חולת סרטן תוכל להיות אמא

(0)
לדרג

בת 20 עברה טיפול חדשני של הקפאת שחלה בבי"ח כרמל; לאחר שתסיים את הכימותרפיה ותרצה להרות, יהיה ניתן להשתיל את השחלה הבריאה בגופה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

תקווה להורות. חולת סרטן צעירה עברה לאחרונה טיפול ייחודי שבו הוקפאה רקמת השחלה שלה, לפני ביצוע טיפולים כימותרפיים, על מנת שבעתיד היא תוכל להרות, ללדת ולהיות אמא.

"אחת הבעיות המרכזיות שלנו בנשים צעירות המתחילות טיפולים כימיים וקרינתיים במחלת הסרטן, היא הפגיעה המיידית בפוריות שלהן", מסבירה פרופ' מרתה דירנפלד, מנהלת היחידה לפריון והפריה חוץ-גופית (IVF) במרכז הרפואי כרמל. "הטיפולים הכימותרפיים וההקרנות גורמים להרס השחלה והביציות שבתוכה, משבשים את היכולת לייצר ביציות וגם את המנגנון ההורמונלי הנשי".

במקרה של צעירה זו, שהסרטן האלים התפשט בגופה בקצב מהיר, לא היה זמן להתכונן לתהליך של שאיבה או הקפאת ביצית שלוקח כשבועיים. מסיבה זו ביצעו הרופאים הקפאת שחלה, פתרון שימור הפריון מהיר וחדשני שקיים היום במעט מקומות בעולם ולא מצריך טיפולים הורמונאליים. הצעירה, שעברה בהצלחה את הניתוח, מסיימת בימים אלו את הטיפולים הכימותרפיים ולאחר שהיא תבריא לחלוטין ממחלת הסרטן היא תעבור בביה"ח כרמל ניתוח להשתלה של רקמת השחלה שנלקחה ממנה; מהרקמה הבריאה שתושתל, תיווצרנה ביציות חדשות, והצעירה תוכל להיכנס להריון ולהביא תינוק חדש לעולם. עד כה נולדו בעולם כ-50 ילדים מטיפול זה.

הקפאת רקמת שחלה כאמצעי לשימור פריון דורשת ידע וטכנולוגיה ברמה גבוהה ביותר, וזוהי האפשרות היחידה כרגע בילדות לפני גיל ההתבגרות, שעדיין לא מבייצות והמועמדות לכימותרפיה או השתלת מח עצם. פרופ' עופר לביא, מנהל היחידה הגינקו-אונקולוגית בכרמל, מסביר כי הטיפול מתבצע באמצעות לקיחת חלק מרקמת השחלה, בניתוח גניקולוגי בשיטה הלפרוסקופית ללא פתיחת בטן. רקמת השחלה שנלקחת בזמן הניתוח, עוברת טיפול במעבדה להפריה חוץ-גופית לצורך שימור והקפאה עמוקה בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות.

"בקרב נשים צעירות בישראל מאובחנים אלפי מקרי סרטן חדשים בכל שנה מכל הסוגים", מוסיף ד"ר גיל פאר רופא בכיר ומנהל המרפאה לשימור פריון ביחידה לפריון והפריה חוץ-גופית (IVF) בכרמל. "הצעירות חולות במחלות כמו סרטן השד, לוקמיה, סרטן בלוטות הלימפה ועוד. עד היום בוצע ביחידה לפריון והפריה חוץ-גופית IVF)) בכרמל שימור פריון לנשים רבות על ידי הקפאת ביציות או עוברים. הטיפול החדש לשימור הפריון באמצעות הקפאה של רקמת שחלה הוא בהחלט בשורה משמחת לנשים החולות".

בואו לדבר על זה בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום