חשוב לטפל: דיכאון בהריון

(0)
לדרג

דיכאון לא מטופל בהריון קשור לעלייה משמעותית בסיכון לאסתמה אצל העובר; מנגד, נוגדי דיכאון מהדור החדש לא הביאו לעלייה בסיכון אצל העוברים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

טיפול בנוגדי דיכאון בזמן הריון אינו מלווה בעלייה בסיכון לאסתמה; כך לפי מחקר חדש מדנמרק, לפיו בילדים שנולדו לאמהות עם דיכאון לא מטופל במהלך ההריון תועד סיכון מוגבר לאסתמה. דווקא החשיפה במהלך החיים התוך רחמיים למרבית נוגדי הדיכאון לא הביאה לעלייה נוספת בסיכון זה.

במאמר שפורסם החודש בכתב העת Pediatrics מסבירים החוקרים כי נוגדי דיכאון במהלך ההריון לא הביאו לעלייה בסיכון לאסתמה בצאצאים לאמהות עם היריון, למעט טיפול בנוגדי דיכאון ישנים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 733,685 ילדים, לאחר הריון יחיד, שנולדו בין השנים 1996-2007. מבין אלו, 84,683 עם אבחון של אסתמה, 21,371 לאמהות עם דיכאון אמהי ו-8,895 לאימהות שנטלו נוגדי דיכאון במהלך ההריון.

מהתוצאות עולה כי חלה עלייה של 25% בסיכון לאסתמה בילדים לאמהות עם דיכאון לפני הלידה, כמו גם עלייה זהה בסיכון לאסתמה בילדים לאמהות שנטלו נוגדי דיכאון במהלך ההריון, בהשוואה לילדים לאמהות ללא דיכאון.

בהשוואה לילדים לאמהות עם דיכאון לא מטופל לפני הלידה, בילדים שנחשפו לפני הלידה לנוגדי דיכאון לא תועדה עלייה בסיכון לאסתמה. כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי סוג נוגדי הדיכאון הם מצאו כי טיפול בנוגדי דיכאון ישנים לווה בסיכון מוגבר לאסתמה, אך טיפול בתרופות ממשפחת SSRI ונוגדי דיכאון חדשים יותר לא העלה את הסיכון לאסתמה. טיפול בנוגדי דיכאון טריציקליים לווה בעלייה של 28% בסיכון לאסתמה בילדות.

מעניין כי גם בילדים לאבות שסבלו מדיכאון או קיבלו טיפול בנוגדי דיכאון תועדה עלייה של כ-10% בסיכון לאסתמה, כאשר סוג הטיפול בנוגדי דיכאון באב לא השפיע על הסיכון לאסתמה.

"הטיפול בנוגדי דיכאון במהלך ההריון לא השפיע על הסיכון לאסתמה בצאצא, למעט טיפול בנוגדי דיכאון ישנים", כותבים החוקרים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון בהריון ואחרי לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום