פריצת דרך בטיפול בחולי סכיזופרניה

(14)
לדרג

50% שיפור בתפקוד וביכולת לנהל חיים נורמלייים, בזכות זריקה חדשה המסירה את הצורך בטיפול תרופתי יומיומי, חיים חדשים

מאת: מתברר כי אחד מכל שני חולי סכיזופרניה אינו מתמיד כלל בנטילה מסודרת ורציפה של הטיפול התרופתי ולפיכך נכנס ויוצא מאשפוז בתדירות שלא מאפשרת השתלבות נורמלית בקהילה
1 מכל 100 איש לוקה בסכיזופרניה

טיפול בטכנולוגיה חדשנית של תרופת ריספרדל- קונסטה,
בזריקה אחת לשבועיים, יאפשר מתן טיפול תרופתי ב- 50%
מהחולים שהטיפול בהם עד היום לא השיג את יעדיו, בשל
חוסר היענות לתרופות הקיימות, מתברר כי אחד מכל שני חולי סכיזופרניה אינו מתמיד בנטילה מסודרת ורציפה של טיפול תרופתי, שהוא הכרחי למניעת אשפוזים, לשיקום ולהשתלבות בקהילה.

מחלת הסכיזופרניה מתאפיינת בתופעות כמו הזיות, התפרצות, בלבול, התנתקות הפרעות במהלך החשיבה, מחשבות שווא, ארגון ובהירות החשיבה, בהירות שכלית ועוד. פרופ' קוטלר מנהל בתי החולים נס ציונה ובאר יעקב: "הבעיה העיקרית והמכרעת בטיפול בחולי סכיזופרניה, הנה חוסר ההתמדה בנטילת תרופות. כיום ניתנים רוב הטיפולים, באופן יומיומי, באמצעות טבליות או נוזל. מסיבה זו 50% מהחולים (!) אינם מטופלים באופן יעיל ואפקטיבי. התוצאה: חולים אלו סובלים ממספר גבוה של התקפים פסיכוטיים וחוסר תפקוד ונזקקים לאשפוזים תכופים וגם השתלבותם בקהילה אינה כמצופה".

האשפוזים החוזרים ונשנים גורמים להחמרה והתדרדרות כללית במצבו של החולה ומפחיתים את סיכוייו להשתלב בחברה, בהשוואה לחולים המטופלים בתרופות באופן קבוע.

מחקרים הראו שעד 75% מהחולים אינם נוטלים את הטיפול באופן מסודר, או מפסיקים לקחת אותו בכלל. הטיפול בזריקה של ריספרדל קונסטה משפרת בצורה משמעותית את ההיענות לטיפול, מפחית אשפוזים ומאפשר לחולים שיקום ותפקוד אופטימלי בקהילה. עיקר העול הטיפולי מוטל על המשפחות, הנשארות חסרות אונים מול חוסר ההיענות.

פרופ' קוטלר: "סיבה נוספת לאי התמדה בטיפול נובעת מסבלם של החולים הנגרם מריבוי תופעות הלוואי, המאפיינות את התרופות מהדור הישן, כגון: אפקט מרדים הפוגע בערנות ובבהירות המחשבה, תנועתיות דמוית פרקינסון, האטת התנועה, נוקשות שרירים, רעד ועוד.
בישראל, למעלה מ- 65% מהחולים בסכיזופרניה מטופלים עדיין בתרופות מהדור הישן
.
ריספרדל קונסטה הינה התרופה האנטי פסיכוטית הראשונה, מתרופות הדור החדש, שניתן לתת בצורת זריקה לטווח ארוך".

יש בה שילוב של יעילות גבוהה והפחתה בתופעות לוואי של התרופות האנטי פסיכוטיות האטיפיות, עם היתרונות של תכשיר ארוך טווח. ריספרדל קונסטה ניתנת רק פעם בשבועיים כך שהחולים אינם צריכים לזכור לקחת תרופות מדי יום.

פיתוח הריספרדל קונסטה בא לפתור את הבעיה של אותם 50% מהחולים שאינם מסכימים לקבל את הטיפול התרופתי הקיים, וכתוצאה מכך, לא ניתן לשקמם. ריספרדל קונסטה הניתנת פעמיים בחודש, בלבד, פותר את בעיית ההיענות.

מטרה חשובה נוספת, שהושגה, היא פתרון בעיית יציבות התרופה בדם. בטיפולים ארוכי הטווח הישנים לא הצליחו להשיג פיזור הומוגני ויציב של התרופה בדם, וכתוצאה מכך סובלים החולים מחוסר איזון בטיפול ותופעות לוואי רבות - כל אלה פוגעים בהסכמת החולה לקבל טיפול.

הפיזור ההומוגני והיציב בדם הושג באמצעות טכנולוגיה חדשנית, המרכזת את תרופת הריספרדל בתוך כדוריות (מיקרוספרות) קטנות, המוזרקות לשריר, ומהן משתחרר החומר ונספג באיטיות מבוקרת. כך מושגת שמירה עקבית על רמות יציבות התרופה בדם, שהיא קריטית לגבי חולים אלה, מאפשרת להם ביטחון ושקט בהתנהלות היומיומית, חיוניות ויציבות. בעיית הספיגה ופיזור החומר בדם, בזריקות מהדור הישן גרמו לתופעות לוואי לא נעימות, שהרתיעו את החולים מטיפול.

במחקר שהוצג בכנס השנתי של איגוד הפסיכיאטרייה האמריקני (APA, מאי 2003), ואשר נמשך 12 חודשים, השתתפו 776 חולים סכיזופרניים מטופלים ויציבים.

אצל החולים שעברו לריספרדל קונסטה הוכח כי למעלה מ- 50% הראו שיפור ניכר בסימני המחלה בין אם טופלו עד אז בריספרדל בטבליות, או, קיבלו זריקות אנטי פסיכוטיות מהדור הישן.

התרופה תומכת ומאזנת את החולה בחזרה למעגל העבודה ולחיים חברתיים משופרים. הטיפול מצמצם משמעותית את שיעורי החזרה לאשפוז. ריספרדל קונסטה היא נדבך נוסף בטיפול מודרני ויעיל בחולים אלה.

מתוצאות המחקרים בריספרדל קונסטה עולה כי גדל משמעותית מספר החולים שהשתחררו מאשפוז לאחר הטיפול בתכשיר חדשני זה. האשפוז בבתי החולים, המהווה 75% מכלל העלות הישירה של הטיפול בחולי סכיזופרניה, הופחת משמעותית בטיפול בתרופה זו, בהשוואה לטיפולים אחרים. על פי המחקרים, הופחת משך האשפוז הממוצע של המטופלים בריספרדל קונסטה לכדי מחצית הזמן.

איכות החיים של חולי סכיזופרניה, עולה משמעותית, כאשר אינם כבולים בטיפול יומיומי. נטל הטרדה היומיומית מוסר מהחולה ומשפחתו והחולה מפתח יכולת להתמודד עם חייו. אין ספק, שריספרדל קונסטה פותחת את הדרך לשיקום מוצלח של אוכלוסיות חולים שהיו עד כה לא מספקים, ולא מוצו מעגלי השיקום במלואם, בגלל הקושי בהתמדה.

סכיזופרניה היא אחת ממחלות הנפש החמורות, הפוגעת ביכולת החשיבה, בהתייחסות לאחרים ובתפקוד הכללי בחברה. 1 מכל 100 איש בעולם לוקה בסכיזופרניה לפני גיל 45. המחלה פוגעת בנשים וגברים בכל השכבות הסוציו-אקונומיות-תרבותיות, במידה שווה. בישראל לוקים כ 60-70 אלף איש במחלה.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום