יחסי חולה-רופא: ידע מקרב לבבות

(0)
לדרג

לא, זו לא טעות: מהפכת המידע הרפואי באינטרנט הפכה את החולה לידען יותר - ולכן מערכת היחסים עם רופאו הפכה לאינטימית יותר ומבוססת על אמון ולא על פערי ידע

מאת: מערכת zap doctors

החולה של היום הפך לשחקן מרכזי ברשת האינטרנט - e-patient - וקיימים נתונים מהם עולה שיותר מ-60% מהמידע המחופש ברשת הוא מידע רפואי. לדברי ד"ר ישי עופרן, רופא בכיר במחלקה להמטולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם: "האינטרנט הוא הזדמנות, אבל גם בעיה. מצד אחד, ניתן למצוא שם מידע רפואי רב - ומצד שני המידע עלול לבלבל".

לכן, חשוב להסתמך על אתרי אינטרנט אמינים ומוכרים שהתוכן בהם נכתב על ידי רופאים ואנשי מקצוע הבקיאים בתחום. בנוסף, חשוב שהמידע המפורסם יהיה מגובה בעובדות מדעיות וכי יציג מגוון של טיפולים.

לדברי ד"ר עופרן, קיימים שני דפוסים חשובים אשר יש לתת עליהם את הדעת. הדפוס הראשון הוא התייחסות שונה לאינטרנט, בין גולשים בריאים ברשת, לבין גולשים חולים ברשת. דפוס שני הוא גלישה שונה ברשת, בהתאם לחומרת המחלה.

במחקר שנערך בשנת 2010, בראשות ד"ר עופרן, נותחו הרגלי הגלישה של למעלה מ-230 אלף מחשבים אמריקאים, שגולשים ביצעו בהם חיפושים למחלת הסרטן. מהמחקר עולה כי ככל שהסרטן אגרסיבי יותר, החולה מחפש מידע במהירות גבוהה ו"בורח" מהר מאוד מהרשת. במקומו נכנסים לרשת החברים ובני המשפחה ומחפשים עבורו מידע. הסיבה לכך פשוטה - חולה בסרטן אגרסיבי מתקשה לעמוד במידע אותו הוא קורא באינטרנט. כשמדובר בסרטן פחות אלים, החולה מחפש מידע ברשת - וכשהוא מספר אודות מחלתו לחבריו, הם הולכים לחפש בדרך כלל מידע אודות גורמי הסיכון, בשאלה האם זה עלול לקרות גם להם?

תובנה מעניינת נוספת שעלתה מהמחקר היא כי דווקא החולים בסרטן אגרסיבי, אשר זקוקים לעזרה ותמיכה בהתמודדות עם מחלתם אינם מבקרים הרבה באתרים של קבוצות תמיכה של חולים. זאת, לעומת חולים בסוגי סרטן קלים יותר, אשר נעזרים בתמיכת חולים ברשת.

כאמור, החיפוש ברשת שונה, לפי עוצמת המחלה של הגולש. אבל יש גם לקחת בחשבון כי אתרים המספקים מידע רפואי בנויים במרביתם על ידי אנשים בריאים אשר לא חוו את המחלה - והם נבנים לפי תבנית אחת אשר מתאימה למרבית החולים, לא באופן ספציפי.

איך ד"ר גוגל השפיע על הטיפול הרפואי?

"בין אם הגולש מחפש ישירות את המידע הרפואי ברשת, ובין אם חברים ובני משפחה מסייעים לו בחיפוש המידע, הרי שהחולה של היום מגיע לרופא כאשר ברשותו מידע רב על מחלתו. עובדה זו מייצרת שותפות חדשה בין החולים לרופאים. ד"ר גוגל לא רק מעצים את החולה, אלא ממש משנה את האינטראקציה בין החולה לבין הרופא. לעיתים החולה יכול להיות מומחה יותר מרופאו, בקשר למידע הקשור למחלתו".

כיצד השתנה תפקידו של הרופא?

"המשקל עובר היום לדיון בשיקולי ההחלטה הטיפולית - ופחות לדיון במידע הרפואי, מפני שהחולה הכין את עצמו כמו שצריך, מבעוד מועד, והרופא מקצה הרבה פחות זמן להעברת מידע לחולה. מרבית הזמן מוקצה ל'יישור קו' בין הרופא לחולה לגבי תובנות על המחלה והקדשת זמן רב יותר לשיקולים השונים בהחלטה, על האופציות הטיפוליות השונות".

איך מחליטים, כשיודעים לכאורה הכל?

"כל מי שהחליט החלטות קשות בחייו מבין שההתלבטויות בין החלופות השונות אינן תלויות בהכרח במידע נוסף. כך, למשל, כאשר מחליטים להתחתן עם אדם שמכירים אותו היטב, מידע נוסף אודות האדם לא ישנה את ההחלטה, שתבוא ממקום של אמון וביטחון, בכל הידע שיש לי על אותו אדם. כך גם ברפואה: הרופא אמור לספק לחולה את הביטחון, מפני שאחרי ההחלטה שתתקבל, הוא יהיה שם בשביל החולה כדי לתקן, לשמור, לדאוג שלא יהיו סיבוכים בטיפול. החלק של הרופא כדמות טיפולית הופך להיות הרבה יותר חשוב ומשמעותי. בעבר הרופא החזיק את המידע באופן בלעדי ולמטופל לא היה זמן לחשוב על הדברים. הוא קיבל את המידע ומיד את הפתרון. כעת הסיטואציה השתנתה - והחולה מציג בפני הרופא מידע שלעיתים חדש גם לרופא. זהו שינוי דרמטי של שותפות מידע בין החולה לבין הרופא".

"היכולת שלך כרופא לעמוד מופתע מול מאמר שחולה שולף לך היא למעשה הזדמנות לרפואה טובה יותר. הרופאים צריכים להבין שזה לא איום עליהם, אלא בסיס לדיון ברמה גבוהה יותר עם המטופל. זה דבר שרופאים ילמדו לעשות עם הזמן".

"אם נשכיל לנצל את ההזדמנות מהפכת המידע תהפוך את מערכת היחסים בין הרופא לחולה לאינטימית יותר - ומבוססת על אמון ולא רק על ידע".

ד"ר ישי עופרן ירצה בנושא "החולה, הרופא והמרשתת - המהפכה כבר כאן" בכנס מידע 2015 יום העיון:Mobile Medicine רפואה בכף היד 24/7 יתקיים במלון וולדורף אסטוריה בירושלים ביום ב' 11.5.2015

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום