צ'י גונג: לעשות אהבה עם היקום

(11)
לדרג

צ'י גונג, חוכמת הריפוי, היא שיטה בת כ-4,000 שנה שהתפתחה בסין, הכוללת תנועה מדיטטיבית ונשימה. השיטה מביאה לשיפור ממשי ואף ריפוי במחלות כרוניות

מאת: מערכת zap doctors

"לעשות צ'י גונג זה כמו לעשות אהבה עם היקום" - כך אמר מאסטר מינגטונג גו, בן 54, מורה ומרפא בינלאומי, במהלך סדנת צ'י גונג שהעביר לאחרונה בישראל. מאסטר גו, מורה מוכר ומוערך אשר זכה לפני שלוש שנים בתואר הכבוד: מאסטר צ'י גונג העולמי, מייצג את שיטת ZHINENG CHIGONG "צי גונג - חוכמת הגוף המרפא" או בתרגום לאנגלית: WISDOM HEALING CHI GONG (צ'י - אנרגיית חיים; גונג - מיומנות, מיומנות העלאת הצ'י בגוף).

מה מאפשר הצ'י גונג לאדם לשפר באיכות חייו?

מאסטר מינגטונג: "צ'י גונג הוא מדע החיים - והתרגול מאפשר לכל אדם באשר הוא לעשות את הבלתי אפשרי - לאפשרי. מהתרגול הזה אפשר רק להשתפר ולשפר את איכות החיים, פיזית ונפשית. להיות מחוברים לחיים באמת, על כל הקשיים שלהם, מגבלותיהם וההיסטוריה האישית של כל אחד. כל עוד אנו חיים בגוף הזה, הבחירה היחידה שלנו, אותה אנו צריכים לבחור בכל יום: האם אני רוצה להיות חולה או בריא?".

ביקורו הבא של מאסטר מינגטונג בחודש מאי יהיה ביקורו השלישי בישראל, אליה הגיע לפני למעלה משנה, בעקבות מפגש יחודי עם איש העסקים, מייסדה של רשת שילב, איציק אורן. לפני 12 שנים חלה אורן בפרקינסון ומאז הוא מתרגל יוגה, הליכות, חדר כושר ופילאטיס. לפני כשנה וחצי, בניסיון למצוא ריפוי אלטרנטיבי לאחד מבניו, בן אחר שלו מצא באינטרנט את עדותה של ביאנקה מול, מורה אמריקאית שהיתה חולה בפרקינסון והשתמשה בתרופות שונות להקלת הסימפטומים - וסיפרה על המפגש שלה עם מאסטר גו וכיצד צ'י גונג, חוכמת הגוף, ריפא אותה לחלוטין - וכבר שלוש שנים שאין לה סימפטומים והיא לא משתמשת בתרופות.

"מעולם קודם לא שמעתי על צ'י גונג, אבל לא יכולתי להתעלם מהדברים שאמרה ביאנקה" מספר אורן בהתלהבות, "לקחתי כמה שיעורי צ'י גונג פרטיים והרגשתי שזה עושה לי משהו - והחלטתי לנסוע למאסטר לבדוק מה זה הצ'י גונג הזה".

צ'י גונג, שיטת ריפוי בת כ-4,000 שנים, התפתחה בסין. מדובר בתנועה מדיטטיבית המשלבת נשימה ו-ויזואליזציה המיועדת לריפוי, הארכת תוחלת החיים ושיפור איכות החיים. עשרה ימים אינטנסיביים, מבוקר ועד לילה, תרגל אורן צ'י גונג ומדיטציות.

"לראשונה בחיי הרגשתי שאני פוגש מורה אמיתי, שהרצון שלו הוא להעביר את הידע המדהים. זו שיטת תרגול עוצמתית המבוססת על ידע עתיק יומין, שכבר הוכיח את היעילות שלו בריפוי. לא רק תנועה ומדיטציה, אלא הסתכלות עמוקה, הוליסטית, פשוטה -להבנה המקיפה את כל תחומי החיים המשפיעים על הבריאות והאושר שלנו".

מכאן ועד להבאתו לישראל, זה היה רק עניין של זמן: "בתום הסדנה, הבנתי שאני חייב להביא אותו לישראל, כדי שיעזור לכמה שיותר אנשים - והוא הסכים".

במהלך הסדנה, חוו מספר משתתפים שיפור ניכר במצבם. בעיקר חולי פרקינסון. בין המשתתפים היה דוד, בן 70, מהנדס מרוסיה, שחלה בפרקינסון בעקבות אסון צ'רנוביל והגיע לסדנה כשהוא נתמך לחלוטין באשתו. בבוקר היום השני בסדנה, התרומם דוד מכיסאו ואחרי שנים רבות של הליכה בעזרת תמיכה, הוא הלך בכוחות עצמו והקיף את האולם לקול מחיאות הכפיים של המשתתפים המשתאים.

"מה שקרה לדוד זה לא נס", אומר מאסטר גו ומסביר: "המקרה שלו מדגים לכולנו מהן אפשרויות הריפוי שלנו: לא באמצעות תרופות, אלא באמצעות המיינד שלנו, התודעה שלנו והשדה האנרגטי שאנחנו יוצרים במהלך הסדנה. זה לא מבטיח כי השיפור יחזור על עצמו, אבל ללא ספק, עם תרגול איטי ויומיומי ונחישות לבחור בריפוי - יש סיכוי שנפגוש אותו יום אחד בריא. הריטריט הוא מסע שמכניס אותך לחיים החדשים - וככל שמתרגלים רואים בבירור שחרור של סימפטומים של המחלות, קלילות ושמחת חיים".

מינגטונג גו הוא אדם רזה, חטוב, פניו חלקות כמו של תינוק, חייכן וצחקן. נולד בסין למשפחה קשת יום בכפר קטן ונידח ונמסר לאימוץ. בן 16 היה סטודנט מצטיין למתמטיקה ואותר על ידי פרופ' אמריקאי בקולג' שהציע לו להשלים את התארים שלו בארצות הברית. הוא סיים תואר ראשון ושני במתמטיקה והשלים תואר באמנות והתמחות בצילום אומנותי. הוא מספר: "הייתי נטע זר בסין ונטע זר בארצות הברית. הייתי עסוק מרבית הזמן בשאלה מי אני, לאן אני שייך - ומה משמעות החיים שלי. הייתי אדם עצוב, סגור וחסר שקט".

בעקבות עזרה לחברה אמריקאית בתרגום ספר סיני העוסק בצ'י גונג, חוכמת הגוף המרפא, השתנו חייו מקצה אל קצה. "זה היה הספר הכי מיוחד שקראתי אי פעם. מיד הרגשתי קשר פילוסופי עמוק עם תוכן הספר. הייתי בן 30 והבנתי שמצאתי את היעוד שלי ואת הדרך הרוחנית שלי לממש את עצמי", מספר מינטגונג גו.

מהי הדרך שמצאת?

מינטגונג גו: "ללמוד לעומק צ'י גונג, חוכמת הגוף המרפא - ולעזור לכמה שיותר אנשים להבריא את עצמם פיזית ונפשית, כי כל אדם יכול לעזור ולתמוך בריפוי של עצמו ושל אחרים, הרבה מעבר למה שהוא מאמין כרגע".

מינטגונג גו עזב את ביתו ועבודתו כעוזר מחקר באוניברסיטה ונסע לסין לפגוש את מחבר הספר, גרנד מאסטר פרופ' פנג לינג, בן 75, רופא סיני שהתמחה ברפואה מערבית וברפואה סינית והיה מאסטר של 19 שיטות שונות של צ'י גונג. פנג לינג היה הראשון שחקר מדעית את השיטות השונות של הצ'י גונג ואת השפעת כל שיטה על ריפוי. בשנת 1980 הוא הקים את בית החולים היחיד בעולם ללא תרופות. חולים במחלות שונות הגיעו למרכז לחודש - ותרגלו כל היום. במשך עשרים שנות קיומו של בית החולים, שנסגר בהוראת הממשלה הסינית, תרגלו שם למעלה מ-200 אלף אנשים עם 185 מחלות שונות. התרגול נעשה בהצלחה של 95 אחוזי השפעה. גם כשמדובר במחלות כמו סרטן, פרקינסון, סקלורוזיס, סוכרת ועוד.

פנג פרסם למעלה מ-3,000 מחקרים ומתוצאותיהם הוא הרכיב שיטה אחת הידועה בשם צ'י גונג, הגוף המרפא, שהוכרה באמצע שנות ה-90' על ידי שר הבריאות והספורט של סין כשיטה האפקטיבית ביותר לריפוי.

מינגטונג גו נקשר לפנג ולמד אצלו במשך מספר שנים והתמחה במשך שנתיים במסלול לימודים המיועד למאסטרים. בשנת 2000 נסגר בית החולים ומאסטר גו חזר לארצות הברית, במטרה להקנות את הידע שרכש במשך מספר שנות לימוד למערב.

"לפנג יש רצון אמיתי, כאדם וכרופא, למצוא את סודות הריפוי העתיקים ולהביא אותם לעולם המודרני ולתוך המיינסטרים, לתועלת של כולם. הוא מיטיב לחבר בין רוחני למעשי, בין החיים הפרקטיים לאיזוטריה - והכל למען ריפוי באמצעות המיינד, הנפש, התודעה שהאדם מפעיל, כדי לחבר בין רוחניות לבין מדע מעשי, בין החיים הפרקטיים לבין לימוד אזוטרי עמוק, העוסקים במשמעות החיים ובריפוי החיים מהאספקט הפיזי, הרגשי והרוחני. הדבר המדהים לגלות הוא שלכל אדם יש פוטנציאל לרפא את עצמו".

אם זה כה מובן מאליו, למה הידע הזה לא נמצא אצל כולם?

"בעבר, לימודי הצ'י גונג היו סודיים, כי מרבית האנשים לא הבינו את עומקה של הפילוסופיה שעומדת מאחורי התרגול. היום התודעה הקולקטיבית משפיעה גם על כך שמלמדים קבלה וגם צ'י גונג. יש יותר התקדמות בנושא, אבל עדיין יש קושי גדול לרופאים, למשל, להיות פתוחים לזה, כי כולנו מתנהלים על פי הגישה הניוטונית, שמתייחסת רק לחומר ורק למה שנתפס על ידי החושים - והשאר לא קיים. סיבה נוספת שזה לא הפך לפופולרי, היא כי דרושה אחריות אישית. לצערי, רובנו עדיין מחפשים קיצורי דרך ולא מוכנים לקחת אחריות על הבריאות שלנו".

כמה זמן צריך לתרגל?

"תלוי מהן המטרות של האדם ומהם סדרי העדיפויות שלו. אם מדובר באנשים עם מחלות שאינן כרוניות, אולי כדאי להם לשקול ללכת לרפואה קונבנציונלית ולקבל שם טיפול. לעומת זאת, כשאנו מתמודדים עם מחלות כרוניות כמו סרטן, פרקינסון, סוכרת, סקלרוזיס או מחלות אחרות, צריך לתרגל הרבה - ובעיקר צריך מחויבות גדולה. אם אדם חולה יתרגל רק שעה אחת, ייתכן שהוא יצליח לשמור את האנרגיה שלו ואת מצבו הבריאותי ללא החמרה. אבל אם רוצים לשפר את המצב הבריאותי, צריכים לתרגל כל יום במשך מספר שעות".

בביקורו האחרון בישראל, הוכן ניסוי מבעוד מועד בבית החולים בילינסון. שלושה חולי פרקינסון במצבים שונים נבדקו ונרשמו מדדים שונים של מצבם ויכולת התנועה שלהם. לאחר כחצי שעה של תרגול עם מינגטונג גו, השלושה נבדקו ובאופן חד משמעי, בלטה הטבה במצבם.

אורן עצמו עסוק בימים אלה במציאת בית פיזי לצ'י סנטר ישראל, אשר יעניק שיעורים יומיים וריטריטים ארוכי טווח, לתועלתם של חולים ובריאים. "אני רוצה שיגיעו לצ'י סנטר ישראל אנשים עם מחלות כרוניות, קשישים ואנשים שהיו רוצים לעשות שינוי פיזי, נפשי או רוחני", אומר אורן: "זה החזון שלי והרצון שלי, מאז פגשתי בצ'י גונג, חוכמת הגוף המרפא".

מאסטר מינגטונג גו יקיים בישראל שתי סדנאות, ב-15-18/5 בבית הארחה בית אורן בכרמל וב-21/5 בבית העם ברשפון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום