בקע מפשעתי: מדריך ניתוחים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בקע מפשעתי הוא הבקע הכי נפוץ אצל גברים. מדוע הוא מופיע? מה הקשר שלו ללידה? ואיזה ניתוח הכי מתאים: פתוח או סגור? וגם: בקע פמורלי אצל נשים

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

כאשר אנו מדברים על "בקע", למעשה הכוונה היא לבליטה בדופן הבטן, באזור שבו קיימת חולשה מסוימת. "בטן" היא לא רק קיר קדמי, אלא גם קיר אחורי (לכיוון הגב), קיר תחתון (לכיוון האגן) וקיר עליון (לכיוון הסרעפת).

בתוך ובין הקירות הללו, יש נקודות אנטומיות אשר נוטות להיווצרות של בקעים. אחת הדוגמות לכך היא בקע בטבור, בו עוברים כלי דם בזמן ההריון; לאחר הלידה וניתוק חבל הטבור, נוצר מעין 'חור' שאמור להיסגר לבדו אך ולפעמים לא נסגר.

איך נוצר בקע מפשעתי?

בקע מפשעתי הוא בקע שכיח מאוד אצל זכרים, מכיוון שמעט לפני הלידה האשכים יורדים לשק האשכים ומושכים את השכבה הפנימית של דופן הבטן. היווצרות הבקע היא חלק מהתהליך הטבעי אצל עובר זכר - ולרוב המכריע הפתח נסגר לבדו. עם זאת, אצל חלק מהתינוקות, התהליך הטבעי אינו מתרחש - ונשאר להם בקע מולד. בקע זה עשוי להימצא ולא להפריע. כל עוד אין כאבים, רבים מעדיפים להתעלם ממנו. עם זאת, האזור נותר חלש - ולכן מאוחר יותר, בגיל ההתבגרות ואף יותר מאוחר, עלולים להופיע כאבים ואז צריך לטפל בבקע.

אצל מי הבקע עלול להופיע?

כל גבר נמצא בקבוצת סיכון לפתח בקע מפשעתי. מדובר במצב שכיח. למעשה כל גבר שלישי במהלך חייו עלול לסבול מבקע מסוג זה. חשוב לציין שאין לכך כל קשר לספורט או למאמץ, אלא אם המאמץ גורם להופעת סימנים של בקע קיים.

מתי חייבים לנתח?

אם מגלים בקע באקראי והוא אינו מפריע בשום צורה ואין כאבים או אי נוחות, אין צורך לנתח באופן יחסית דחוף, אך ההמלצה היא לתת לפציינט להחליט. ההוריה החד משמעית לניתוח דחוף היא כאשר יש בקע כלוא ובו התוכן הפנימי של הבטן נתקע בשק הבקע ובעקבות כך, עלול להיווצר נמק. זהו מקרה חירום אשר מחייב ניתוח דחוף. מלבד זאת, חייבים לנתח כל בקע מפשעתי שגורם לכאבים.

מה ההשלכות של אי ביצוע הניתוח?

במצבים בהם יש כאבים והכירורג מחליט שחייבים ניתוח, על הפציינט לבצע את הניתוח, מכיוון שאם לא יבוצע, עלולים להופיע בקע כלוא או חסימה פנימית. אלה שתי תופעות מסוכנות.

איזה ניתוחים קיימים לטיפול בבקע?

ניתוח בשיטה הפתוחה, השיטה הקלאסית שקיימת כבר הרבה שנים. תיקון הבקע נעשה דרך שכבה הקדמית. פותחים את העור מעל אזור ה"חולשה", מפרידים כל איבר ודופן משק הבקע ואז מניחים רשת באזור ותופרים. החתך הוא 5-10 ס"מ. היום פחות ופחות משתמשים בשיטה זו, אלא אם המצב הרפואי מחייב זאת, כמו במקרה של בקע גדול מאוד. ההחלטה תלויה במנתח.

ניתוח בשיטה הסגורה, היא שיטה לפרוסקופית אשר עושה שימוש במצלמה בגודל של 10 מילימטר ובעזרתה המנתח רואה מה לעשות ומשתמש בשני שרוולים קטנים בקוטר 5 מילימטר, כדי להכניס מכשירים לטיפול בבקע. הכירורג עובד באזור שכבה האחורית, במקור הבקע - וסוגר את הפתח הבקע בעזרת רשת (יש מגוון סוגי רשתות).

כמה זמן נמשך תהליך ההחלמה?

ההחלמה בשיטה הסגורה היא מהירה יותר, האשפוז הוא בן יום בלבד - והחזרה לעבודה ולשגרת היום יום היא לאחר כשבועיים. כחודש לאחר הניתוח, ניתן להתאמן ולעסוק בספורט. בשיטה הפתוחה, ההחלמה היא ארוכה יותר - וההמלצה היא להימנע מספורט ומהרמת משקל כבד לתקופה של 3-6 חודשים.

האם הבקע עלול לחזור?

בקע מפשעתי עלול לחזור. עם זאת, בעבר היה שיעור לא מבוטל של כעד-30% מהמקרים, בהם התרחשה הישנות הבקע, עם השיטות הישנות יותר, אשר כללו ניתוחים ללא רשת. עם תחילת השימוש ברשתות, ההישנות ירדה דרסטית לשיעור 5-10%. בעקבות השיטה הלפרוסקופית, ההישנות ירדה לשיעור פחות מ-1%.

האם אפשר למנוע הישנות בקע?

רבים מהמנתחים אינם מאמינים שניתן למנוע הישנות תודות להתנהגות הפציינט (כגון מניעת מאמץ גופני או לבישת חגורות למיניהם). זאת מכיוון שברוב המקרים, אם מתרחשת הישנות, מקורה באי קליטת הרשת בגוף, או תפקוד אחר ממה שצפה המנתח - ולכן אין הדבר תלוי בהתנהגות הפציינט.

האם גם נשים סובלות מבקע מפשעתי?

כן, גם בנשים הבקע המפשעתי הוא השכיח בין כל הבקעים, אך בשכיחות נמוכה הרבה יותר מהגברים. לעומת זאת, אצל הנשים הבקע הפמורלי שכיח יותר מאשר אצל גברים. בקע זה מסוכן יותר ומחייב ניתוח. הוא ממוקם קרוב לכלי דם במפשעה ונטייתו להיות כלוא. חשוב לבדוק היטב את מקורו, מכיוון שלעיתים מתבלבלים בינו ובין הבקע המפשעתי.

ד"ר יורי מנוסקין, מומחה בכירורגיה כללית ולפרוסקופית, מנתח בכיר באסיא מדיקל , סגן מנהל המחלקה הכירורגית בבי"ח ברזילי באשקלון.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום