ספורט - אימון נגד קטרקט

(0)
לדרג

מחקר מקיף מגלה כי הליכה או רכיבה על אופניים קשורות בסיכון מופחת לקטרקט תלוי גיל; מנגד, חוסר פעילות מלווה בסיכון מוגבר למחלת העיניים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לקטרקט בגיל מאוחר יותר, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Ophthalmology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הליכה או רכיבה על אופניים, אימון גופני, פעילות במקום העבודה, בבית או במשק הבית וחוסר פעילות בשעות הפנאי לבין הסיכון לקטרקט, תלוי גיל בנשים וגברים.

במחקר היו 52,600 משתתפים (23,853 נשים ו-28,807 גברים), בני 45-83. פעילות גופנית נקבעה על בסיס שאלונים למילוי עצמי בתחילת המחקר, ואבחוני קטרקט וניתוח קטרקט נקבעו על פי הרשומות הרפואיות.

במהלך מעקב ממוצע של 12 שנים, בשנים 1998 עד 2011, תועדו 11,580 מקרים של קטרקט תלוי גיל. לאחר התחשבות במשתנים השונים, זיהו החוקרים ירידה של 13% בסיכון לקטרקט בהשוואת משתתפים ברבעון העליון של היקף פעילות גופנית, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון. הליכה או רכיבה על אופניים (מעל 60 דקות ביום לעומת כמעט ואף פעם לא, ירידה של 12%) ופעילות במקום העבודה או תעסוקתית (עבודה ידנית קשה לעומת עבודה בעיקר בישיבה, ירידה של 16%) נקשרו גם הן עם סיכון מופחת לקטרקט. אימון גופני ועבודה במשק בית לא הורידו את הסיכון לקטרקט. חוסר פעילות בשעות הפנאי לווה בעלייה בסיכון לקטרקט (מעל שש שעות ביום לעומת פחות משעה ביום הביא לעלייה של 27%).

לדברי החוקרים, פעילות גופנית מאומצת, בעיקר בטווח הארוך, וסוגים ספציפיים של פעילות גופנית, דוגמת הליכה או רכיבה על אופניים, מלווים בסיכון מופחת לקטרקט; מנגד, חוסר פעילות מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט בניהול עמותת לראות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום