אנגיואדמה: נפיחות מסכנת חיים

(66)
לדרג

הפנים התנפחו בבת אחת? מרגישים מחנק? ייתכן ומדובר באנגיואדמה: תגובה אלרגית של הגוף לתרופות, לסוגי מזון שונים או לעקיצות חרקים. יש לפנות בדחיפות לחדר מיון

מאת: ד"ר אבנר רשף

אנגיואדמה (בצקת - נפיחות) מהווה סיבה מרכזית לטיפול במוקדי הרפואה הדחופה (חדרי מיון). לרוב מדובר בהתקף פתאומי של בצקת באזור הפנים: עפעפיים, שפתיים, לשון ולוע, העלול לגרום להפרעות בבליעה וחנק. התקף אנגיואדמה עשוי להתעורר כחלק מתגובה אלרגית של הגוף לתרופות, לסוגי מזון שונים או לעקיצות חרקים.
אצל חלק מהסובלים מתופעות האנגיואדמה קיים בסיס גנטי.

לדוגמה, אנגיואדמה תורשתית היא מחלה גנטית נדירה, הנגרמת בשל מחסור באנזים "מעכב המשלים" C1 esterase Inhibitor - וגורמת גם היא להתקפים של נפיחויות ובצקות באזורים שונים של הגוף. ככל הידוע, כיום חיים בישראל כ-200 חולים באנגיואדמה תורשתית.

התקף בצקת שמתפתח בשפתיים, בלשון או בלוע עלול לגרום לחסימה של מערכת הנשימה, לחנק ואף למוות. צילום: שאטרסטוק

האם אנגיואדמה עלולה לגרום להלם אלרגי?

אכן. מצב נוסף מסוכן בחדר המיון הוא הלם אלרגי שמתבטא בירידת לחץ דם, התקף אסתמה וסכנת חיים כתוצאה מהלם.

התקף אנגיואדמה, בין אם נגרם עקב מחלה תורשתית ובין אם נגרם בשל תגובה אלרגית, עלול להיות מסכן חיים. כך, התקף בצקת שמתפתח בשפתיים, בלשון או בלוע עלול לגרום לחסימה של מערכת הנשימה, לחנק ואף למוות. מכאן החשיבות הרבה למתן טיפול והתערבות מיידית בחולים המגיעים לבית החולים כשהם סובלים מהתקף אנגיואדמה.

עד כמה קיימת מודעות לאנגיואדמה?

המודעות לאנגיואדמה גדולה היום מאשר בעבר, אך עדיין אין מודעות מספקת בקרב הצוות הרפואי בחדרי רפואה דחופה, בכל הנוגע לאבחון וטיפול בחולים המגיעים עם התקף אנגיואדמה. בשל כך, עלול להיות אבחון שגוי אשר מוביל למתן טיפול שאינו מתאים.

האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה והאיגוד הישראלי לרפואה דחופה הקים ועדה ייחודית, שמטרתה לבחון את המצב הקיים, בכל הנוגע לאבחון וטיפול ולקידום יישום הטיפול בחולים המגיעים למחלקות רפואה דחופה (חדרי מיון).

המלצות אלה יוצגו בכנס האיגוד הישראלי לרפואה דחופה, שיתקיים ב-15.4, במטרה לייצר אחידות בגישה הטיפולית באנגיואדמה תורשתית ושאינה תורשתית, במרכזים לרפואה דחופה ברחבי הארץ. אבחון ההתקף מחייב להבדיל בין אנגיואדמה עקב סיבה אלרגית (לדוגמה: אנטיביוטיקה, מזון או עקיצה) לבין אנגיואדמה מסיבות אחרות (לדוגמה: תופעת לוואי של תרופות ליתר לחץ דם, אנגיואדמה תורשתית).

מהו הטיפול באנגיואדמה?

כשמדובר בהתקף בצקת הנגרם מאלרגיה, כלומר שהגורם לו הינו חיצוני, כדוגמת אלרגיה למזון או עקיצה, הטיפול המקובל הינו מתן אדרנלין, סטרואידים ותרופות נגד אלרגיה.
כאשר מדובר בהתקף של אנגיואדמה תורשתית, או לחילופין התקף בצקת שנגרם כתוצאה מתגובה אלרגית לתרופות, הטיפול היעיל והמקובל כיום הינו פירזיר Icatibant)), ממשפחת חוסמי ברדיקינין, או תרכיז של C1 Inhibitor (ברינרט). השימוש בפירזיר הוכח כמקצר באופן משמעותי את משך ההתקף. הטיפול כלול בסל הבריאות עבור חולי אנגיואדמה תורשתית בלבד, משנת 2009. יתרון משמעותי של הטיפול הוא היותו מותווה לשימוש עצמי - וכיוון שהוא ניתן בזריקה, ישירות מתחת לעור, הוא מתאים ביותר לטיפול עצמי על ידי החולה בביתו.

צילום: שאטרסטוק

מהן כדאי לאדם הסובל מאנגיואדמה לדעת?

כאמור, לאבחון ומתן טיפול מהיר באנגיואדמה ישנן השלכות מכריעות. להלן מספר עצות עבור מי שעלולים לסבול מבעיה רפואית זו.

במידה ואתם חשים בנפיחות פתאומית באחד האיברים בגוף, בעיקר באזור הפנים והפה, פנו בהקדם לרופא או לבית החולים.

מומלץ להגיע לבית החולים כשאתם מלווים בבן משפחה מדרגה ראשונה.

שתפו פעולה ככל הניתן עם הרופאים בחדרי הרפואה הדחופה. במידה ונעקצתם, או אכלתם מזון שהינו חדש עבורכם בשעות הסמוכות להתקף האנגיואדמה, ספרו על כך לרופא.

במידה ואתם נוטלים תרופות קבועות, דווחו על כך לצוות הרפואי. התקפי אנגיואדמה נגרמים לא פעם כתוצאה מנטילת תרופות ליתר לחץ דם, גם אחרי חודשים ואף שנים מהתחלת טיפול.

היסטוריה רפואית - במידה וסבלתם בעבר מהתקף בצקת אחד או יותר, יש לדווח על כך לרופא. הדבר יסייע בקבלת תמונה רפואית טובה יותר באשר לבעיה הרפואית ממנה אתם סובלים.

היסטוריה משפחתית - במידה וידוע לכם על בני משפחה נוספים, מדרגה ראשונה או שנייה, שסבלו או סובלים מהתקפי בצקת או התקפי כאבי בטן קשים, ספרו על כך לרופא. אנגיואדמה תורשתית הינה מחלה גנטית, ולכן לא פעם אבחון של בן משפחה כחולה במחלה יסייע באבחון בני משפחה נוספים כסובלים מהמחלה.

ד"ר אבנר רשף הוא מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית והמרכז לאנגיואדמה, המרכז הרפואי "שיבא" - תל השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום