבורה להזדרז ולא להתמהמה בפניה להליך הפסקת ההריון.

עוד עולה מהסקר באתר zap doctors כי מתוך 607 נשאלות, 40.4% השיבו כי גילו את דבר היותן בהריון עד שבוע 6. כלומר: אם חלק מהן מעוניינות בסיום ההריון, אזי הן יכולות למהר לבצע זאת, ללא צורך בהפלה כירורגית.

לסיכום: לגיל ההריון חשיבות רבה, בוודאי אם מדובר בהריון לא רצוי. האפשרות לגלות את שלב ההריון כבר בעת הבדיקה הביתית היא אפשרות מבורכת - חוסכת חששות, תהיות וסימני שאלה, וגם מונעת מצב של פספוס הזדמנות להפלה תרופתית, אשר קלה יותר מהאפשרויות האחרות.

ד"ר שלומי כהן הוא גניקולוג בכיר ומנהל היחידה לאנדוסקופיה גינקולוגית במרכז הרפואי "הרצליה מדיקל סנטר".

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום דימומים גניקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום