פסח: מכורים לניקיונות?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

פסח הוא חג בעל אופי כפייתי: הקפדה על ביעור חמץ וניקיונות. "חולי ניקיון" הם לא בהכרח בעלי הפרעה טורדנית כפייתית. מיהם הלוקים ב-OCD?

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2312981 (מספר מקשר)

בחג הפסח, האנשים הכפייתיים שבינינו נראים "כמו כולם" - וחריגותם אינה מורגשת. עבורם מדובר בשמונה ימים של קרנבל כפייתי... עם זאת, חולי ניקיון נחלקים לשתי קבוצות עיקריות.

לקבוצה הראשונה משתייכים אנשים בעלי תכונות אופי כפייתיות, אשר מתאפיינים בסדר, ניקיון, קפדנות, דייקנות וחסכנות. אנשים אלה יהיו גם בלתי גמישים, עם נטייה לפרפקציוניזם, בעלי סטנדרטיים אתיים מאוד גבוהים ומנהלים מוצלחים מאוד.

בקבוצה השנייה תמצאו את בעלי ההפרעה הטורדנית כפייתית (OCD), אלה הם האספנים הכפייתיים, תולשי השיער, שוטפי הידיים ועורכי הטקסים, למיניהם.

מהי אובססיה לניקיון?

אובססיה לניקיון היא רק אחד מהביטויים להתנהגות כפייתית. בסוג זה של אובססיה, ההתנהגות מתרכזת בניקיון והגנה מפני זיהומים ומחלות. פעולות הניקיון, למעשה, אינן מסתיימות לעולם - וההפרעה מתאפיינת בטקסי ניקיון רבים ותכופים, ללא קשר לרמת הניקיון הקיימת. מקור האובססיה הוא בחרדה. מי שסובל מאובססיית ניקיון מרגיש כי הלכלוך הוא אויבו, הוא חרד מחיידקים שעלולים לדבוק בו, אם לא ינקה את עצמו ו/או את סביבתו תכופות.

מה ההבדל בין בעלי אופי כפייתי ובין בעלי הפרעה טורדנית כפייתית?

2.5% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות כפייתיות טורדניות. אלה "החולים המוצהרים", אך בפועל יש הרבה יותר, אשר פשוט מתביישים להודות בכך. בעלי האישיות הכפייתית הם אינם אנשים שנזקקים לטיפול, מכיוון שאישיותם נתפסת כאופי. כפי שיש אנשים מוחצנים או אנשים מופנמים, יש אנשים בעלי אופי כפייתי. לעומת זאת, הקבוצה השנייה, בעלי ההפרעה הטורדנית כפייתית, מתאפיינת במחשבות פולשניות וטורדניות, ובמקרים רבים מאופיינת גם בטקסים.

במה ההפרעה מתבטאת?

נדגים זאת באמצעות פעולת שטיפת הידיים, אשר הופכת לטקס של ממש, כתוצאה מפחד מזיהום וממחלות, שכל העת גובר ומתגבר - ומאלץ את החולה להתגונן, וכך הטקס הופך להיות ארוך יותר ומענה אף יותר.

המחשבות הטורדניות מחמירות ומענות יותר ויותר עם הזמן. מדובר בהפרעה שנעה בספקטרום רחב, אך יכולה להגיע לגיהינום של ממש. אסור להתבלבל: מחשבות כפייתיות טורדניות הן מחשבות מציקות, אשר גורמות לסבל ומצוקה של ממש אשר מחייבות טיפול.

מי נמצא בקבוצת הסיכון לחלות במחלה?

לחולים ב-OCD יש אלמנט תורשתי מובהק.
אצל 30% מהילדים שסובלים מהתופעה, הדבר יתבטא גם בטיקים. למעשה יש אפקט חיצוני למחשבות הטורדניות. הטיק הוא אובססיה מוטורית שנכפית ממחשבה אובססיבית מנטלית.
ההפרעה שכיחה אצל ילדים ונשים באופן דומה.
אצל נשים ההפרעה מתבטאת במחשבות טורדניות מוגברות, ואילו אצל גברים זה מתבטא בטקסים רבים של בדיקה חוזרת ונשנית אם הגז סגור, הדלת נעולה וכדומה.

איזה אפשריות טיפול קיימות?

1. אפשרות אחת הינה טיפול תרופתי מקבוצת ה- SSRI (פרוזאק, ציפרלקס, לוקסל וכדומה). טיפול זה נחשב יעיל, בעיקר בטיפול במחשבות כפייתיות. הטיפול ניתן במינונים של פי 2 עד 4 מטיפול בדיכאון.

2. טיפולים התנהגותיים (CBT) שמלמדים את החולה כיצד להימנע מטקסים וכיצד לסלק את המחשבות הטורדניות.

3. טיפולי "הצפה" משתייכים לזרם הביהביוריסטי, בהם מחיים סיטואציה דמיונית ו"מכריחים" את החולה לבצע אותה ולהתמודד עמה, תוך לימוד טכניקות מיוחדות.

השורה התחתונה: מדובר בהפרעה אורגנית שניתן לטפל בה ולחיות לצידה חיים נורמטיביים. מדובר בהפרעות בלתי נעימות אשר עלולות לשבש את חיי היום יום - ולכן חשוב להתגבר על אי הנוחות או הבושה, שרבים חשים - ולטפל בה. חג הפסח הוא חג החירות באופן הסימבולי של המילה. הטיפולים מעניקים איכות חיים טובה - טפלו בבעיה!

פרופ' משה קוטלר הוא מומחה לפסיכיאטריה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום